به گزارش اکوایران جمهوری خواهان مجلس نمایندگان اولین روز اکثریت جدید خود را با یک ناکامی پرهرج‌ومرج و تاریخی آغاز کردند؛ شکستی شرم‌آور برای انتخاب رهبری که ناتوانی آن‌ها در مواجه با حتی ساده‌ترین موضوعات حکمرانی و داشتن دستور کاری مشترک به نمایش گذاشت.

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، در ماه نوامبر، جمهوری‌خواهان که با کمترین اختلاف کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفتند، روزهای اول کنگره جدید را در حالی هدرد دادند که می‌توانستند گمان‌های منفی در مورد توانایی‌هایشان را برطرف کنند. در عوض، آنها در یک نمایش بی‌سروته بر سر گزینه ریاست دعوا کردند؛ زیرا عناصر افراطی حزب، کوین مک‌کارتی گزینه مناسبی نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: یک روز سورئال سیاسی؛ اتفاق بی‌سابقه یک‌صد سال اخیر در آمریکا

نبرد سخت درون‌حزبی بر سر ریاست مجلس نمایندگان

علی‌رغم نقش برجسته آقای مک‌کارتی در جمع‌آوری حمایت مالی، کمک به جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت کنگره و داشتن حمایت در میان صفوف حزب، حدود ۲۰ جمهوری‌خواه از حمایت او خودداری کرده و برای اولین‌بار در قرن گذشته، مجلس را مجبور کردن برای انتخاب رئیس، چندین دور رأی‌گیری برگزار کند. پس از سه بار تلاش شکست خورده در انتخاب رئیس کنگره، جمهوری‌خواهان ناگهان خواستار توقف کار مجلس تا روز چهارشنبه شدند تا بتوانند راه حلی برای قضیه پیدا کنند. این وقفه به این معنا است که نمایندگان نمی‌توانند سوگند یاد کرده و کنگره جدید نمی‌تواند کار خود را آغاز کند.

البته این وقفه مشکل اصلی جمهوری‌خواهان کنگره را پررنگ‌تر کرد؛ مهم نیست توافق راست‌گراهای افراطی چه باشد، آن‌ها به هیچ وجه حاضر نیستند برای صلاح حزب یا حتی صلاح مملکت، به سایر جمهوری‌خواهان بپیوندند. آن‌ها خود را محافظه‌کاران راستین می‌دانند که به هیچ وجه مصالحه نمی‌کنند مگر اینکه با تمام خواسته‌هایشان موافقت شود. دستور کار آن‌ها عمدتاً کسر بودجه، برهم‌زدن و برچیدن دولت است، نه مشارکت در آن.

این به آن معنا است که هرکسی از رقابت به هم‌ریخته ریاست مجلس بیرون بیاید، هر بار برای تصویب بودجه و سایر اقدامات ضروری حکومت‌داری، با مقاومت محکمی روبرو خواهد شد. نمایش روز سه‌شنبه نشان داد که جمهوری‌خواهان در کارشکنی‌های قانون‌گذاری مهارت بیشتری دارند تا خود قانون‌گذاری؛ و کار سخت را به گردن دیگران می‌اندازند.

جان فیری، استراتژیست قدیمی جمهوری‌خواه و دستیار ارشد سابق کنگره می‌گوید: مخالفان مک‌کارتی را دوست ندارند و نمی‌توانند نکتة مثبتی در او ببینند. آن‌ها برای فهمیدن اهمیت موضوع، بلوغ قانون‌گذاری را ندارند.

خود مک‌کارتی به دنبال این بود که نزاع را به چیزی مهم‌تر از خودش تبدیل کند؛ او از مخالفان خواست که احساسات خود را کنار گذاشته تا حزب بتواند به جلو حرکت کند.

مک‌کارتی به خبرنگاران گفت: آن‌ها نباید فقط برای اهداف شخصی به دیگر نمایندگان فشار وارد کنند. باید صلاح کشور را در نظر بگیرند.

اما مخالفان هنوز سفت‌وسخت ایستاده‌اند.

لاورن بوبرت، نماینده جمهوری‌خواه کلرادو و دشمن مک‌کارتی گفت: من هیچ‌چیز جدیدی از مک‌کارتی نشنیده‌ام (که نظرم را عوض کند).

photo_2023-01-04_18-19-26

برای پایان‌دادن به آشوب، مک‌کارتی تا کنون وعده قوانین جدیدی را داد که به دیگران امکان می‌داد او یا هر شخص دیگری را از مقام ریاست کنگره برکنار کند. البته با الزاماتی که جایگاه رهبری را فلج کرده و جلو بردن لایحه‌های جدید را متکی به موافقت محافظه‌کاران خواهد کرد.

جیم جوردن، نماینده راست‌گرای افراطی جمهوری‌خواه اوهایو و گزینه دیگر ریاست مجلس از دید برخی از محافظه‌کاران، اقرار کرد که در هر صورت، وقت و فرصت زیادی در دست نیست؛ زیرا بعید است لایحه‌های مورد علاقه جمهوری‌خواهان در سنای با اکثریت دموکرات تصویب یا توسط بایدن تصویب شود.

جوردن در اعلام حمایت از مک‌کارتی گفت: اشکالی ندارد. آنها باید در سال 2024 به مردم پاسخ دهند.

وی همچنین به مبارزه حماسی جمهوری‌خواهان برای تعطیلی دولت و نکول بدهی فاجعه‌بار آن اشاره کرد و گفت هدف نهایی‌شان، مانع‌شدن از تصویب چنین بودجه و مخارج سرسام‌آوری خواهد بود.

نزاع صحن مجلس، آخرین و شدیدترین حمله راست افراطی به رهبری حزب در سال‌های اخیر بود. محافظه‌کاران سخت‌گیر در سال ۲۰۱۵، جان بینر را از ریاست کنگره برکنار کرده و از مک‌کارتی نیز رأی کافی برای جانشینی بینر را دریغ کردند؛ آن‌ها حتی از مصالحه بر سر انتخاب پاول رایان نیز ناراحت بودند. اما اتفاقات روز سه‌شنبه تهاجمی‌ترین حملات آن‌ها محسوب می‌شود. فاجعه‌ای که از تلویزیون ملی پخش شد و نشان داد بخشی از نمایندگان جمهوری‌خواه به هیچ وجه حاضر نیستند ذره‌ای برای چیزی که می‌توانست یک پیروزی برای آنان باشد، مصالحه کنند.

حتی مارجری تیلر گرین، نماینده جورجیا نیز که معمولاً یک جمهوری‌خواه تند است و دوست دارد سر و صدا به پا کند، از مخالفین مک‌کارتی به خاطر ضربه‌زدن به وجهه حزب انتقاد شدید کرد.

گرین در توییتر نوشت: اگر طرف‌داران حزب بدانند که تنها ۱۹ جمهوری‌خواه علیه مک‌کارتی ایستاده و قمار می‌کنند، در حالی که با سختی توانستیم اکثریت کنگره را به دست آورده‌ایم، بدترین اتفاقی خواهد بود که ممکن است بیفتد.

اما دموکرات‌ها از این هیاهو لذت می‌برند. اما همچنین متوجه مشکلاتی هستند که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد. مایک کویگلی، نماینده دموکرات ایلینویز گفت که دعوای بر سر ریاست کنگره، نشان‌دهنده طرز تفکر «قهرکردن و بازی را برهم‌زدن» جمهوری‌خواهان است؛ زیرا نتوانسته‌اند به خواسته‌شان برسند.

سایر دموکرات‌ها نیز غرق در تعجب‌اند؛ آن‌ها جمهوری‌خواهانی را می‌بینند که حکومت خود در کنگره را با جنگ و دعوا آغاز کرده و جایگاه و قدرت هرکسی که انتخاب خواهد شد را سست می‌کنند.

رزا دلارو، نماینده دموکرات کنتیکت با شگفتی گفت: آن‌ها خودشان در موقعیت ضعف قرار دادند!

photo_2023-01-04_18-09-01

اما شروع دوره سنا، برعکس هیاهوی کنگره بود. هفت تن از اعضای جدید سوگند خوردند و سپس سنا برای سه هفته تعطیل شد. در حالی که جمهوری‌خواهان کنگره در دام یک نزاع وحشیانه گرفتار شده‌اند، سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا برای مراسم یک پروژه بزرگ زیرساخت به همراه رئیس‌جمهور در کنتاکی حاضر شد.

در حالی که جمهوری‌خواهان به دنبال راه خروج از معضل انتخاب رئیس می‌گردند، برخی از آن‌ها از پیامی که این کشمکش ارسال می‌کند آگاه‌اند. اما می‌گویند که به محض حل ماجرا، رأی‌دهنده‌ها آن را فراموش خواهند کرد.

کن باک، نماینده جمهوری‌خواه کلرادو گفت: درست مانند هر چیز دیگری، این قضیه نیز در عرض سه ماه بی‌اهمیت می‌شود. یک سال و نیم بعد، وقتی مردم آماده رأی‌دادن می‌شوند، اصلاً به این داستان فکر نخواهند کرد. آن‌ها به دستاوردها نگاه می‌کنند. انجام کار درست، مهم‌تر از یک از برداشت اولیه مثبت است.

بدون شک همکاران او امیدوارند که حرف باک درست باشد.