به گزارش اکوایران در روز چهارشنبه، وزارت دفاع روسیه استفاده سربازانش از تلفن همراه را عامل حمله موشکی مرگبار اوکراینی دانست که به گفته روسها 89 نظامی در آن کشته شدند.

بنا به گفته خبرگزاری رویترز، حمله شب سال نو -مرگبارترین حمله‌ای بوده است که مسکو از آغاز جنگ به آن اذعان کرده است- روس‌های طرفدار جنگ را خشمگین کرده است، کسانی که به طور فزاینده‌ای درباره آنچه یک کمپین نظامی بی‌کفایت و نالایق در اوکراین می‌دانند، سخن می‌گویند.

انتقادات، فرماندهان نظامی به جای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، هدف قرار داده اند، حمله ای که پس از عقب نشینی‌های عمده در میدان جنگ در ماه های اخیر ضربه بیشتری به کمپین روسیه وارد کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که چهار موشک اوکراینی به یک پادگان موقت سربازان روسی در یک دانشکده فنی نظامی در ماکییوکا در دونتسک، منطقه تحت اشغال روسیه در شرق اوکراین اصابت کرده است.

اگرچه تحقیقاتی در این رابطه آغاز شده است، اما وزارت دفاع دلیل اصلی این حمله را استفاده انبوه نیروهای نظامی از تلفن همراه اعلام کرد که غیرقانونی بوده است.

در بیانیه‌ای که ساعت 1 بامداد روز چهارشنبه منتشر شد گفته‌ شده: « سیگنال تلفن‌های همراه به دشمن اجازه داده تا مختصات موقعیت سربازان را برای حمله موشکی پیدا کنند».

photo_2023-01-04_17-11-04

با ممنوعیت انتقاد از جنگ در رسانه‌های روسیه، دولت سعی کرده تمام مخالفت‌ها با جنگ را  خاموش کند، اما این کار به وبلاگ‌نویسان ناسیونالیست طرفدار جنگ که برخی‌شان صدها هزار دنبال‌کننده در رسانه های اجتماعی دارند را به منبع اصلی مردم برای اخبار جنگ تبدیل کرده‌است.

سمیون پگوف، خبرنگار جنگی که توسط پوتین نشان شجاعت گرفته است، در تلگرام گفت که نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی استفاده سربازان از تلفن همراه «به نظر تلاشی آشکار برای فرار از مسئولیت است». او گفت که راه‌های دیگری نیز وجود داشته که اوکراین می‌توانست این پایگاه را شناسایی کند.

پگوف گفت که تعداد تلفات بیشتر از این است: «اطلاعات اعلام شده به احتمال زیاد برای کسانی است که در ابتدا شناسایی شده‌اند. لیست مفقود شدگان متأسفانه به طور قابل توجهی طولانی‌تر است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، که به ندرت در مورد حملات نظامی اوکراین اظهار نظر می‌کند، روز سه شنبه در یک سخنرانی ویدیویی به این حمله اشاره ای نکرد.

اوکراین در ابتدا اعلام کرد که صدها روس در ماکییوکا کشته شدند. از آن زمان تاکنون از ارائه جزئیات اجتناب کرده است.

تهاجمی بزرگ روسیه

زلنسکی گفت که روسیه در حال انتظار انجام یک حمله بزرگ است. زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما شکی نداریم که رهبران فعلی روسیه هر آنچه را که برایشان باقی مانده و هرکسی را که می توانند جمع کنند به کار خواهند برد تا بتوانند جریان جنگ را تغییر دهند یا حداقل شکست خود را به تاخیر بیندازند.

او ادامه داد: «ما باید این سناریوی روسیه را متوقف کنیم. ما در حال آماده شدن برای این کار هستیم. تروریست ها باید شکست بخورند. هر گونه تلاش آنها برای حمله جدید باید با شکست مواجه شود.»

photo_2023-01-04_17-11-06

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد روسیه در 24 ساعت گذشته هفت حمله موشکی، 18 حمله هوایی و بیش از 85 حمله از سامانه‌های راکتی چندپرتابی به زیرساخت‌های غیرنظامی در سه شهر کراماتورسک، زاپوریژژیا و خرسون انجام داده است.

در این بیانیه آمده است که تلفاتی نیز در میان غیرنظامیان وجود دارد. روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند.

ستاد کل اوکراین همچنین اعلام کرد که نیروهای روسی همچنان بر پیشروی خود در منطقه باخموت ادامه می‌دهند، شهری در دونتسک که اکنون پس از ماه‌ها درگیری به طور کامل به ویرانه‌ تبدیل شده است.

میخائیل رازوژایف، فرماندار روسیه در سواستوپل در کریمه، روز چهارشنبه در پیام رسان تلگرام گفت که سامانه های پدافند هوایی دو پهپاد را در نزدیکی فرودگاه نظامی بلبک سرنگون کرده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اینترفکس گفت که پوتین قصد دارد روز چهارشنبه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفتگو کند. این جدیدترین مورد در سری گفتگوهای میان دو رهبر از زمان آغاز جنگ است.

ترکیه در کنار سازمان ملل متحد به عنوان میانجی عمل کرده تا توافقی را برای صادرات غلات از بنادر اوکراین ایجاد کند. اما به نظر می رسد که مذاکرات جدی صلح همچنان دور از دسترس است.