به گزارش اکوایران، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور صبح سه‌شنبه (13 دی) در حساب کاربری خود در توئیتر از صدور احکام نهایی این پرونده خبر داد و اعلام کرد که فرجام‌خواهی محمد کرمی و سیدمهدی حسینی تأیید و حکم صادره برای حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا نقض شده است.

امیر هاشمی در توئیت خود نوشت: «نتیجه فرجام‌خواهی ۱۶ متهم پرونده شهید عجمیان در دیوان عالی کشور: فرجام‌خواهی محمد کرمی و سیدمهدی حسینی به استناد بند الف ماده ۴۶۹ق.آ.د.ک ابرام شد. حکم صادره حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به جهت نقص در تحقیقات، نقض شد.»

پرونده مذکور در مجموع 16 متهم داشته که حالا بر اساس اعلام مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، درمورد پنج نفر از آنها (احتمالا همان پنج نفری که با حکم اعدام مواجه شده بودند) پس از فرجام‌خواهی، احکام دو نفر از آنها (محمد کرمی و سیدمهدی حسینی) تأیید شده و حکم سه نفر دیگر (حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا) نقض شده است.

سخنگوی قوه قضائیه پانزدهم آذر احکام بدوی متهمان این پرونده را اعلام کرد و توضیح داد که در این پرونده برای ۱۶ متهم قرار جلب دادرسی صادر شد که سه نفر از این افراد کمتر از ۱۸ سال سن دارند.

مسعود ستایشی توضیح داده بود که «برای پنج نفر از این متهمان اتهام افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی، حمله به ماموران، جنایتی که منجر به اخلال شدید در نظم و امنیت عمومی و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت شهید عجمیان شد، حکم اعدام صادر شده است و ۱۱ متهم دیگر این پرونده از جمله سه متهم زیر ۱۸ سال نیز با توجه به نقش‌آفرینی و میزان تاثیر اقدامات آنها در شهادت شهید عجمیان به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.»

بر اساس گزارش ایرنا، برای پنج نفر از متهمان حکم اعدام صادر شد و ۱۱ متهم دیگر - از جمله سه متهم زیر 18 سال - نیز حبس‌های طولانی‌مدت (تا ۲۵ سال) محکوم شدند که با پذیرش فرجام‌خواهی تعدادی از آنها، حکم اعدام سه نفر فعلا نقض شده است تا دادگاه مجددا پرونده آنها را بررسی کند.

حمید قره‌حسنلو پزشک ایرانی و از بازداشت‌شدگان مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج است که به مشارکت در قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان متهم شده بود. او متولد ۱۳۴۸ و پزشک رادیولوژی است و همراه همسرش - فرزانه قره حسنلو - در کرج بازداشت شده بود.

توضیحات تکمیلی دیوان عالی کشور

به گزارش اکوایران، ساعاتی بعد از انتشار توئیت مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، روابط عمومی دیوان اطلاعیه‌ای منتشر و طی آن، ضمن تأیید خبر منتشر شده، اعلام کرد که درمورد 11 متهم دیگر این پرونده که با حبس‌های طولانی‌مدت مواجه شده بودند، فرجام‌خواهی و نقض حکم صادره مورد پذیرش قرار گرفته است. بدین ترتیب، از کل 16 متهم این پرونده، احکام 14 نفر نقض شده و پرونده برای «تکمیل تحقیقات و رعایت تناسب مجازات» به دادگاه قبلی ارجاع داده شده است، اما درمورد دو متهم دیگر، احکام صادره مورد تأیید دیوان قرار گرفته است.

روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد: «در خصوص فرجام‌خواهی ۱۶ نفر از متهمان پرونده شهید عجمیان نسبت به رأی صادره از دادگاه انقلاب اسلامی کرج، فرجام‌خواهی محکومان محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی وارد و موجه تشخیص داده نشد و ابرام گردید. حکم صادره در مورد نامبردگان به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی کیفری تأیید و ابرام شد.

دیوان عالی کشور در خصوص فرجام‌خواهی حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به استناد بند ۲ از شق ب ماده ۴۶۹ قانون مجازات اسلامی، حکم صادره را به جهت وجود نقص در رسیدگی، نقض و پرونده را به منظور رسیدگی مجدد و تکمیل تحقیقات و صدور رای مقتضی به دادگاه صادرکننده حکم اعاده نمود.

همچنین با پذیرش فرجام‌خواهی و نقض حکم صادره در مورد ۱۱ متهم دیگر (مهدی محمدی، شایان چارانی، رضا شاکرزواردهی، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، علی معظمی گودرزی، فرزانه قره‌حسنلو، بهراد علی‌کناری، جواد زرگران، آرین فرزام‌نیا، امین مهدی شکراللهی و امیرمحمد جعفری) نیز به دلیل نقص در رسیدگی و لزوم تکمیل تحقیقات و رعایت تناسب مجازات با میزان اقدامات هر یک از آنان نقض و پرونده به همان دادگاه ارجاع گردید.»