به گزارش اکوایران، دولت ترکیه پس از مذاکرات سه‌جانبه‌ای که با حکومت سوریه و روسیه برگزار کرد، موافقت کرد که در یک تغییر بنیادی در سیاست خارجی، ارتش خود را به طور کامل از شمال سوریه خارج کند.

به گزارش وبسایت «میدل‌ایست مانیتور» به نقل از یک منبع ناشناس در دمشق، مذاکرات سه جانبه وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در هفته جاری منجر به رضایت ترکیه برای خروج کامل نیروهایش از مناطق تحت اشغال سوریه در شمال این کشور شده است.

آنکارا با تعدادی از خواسته های دیگر از جمله احترام به تمامیت ارضی سوریه و بازگشایی کامل بزرگراه M4 در شمال سوریه که حلب را به لاذقیه وصل می‌کند موافقت کرد. دمشق و آنکارا همچنین توافق کردند که حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و شبه‌نظامیان وابسته به آن در شمال شرق سوریه، عوامل ایالات متحده و اسرائیل هستند و این گروه‌های کرد بزرگ‌ترین خطر را برای ترکیه و سوریه ایجاد می‌کنند.

آن‌ها همچنین توافق کردند که هر سه دولت یک کمیسیون سه جانبه ویژه ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که مفاد توافق مورد مذاکره در مسکو رعایت می‌شود. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه امروز در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکیه گفت: «نباید انتظار داشت که همه چیز به یکباره در یک جلسه حل شود». وی افزود: آنکارا و دمشق برای ادامه گفتگوها به منظور تعمیق آشتی موافقت کرده‌اند، که آن‌طور که او گفت «می‌تواند به یک عملیات مشترک ضد تروریستی بیانجامد.»

این توافق پس از چند ماه تلاش‌ برای آشتی سریع میان دو کشور اتفاق افتاد. پس از شعله‌ور شدن جنگ داخلی در سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و دولت او از برقرای ارتباط با رژیم بشار خودداری کردند. ترکیه در جریان این جنگ داخلی از گروه‌های مخالف سوری حمایت می‌کند، امّا به تازگی جریان از سرگیری روابط با دولت دمشق آغاز شده است.

برای بسیاری از معارضان سوری‌، به ویژه پناهندگان، آواره‌ها و ساکنان مناطق خارج از کنترل دولت اسد در شمال کشور، تغییر سیاست آنکارا به عنوان خیانت به آن‌ها و انقلاب سوریه تلقی می شود. این موضوع، اعتراضاتی را در سرتاسر مناطق شمالی ایجاد کرده است.

800x-1

اکنون پس از دیدار هفته پیش وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه، قرار است در نیمه‌دوم ماه ژانویه وزرای خارجه سه کشور دیدار کنند. مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، گفتگوی تلفنی داشته است و زمان و مکان این دیدار سه جانبه را مشخص کردند. دیدار این سه وزیر خارجه، سطح بالا‌ترین نشست میان سوریه و ترکیه از زمان آغاز جنگ داخلی در سال 2011 خواهد بود..

انگیزه ترکیه برای پا پیش گذاشتن برای این گفتگوها، ترس آنکارا از قدرت گرفتن گروه‌های کرد با پشتیبانی آمریکا و ظهور یک دولت کرد قدرت‌مند در منطقه است. گفتگوی هفته گذشته وزرای دفاع این سه کشور، عمدتاً بر افزایش همکاری ترکیه و سوریه در مبارزه با گروه‌های کرد مستقر در شمال سوریه تمرکز داشت که ترکیه آن‌ها را تروریستی می‌خواند.

ترکیه به تازگی نشانه‌هایی از قصدش برای یک عملیات زمینی دیگر در شمال سوریه برای پس زدن بیشتر کردها از مرز میان دو کشور نشان داده بود و این، موافقت جدید آنکارا با تخلیه کامل نیروهای نظامی‌اش از شمال سوریه را غیر منتظره‌تر می‌کند.