به گزارش اکوایران: به نقل از واشنگتن‌پست -  یک مشاور سیاسی جمهوری‌خواه می گوید:، ران دسنتس، فرماندار فلوریدا هم‌اکنون قبل از جلسه قانون‌گذاران ایالت، تبلیغاتش در گوگل و فیس‌بوک را برای مخاطب کشوری دوباره آغاز کرده است. دسنتس قصد دارد به اهداف و شعارهایی بپردازد که شانسش در انتخابات مقدماتی درون‌حزبی را افزایش دهد.

تیم مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا مشغول جمع‌کردن دستیاران احتمالی برای انتخابات مقدماتی است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق نیز به دنبال افزایش کادر جمع‌آوری حمایت‌های مالی است و آسا هاچنسون، فرماندار آرکانزاس در حال مذاکره با حامیان مالی بوده و شرایط خود برای اداره و تأمین مالی یک کمپین انتخاباتی دشوار را ارزیابی می‌کند.

رقبای احتمالی جمهوری‌خواه ترامپ در حال افزایش تحرکات خود برای انتخابات ۲۰۲۴ هستند؛ این نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان، ترامپ را یک نامزد شکست‌ناپذیر نمی‌دانند؛ مخصوصاً بعد از شکست حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای که بسیاری ترامپ را به‌خاطر آن سرزنش می‌کنند.

هاچنسن که از حزب جمهوری‌خواه می‌خواهد از ترامپ عبور کند، با بیان اینکه هنوز برای بستن قطعی لیست کاندیداها زود است، گفت: معلوم نیست چه زمانی پیشتاز رقابت‌ها ممکن است زمین بخورد.

ترامپ تاکنون تنها نامزدی است که به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرد است؛ اما چه علنی و چه پنهان چهره‌های مطرح جمهوری‌خواه مشغول پایه‌گذاری کمپین خود هستند. ترامپ امروز با مشکلات زیادی است؛ از جمله، چندین پرونده قضائی، معاشرت‌ها و هم‌سفره شدن او با یک یهودی‌ستیز و فشار حزب برای تغییر مسیر حزب. مایک دنهی، مشاور قدیمی حزب جمهوری‌خواه در نیوهمپشایر، گفت: ترامپ دیگر وجهه گذشته‌اش را ندارد.

با اینکه ترامپ اولین نفری بود که اعلام نامزدی کرد، اما شور شوق زیادی به پا نکرد؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او دیگر شکست‌ناپذیر نیست؛ بسیاری از جمهوری‌خواهان سرشناس از حمایت از او امتناع کرده و بسیاری دیگر نیز به‌صراحت از او انتقاد می‌کنند. از زمان اعلام کاندیداتوری‌اش در عمارت مارِ-لاگو، ترامپ هنوز تجمع انتخاباتی‌ای برگزار نکرده است. سخنگوی ترامپ به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

به گفته استراتژیست‌ها، ماه‌های آتی برای شروع فعالیت‌های انتخاباتی رقبای دونالد ترامپ، از جمله تشکیل تیم، تبلیغات در ایالت‌های کلیدی و تأمین حمایت مالی حیاتی است. ران دسنتس، فرماندار فلوریدا مطرح‌ترین نامزد احتمالی بوده؛ اما وی هنوز اعلام نامزدی نکرده است.

بسیاری از نامزدهای احتمالی گفته‌اند که در زمستان یا بهار امسال جهت شرکت در انتخابات تصمیم خواهند گرفت؛ با توجه‌به سفر آن‌ها به ایالت‌هایی که زودتر از سایرین رأی‌گیری می‌کنند و شرکت در مهمانی‌های روز لینکولن برای آشنایی با حامیان مالی، انتظار می‌رود که کمپین‌ها و رویداد‌های مشابه آن پس از تعطیلات شتاب بگیرند.

بیش از ۱۰ نفر تا کنون غیرمستقیم اشاره کردند که قصد شرکت در رقابت‌ها را داشته یا حداقل احتمالش را رد نکرده‌اند. رقبای احتمالی به دنبال زمینه‌چینی برای شروع کارزار انتخاباتی خود هستند. اما روشن نیست که چند نفر قصد جدی دارد. تعداد زیاد مدعیان می‌تواند به نفع ترامپ تمام شود؛ زیرا در سال ۲۰۱۶ نیز درحالی‌که ترامپ در رقابت‌های اولیه پیروز شده و رأی‌های عمومی را از آن خود می‌کرد، بخش دیگر حزب نتوانست یک فرد جایگزین برای او پیدا کند.

مایک پمپئو در مصاحبه اخیرش با فاکس‌نیوز گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که باید تا سه‌ماهه اول سال آینده طوری عمل کنیم که انگار واقعاً قصد انجامش را داریم.

کمیته اقدام سیاسی پمپئو هنوز به درخواست اظهارنظر پاسخی نداده است.نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ، اخیراً در رویدادی گفت که از فرصت تعطیلات استفاده می‌کند تا حضورش انتخابات را ارزیابی کند.

به گفته یکی از دستیاران مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از سه سال، اولین‌بار با همه اعضای خانواده‌اش برای تعطیلات در ایندیاناپلیس به سر خواهد برد و راه‌های پیش رویش جهت اعلام نامزدی را سبک‌وسنگین نی کند. 

بامداد امروز اسکای نیوز گزارش داد:مایک پنس، هم، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ می‌شود.ادعای اسکای نیوز بر پایه تحویل اظهار نامه پنس، ۶۳ ساله، به کمیسیون انتخابات فدرال ایالات متحده  برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را تحویل است. اما مشاور پنس ساعتی بعد از انتشار این خبر به رویترز گفت هنوز آقای پنس در انتخابات ثبت نام نکرده است.

پنس که با ترامپ و حامیان او به‌خاطر ابطال‌نکردن انتخابات ۲۰۲۰ اختلاف دارد، ماه آینده برای تور کتابی که جدیداً نوشته است، در کلیساهای بزرگ حضور خواهد داشت. اولین مقصد او در ۱۵ ژانویه، کلیسای بپتیست دالاس به همراه کشیش رابرت جفریز خواهد بود. وی یک متحد اوانجلیست قدیمی ترامپ است.با اعلام کاندیداتوری ترامپ در ماه نوامبر، جفریز از حمایت بی‌درنگ از او خودداری کرد. حتی با اینکه این کشیش از وی به عنوان یک رئیس‌جمهور فوق‌العاده نام‌برده بود. این موضوع نشان می‌دهد که ترامپ با اینکه هنوز قدرت زیادی دارد؛ اما در جلب حمایت حداکثری حزب خود با دشواری مواجه است.

رویترز پیش بینی کرده پنس در صورت نامزدی در انتخابات راه سختی برای پیروزی دارد زیرا در نظر سنجی های قبلی فقط با استقبال هفت صد درصدی برای نامزدی روبرو بود.در مقابل ترامپِ که رهبر جنبش «عظمت را به آمریکا برگردانیم» شده است به تازگی طی نطقی در اقامت‌گاهش در مارالاگو در فلوریدا، برای بار سوم نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.دونالد ترامپ دراین‌باره افزود: برای اینکه بار دیگر عظمت و شکوه به آمریکا برگردد، امشب نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام می‌کنم. اما همان‌گونه که سال ۲۰۱۶ قول دادم، من صدای شما خواهم بود.

ترامپ در بیشتر نظرسنجی‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ پیشتاز است؛ اما دسنتس در بعضی از آن‌ها پابه‌پای او پیش می‌آید. حتی متحدین کنگره‌ای ترامپ در حمایت از رئیس‌جمهور سابق عجله نکردند. اعضای سابق دولتش نیز در تلاش‌اند تا بخش‌های اصلی ائتلاف او را به دست بگیرند. پنس نیز با شعار مخالفت با سقط جنین، به شدت در جریان راست مذهبی و میانه‌رو محبوب است.

در برخی از ایالت‌ها، فرمانداران برای جلسه قانون‌گذاران که در اوایل سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود خود را آماده می‌کنند این جلسه می‌تواند یک پلتفرم انتخاباتی در اختیارشان بگذارد. با غلبه حداکثری جمهوری‌خواهان در فلوریدا، دسنتس قدرت بیشتری برای پیاده‌سازی برنامه‌هایش دارد. انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان مسائل مانند سقط جنین، حریم خصوصی داده‌ها و حق قانونی حمل سلاح گرم را در دستور کار خود قرار دهند. موضوع «امتیاز زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی» (ای‌اس‌جی) نیز یکی از مسائلی است که در حلقه جناح راست به شدت منفور بوده و از آن به عنوان تندروی جناح چپ یاد می‌شود. مقامات ایالتی نیز تصمیم گرفته‌اند که اقدام علیه ای‌اس‌جی را جزء برنامه‌های خود قرار دهند.

دسنتس در حالی پیروز مجدد انتخابات فرمانداری فلوریدا شد که سایر هم‌حزبی‌هایش در تحقق پیروزی بزرگی انتخابات میان‌دوره‌ای شکست خوردند. وی در ۲ سال اخیر، نبردهای قانون‌گذاری مهمی را پیش گرفت؛ از جمله مقاومت در برابر اجبار واکسن کووید ۱۹، ممنوعیت تدریس مسائل جنسی و هویت جنسیتی در مدارس ابتدایی، خلع امتیاز ویژه مالیاتی فلوریدا از کمپانی دیزنی بعد انتقاد این شرکت از سیاست‌های دسنتس.

انتظار می‌رود که درگیری با کمپانی‌های در بزرگ جلسه آتی قانون‌گذاران ادامه یابد، و جمهوری‌خواهان دوباره تلاش خواهند کرد لایحه پیشنهادی دسنتس علیه استفاده غیرمجاز از داده‌های دیجیتال مصرف‌کننده را تصویب کرده و موضوع امتیاز ای‌اس‌جی را با تنظیم قوانین جدیدی برای سرمایه‌گذاری وجوه دولتی، هدف قرار دهند. اخیراً مقامات فلوریدا گفته‌اند که دارایی‌های ایالتی از یک شرکت مدیریت دارایی بزرگ به نام بلک‌راک که از مروجین ای‌اس‌جی است، خارج خواهند کرد.

قانون ممنوعیت ۱۵ هفته‌ای سقط جنین در فلوریدا نسبت به سایر ایالت‌های جمهوری‌خواه سهل‌گیرانه‌تر است. موضع دسنتس در مورد محدودیت‌های بیشتر در مورد سقط جنین در انظار عمومی مبهم بوده است که می‌تواند در انتخابات مقدماتی به او آسیب بزند. بااین‌حال، در یک کنفرانس خبری در ماه جاری، دسنتس نسبت به لایحه «ضربان قلب» اقبال نشان داد؛ این قانون سقط جنین بعد از ۶ هفته را ممنوع می‌کند.

با اینکه ترامپ توسط فرمانداران، متحدین آن‌ها و کسانی که احتمالاً وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند مستقیماً انتقادات زیادی دریافت می‌کند، برخی نیز در تلاش‌اند تا خود از دسنتس دور کنند. یکی از مشاوران کریستی نوم، فرماندار داکوتای جنوبی او و دسنتس را متفاوت دانست و اشاره کرد که در ماه گذشته، نوم اولین فرمانداری بود که شبکه اجتماعی تیک‌تاک را به‌خاطر نگرانی‌های امنیت ملی در دستگاه‌های دیجیتالی ایالتی ممنوع کرد.

مشاور کریستی نوم که با شرط ناشناس ماندن برای به اشتراک گذاشتن مصاحبه کرد، گفت که فرماندار انتظار دارد اوایل سال آینده به آیووا سفر کند. ایان فیوری، سخنگوی نوم گفت که او برای مهمانی‌های متعددی در روز لینکلن از جمله در آیووا دعوت‌نامه دارد، اما هنوز قولی نداده است. فیوری گفت: نوم معتقد است پیامی که باعث پیروزی مجدد او در انتخابات فرمانداری شد، باید در سایر کشور نیز به اشتراک گذاشته شود.

فرماندار ویرجینیا، گلن یانگکین که سال گذشته با پیروزی در ایالت سابقاً دموکرات به شهرت رسید، کاهش مالیات ساکنان و شرکت‌ها را وعده داد که ممکن است با مخالفت سنای ایالتی تحت کنترل دموکرات‌ها مواجه شود؛ البته قانون‌گذار ایالتی ۴ میلیارد دلار کاهش مالیات را در اوایل امسال تصویب کرده بودند. جلسه قانون‌گذاری ویرجینیا که در اوایل ژانویه تشکیل می‌شود می‌تواند دستاوردهای بیشتری برای یانگکین به ارمغان آورد و شانس او برای ورود به رقابت مقدماتی افزایش یابد.

گلن یانگکین که مدیرعامل ثروتمند سابق یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی است، قبل از اعلام احتمالی کاندیداتوری انتخابات ۲۰۲۴، دشواری زیادی برای تأمین حمایت مالی ندارد، اما همچنان به دنبال ترغیب حامیان بوده است؛ ولی در پاییز امسال، ارتباط این مسئله را با آمادگی برای انتخابات ۲۰۲۴ رد کرد.

به گفته یکی از حضار مراسم، یانگکین گفت هنوز نمی‌داند در آینده چه خواهد شد، اما از حامیان مالی خواست که خود را آماده یک ماجراجویی کنند.

فرماندار ایالت نیوهمپشایر، کریس سونونو نگرانی‌ها در مورد تکرار نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ را تکرار کرد؛ تعداد زیاد نامزدها باعث شکسته‌شدن آرا و در نهایت، پیروزی ترامپ شد. سونونو ورودش به رقابت‌ها را رد نکرد. وی علی‌رغم اینکه در مصاحبه اخیر با سی‌ان‌ان اعلام کرد که روی مسائل نیوهمپشایر متمرکز است، به گزارش پایگاه رصد تبلیغات آنلاین، سونونو اخیراً تبلیغات فیس‌بوکی را برای آیووا و کارولینای جنوبی آغاز کرده است.

این آژانس خبری اخیراً دو نامزد دیگر را نیز شناسایی کرد که تبلیغات فیس‌بوکی خود را مجدداً راه انداخته‌اند: فرماندار دسنتس و سناتور تیم اسکات که هر دو تازه در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروز شدند. امسال اسکات تبلیغاتی را در ایالت‌های کلیدی انجام داده، کتاب جدیدی منتشر کرده و پاییز امسال در نشست ائتلاف یهودی جمهوری‌خواه که ویترین نامزدهای بالقوه ۲۰۲۴ بود، سخنرانی کرد.

لری هوگان، فرماندار مریلند که با محدودیت دوره روبرو است، در اواخر ماه گذشته با برگزاری رویداری با موضوع تقویت کمیته اقدام سیاسی فدرال، جمع‌آوری حمایت‌های مالی را سرعت بخشید و بیش از ۱.۲ میلیون دلار جمع کرد. او گفت که تا قبل از پایان دوره فرمانداری‌اش، برای ۲۰۲۴ اعلام کاندیداتوری نمی‌کند.

گرگ ابوت از تگزاس، فرماندار سرشناس دیگری که به عنوان یک رقیب احتمالی مطرح است. او برای نشان‌دادن حرکت به سمت ریاست‌جمهوری در این دوره تلاش چندانی نکرده است. دیو کارنی، مشاور حزب جمهوری‌خواه مستقر در نیوهمپشایر که به ابوت مشاوره می‌دهد، گفت که فرماندار بر مرز جنوبی (و بحران مهاجران) و جلسه قانون‌گذاری آتی متمرکز است و زمان می‌برد تا به طور دقیق پس از پایان جلسه گزینه‌ها را بررسی کند.

دیگر نامزدهای احتمالی عبارت‌اند از سناتور ریک اسکات از فلوریدا، فرماندار سابق نیوجرسی، کریس کریستی که زمانی ریاست تیم انتقالی ترامپ را بر عهده داشت؛ اما اکنون به شدت از رئیس‌جمهور سابق انتقاد می‌کند و سناتور تد کروز از تگزاس که در انتخابات مقدماتی جمهوری‌‌خواهان در سال ۲۰۱۶ جایگاه دوم را کسب کرد.

هاچنسون، فرماندار آرکانزاس، می‌گوید طرف‌دار حذف حرکت‌های نمایشی از حکومت است. وی افزود: افراد خوب زیادی وجود دارند که به این رقابت فکر می‌کنند. آیا پیام من منحصربه‌فرد است؟ آیا مهارت، لحن و رهبری من برای آمریکا در این زمان خاص مناسب است؟