به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت تنها تسلیحات هسته‌ای روسیه است که از اعلام جنگ غرب علیه این کشور جلوگیری می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و یکی از متحدان بلندپایه ولادیمیر پوتین، در مقاله ای که روز یکشنبه منتشر شد، نوشت: «زرادخانه هسته‌ای روسیه و قوانینی که مسکو برای استفاده از آن وضع کرده، تنها عواملی هستند که مانع از آغاز جنگ غرب علیه روسیه می‌شوند».

مدودف، معاون کنونی شورای امنیت روسیه، مدعی شد که مسکو تا زمانی که «رژیم منزجرکننده و تقریباً فاشیستی» در کی‌یف سرنگون شود و این کشور کاملاً غیرنظامی شود، جنگ خود را در اوکراین دنبال خواهد کرد.

پوتین در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه به طور جداگانه پخش شد، گفت روسیه آماده مذاکره با همه طرف‌های درگیر در جنگ است، اما مدعی شد که کی‌یف و حامیان غربی آن از شرکت در مذاکرات خودداری کرده‌اند.

مدودف که زمانی خود به عنوان یک چهره ترقی‌خواه و لیبرال از سال 2008 تا 2012 عهده‌دار مقام ریاست‌جمهوری بود، اکنون به عنوان یکی از جنگ‌طلب‌ترین افراد کرملین شناخته می‌شود. او مرتباً غرب را محکوم و آن را متهم می‌کند که می‌خواهد روسیه را سرنگون کند.

او در مقاله‌ای 4500 کلمه‌ای برای روزنامه Rossiiskaya Gazeta نوشت: «آیا غرب آماده است تا یک جنگ تمام عیار علیه ما، از جمله جنگ هسته‌ای، به دست کیف به راه بیندازد؟ تنها چیزی که امروز دشمنان ما را متوقف می‌کند، درک این موضوع است که روسیه بر اساس اصول سیاست دولتی... در بازدارندگی هسته‌ای هدایت می‌شود. و در صورت بروز تهدید واقعی، علیه آنها عمل خواهد کرد».

پوتین و دیگر مقامات بلندپایه کرملین بارها گفته‌اند که سیاست روسیه در مورد تسلیحات هسته‌ای حکم می‌کند که در صورت تهدید تمامیت ارضی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به گفته کارشناسان، روسیه با نزدیک به 6000 کلاهک، بزرگترین ذخایر تسلیحات هسته ای جهان را دارد. در اوایل این ماه، پوتین گفت که خطر جنگ هسته‌ای در حال افزایش است، اما تاکید کرد که روسیه «دیوانه نشده» و زرادخانه هسته‌ای خود را یک سلاح بازدارنده کاملاً دفاعی می‌داند.

مدودف در مقاله مذکور نوشت: «دنیای غرب بین میل سوزان برای تحقیر، توهین، تجزیه و نابودی هرچه بیشتر روسیه از یک سو و تمایل به اجتناب از یک آخرالزمان هسته‌ای از سوی دیگر در نوسان است... اگر روسیه تضمین‌های امنیتی مورد نیاز خود را دریافت نکند، جهان هم‌چنان در آستانه جنگ جهانی سوم و فاجعه هسته‌ای قرار خواهد گرفت. ما هر کاری که بتوانیم برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد». مدودف هم‌چنین متذکر شد روسیه می‌تواند روابط عادی با غرب را برای سال‌ها و شاید دهه‌های آینده فراموش کند و به جای آن بر روابط با بقیه جهان تمرکز کند.