به گزارش اکوایران، در شرایطی که مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، تهران را به ارتکاب «اشتباه استراتژیک بزرگ» متهم کرده، وزیر امورخارجه ایران نسبت به بسته شدن پنجره توافق هشدار داد.

برجام در خلا استراتژیک احیا نمی شود!

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که به تازگی در حاشیه کنفرانس بغداد2 در امان، پایتخت کشور اردن با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی دیدار داشته، با اشاره به ملاقات مذکور و با تکرار ادعاهای غرب پیرامون مداخله تهران در جنگ اوکراین مدعی شده ایران در حال ارتکاب یک اشتباه استراتژیک بزرگ است. او نوشته: «تهران وقتی وانمود می کند که در این جنگ جانبداری نمی کند، راه اشتباهی را انتخاب می کند و اعتبار خود را از بین می برد. در اینجا یادآور می شوم که وزیر خارجه ایران در واکنش به تاکید من بر این موضوع، ارائه پهپادهای ایران به روسیه را قاطعانه تکذیب کرد و مدعی شد که چنین تحویلی فقط قبل از حمله روسیه صورت گرفته است».

با این حال او مدعی شده مداخله [ادعایی] تهران در جنگ اوکراین و واکنش جمهوری اسلامی به اعتراضات «نمی تواند بدون عواقب باشد» و «به همین دلیل است که شورای روابط خارجی هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در واکنش به تحویل هواپیماهای بدون سرنشین این کشور به روسیه و همچنین به دلیل نقض حقوق بشر تصویب کرد»

با این حال، بورل همچنان معتقد است که وقتی صحبت از عدم اشاعه هسته ای می شود، هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد و کسانی که غیر از این فکر می کنند به سادگی خودشان را گول می زنند.

او در ادامه افزود: «به همین دلیل است که من به عنوان هماهنگ کننده، به کار در جهت احیای برجام بر اساس نتایج مذاکرات وین ادامه می دهم. در این مورد با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران صحبت کردم. من همچنین تاکید کردم که احیای برجام در خلاء استراتژیک اتفاق نمی افتد. این بخش، بخش کلیدی، از یک تصویر گسترده تر است».

اگر بمب می خواستیم یک سال پیش ساخته بودیم!

در واکنش به ابن ادعاها، حسین امیرعبداللهیان در توئیتر نوشت: «در دیدار با آقای بورل در مورد برداشتن گام‌های نهایی توافق، موافق بودیم». با این حال، او تصریح کرد: «پنجره توافق از سوی ایران باز است، اما نه برای همیشه». او افزود: «بر راه‌حل سیاسی در اوکراین تاکید کردم. نه فجایع گوانتانامو و ابوغریب و نه جنایت علیه زنان و کودکان یمن و افغانستان، به آمریکا اجازه موعظه دیگران را نمی‌دهد».

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اگر ایران به دنبال سلاح هسته‌ای بود، یک سال پیش ساخته بود». وی‌ در ادامه متذکر شد: «در جریان مذاکرات هسته‌ای وین، رژیم‌های غربی مدام ادعا می‌کردند که برنامه هسته‌ای ایران«به نقطه‌ای بدون بازگشت می‌رسد. ماه ها از مذاکرات گذشته و غرب ساکت است. چرا؟ دروغ می‌گفتند».

شغلم نوشتن آگهی ترحیم برجام نیست!

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد، در پاسخ به این سوال که «آیا برجام مرده‌است؟» گفت: «شغل من نوشتن آگهی ترحیم نیست.  شغل من ترویج و حفاظت از منافع ایالات متحده است». او ادعا کرد: « کاملا واضح گفته‌ایم که در ماه سپتامبر، همه ما فرصت طلایی داشتیم که برجام را احیا کنیم.  همه آماده همکاری بودند، حتی برای یکی دو روز تصور می‌کردیم که ایران هم آماده همکاری بود، اما در آخرین لحظه آنها با مطالباتی برگشتند که خودشان می‌دانستند توسط هیچ کس قابل پذیرش نیست.  در نتیجه آنها بودند که فرصت برای بازگشت فوری و سریع به برجام را از بین بردند.» مالی اضافه کرد: از آن موقع چیزهایی تغییر کرده اما هیچ چیز شک ما را در زمینه آمادگی ایران برای دستیابی به توافق را تغییر نداده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکید کرد: «ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی و یک توافق بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است». مالی با تاکید بر اینکه ما آماده هستیم که دیپلماسی را ادامه دهیم، در عین حال مدعی شد:اما باز هم تاکید می‌کنم طرفی که به یک امکانِ واقعی برای احیای برجام پشت کرد، ایران بود.

استیضاح وزیر

در این شرایط، الجربده کویت در گزارشی مدعی شد شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به علت نارضایتی از عملکرد وزارت خارجه،  جمع آوری امضاء برای استیضاح حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  را آغاز کرده اند.  این رسانه به نقل از یک نماینده مجلس ایران ادعا کرده  شماری از نمایندگان جریان اصولگرای مجلس با اعلام اینکه عملکرد وزارت امور خارجه ایران، باعث شکسته شدن غرور این کشور شده و از ارزش آن در مجامع بین المللی کاسته است، جمع آوری امضاء برای استیضاح حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه را آغاز کرده اند.