به گزارش اکوایران، چرخش ناگهانی در سیاست مبارزه با کووید در چین نگرانی‌های جهانی را در پی داشته است.

چرخش قهرمانانه

بنا بر گزارش رویترز، مقامات چین از افزایش تعداد مرگ‌ومیرهای کرونایی و شیوع گسترده جدید این ویروس خبر داده‌اند. با گسترش تظاهرات علیه سیاست سخت‌گیرانه «کووید صفر»، رژیم چین مجبور شد که قرنطینه‌ها و برنامه تست‌گیری را که محبوبیت چندانی در کشور نداشت را لغو کند. به ادعای آمارهای دولتی و رسانه‌های وابسته به دولت چین، تا کنون این پروتکل‌ها باعث شده بود که شیوع ویروس تحت کنترل قرار بگیرد. اما هزینه اقتصادی و روانی زیادی برای مردم داشت.

تغییر ناگهانی سیاست‌های بهداشتی، باعث شد سیستم درمانی کشور آمادگی لازم برای پذیرش و مداوای موج جدیدی بیماران را نداشته باشد. آن‌ها با کمبود تخت، خون و دارو مواجه شده‌اند. دولت در تلاش است هرچه زودتر کلینیک‌ها و مراکز درمانی جدیدی بسازد. متخصصین نیز مدعی‌اند چین ممکن است سال آینده، یک میلیون مرگ از کرونا را تجربه کند.

به گفته بنجامین میزر، استادیار دانشگاه جان هاپکینز، آمار رسمی چین از مرگ به خاطر کووید که از سال ۲۰۲۰ بدون تغییر مانده است، باعث می‌شود خیلی موارد شمارش نشده و وارد آمار نشود. طبق تعریف کمیسیون ملی سلامت، تنها مرگ بیماران کرونایی همراه با مشکل ریوی و تنگی‌نفس شدید به عنوان مرگ از کووید ثبت می‌شوند. میزر می‌گوید: اصلاً منطقی نیست که با همان تعریف و ذهنیت سال ۲۰۲۰ شرایط امروز را بررسی کنیم.

GQCGX3VWQ5NF5OYLFUOZJ4QTGA

هنوز زود است

چند دانشمند ارشد و مشاوران سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه با رویترز گفتند هنوز برای اعلام پایان شرایط اضطراری کووید ۱۹ در چین زود است؛ زیرا احتمالاً شاهد موج جدیدی در این کشور خواهیم بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها، دومین اقتصاد بزرگ جهان ممکن است با کولاک موج جدید بیماران روبرو شود.

به گفته یکی از اعضای کمیته سازمان بهداشت جهانی، با وجود اینکه شرایط نسبت به قبل تغییر کرده است، اما اعلام پایان پاندمی می‌تواند خطرناک باشد. اما در اوایل سپتامبر رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت که پایان کرونا نزدیک بوده و امیدوار است سال آینده اتفاق بیفتد.

هم‌زمان با کاهش خطر بروز سویه جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، اکثر کشورها محدودیت‌های کرونایی را لغو کردند. اما برخی از مقامات بهداشتی جهانی اخطار داده‌اند که آزاد گذاشتن ویروس و چرخش آن بین جمعیت کشورها منجر به جهش آن شود. ویروس‌ها می‌توانند بعد از مدتی خود را با شرایط محیط و درمان‌های موجود سازگار کنند.

PB2PFFOU5JLSDK6R3MIL2SZYUQ

یک متخصص بیماری‌های عفونی در سازمان بهداشت جهانی گفت: به نظرم کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند آیا سویه جدیدی از کووید که باعث نگرانی جهانی شود، خواهیم دید یا خیر. اما قطعاً باید نگران آمار روزافزون بیماری و فوت مردم چین باشیم.

به نظر او، وضعیت چین بیانگر وضعیت اضطراری است؛ اما بیش‌تر یک خطر منطقه به حساب می‌آید تا یک مشکل جهانی. هم اکنون کشورهای مختلف در حال بازطراحی قوانین کنترل شرایط اضطراری کرونا هستند تا خود را به این وضعیت جدیدی مانند این وفق دهند.