به گزارش اکوایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق با وزیر خارجه ایران برای حفظ ارتباطات دوجانبه با هدف احیای برجام بر پایه مذاکرات وین خبر داد.

بنا بر گزارش یورونیوز، بورل که برای شرکت در نشست منطقه‌ای «بغداد۲» به اردن سفر کرده، روز سه‌شنبه و در حاشیه این نشست با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی توییتری، اعلام کرد، در این دیدار «ضروری در بحبوحه وخامت روابط ایران و اتحادیه اروپا»، بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تاکید شد. بورل همچنین نوشت که دو طرف برای حفظ ارتباط با هدف احیای برجام بر پایه مذاکرات وین به توافق رسیدند.

وزارت امور خارجه ایران هم با انتشار پیامی توییتری در خصوص این دیدار، نوشت: «امیرعبداللهیان درنشست با بورل، ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمعبندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت وفشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه نمود با پرهیز از سیاسی کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.»

در این دیدار، انریکه مورا، معاون آقای بورل و هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای ایران و علی باقری، مذاکره کننده هسته‌ای ارشد جمهوری اسلامی نیز حضور داشتند.

توافق میان تهران و بروکسل در شرایطی صورت گرفته که در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی اجراری قطعنامه 2231، کشورهای غربی با انتقاد از ایران، ادعا کردند جمهوری اسلامی مسبب بن بست در مذاکرات احیای برجام است. با این حال، سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل در جلسه مذکور اعلام کرد:« ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم... آمریکا دست از فریب و گمراه کردن جامعه بین المللی بردارد. فریب را متوقف کنید».

شب گذشته، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته بود در حال حاضر گفت‌وگو با ایران در زمینه احیای برجام در دستور کار قرار ندارد. به گفته او: «زمان آن فرا رسیده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به گفت‌وگوهای خود در مورد این مسائل ادامه دهند.»

فرانسیسکا اوبرمایر تاکید کرده بود که نمی تواند پیش بینی کند که آیا این مذاکرات به نتیجه‌ای می‌رسد یا خیر و گفته بود مذاکرات ایران و آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان برای احیای برجام برنامه ریزی نشده است. این دیپلمات آلمانی افزود که در حال حاضر هیچ نقطه شروعی برای از سرگیری این مذاکرات وجود ندارد. 

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هم روز گذشته گفته بود در حال حاضر دولت متبوعش تمرکزی بر احیای برجام ندارد.