به گزارش اکوایران، در شرایطی که مواضع اخیر دولت چین طی سفر اخیر رئیس‌جمهور این کشور در ایران جنجال‌برانگیز شده، وزاری خارجه کنونی و اسبق جمهوری اسلامی نسبت به این ماجرا واکنش‌های متفاوتی داشتند.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران و وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در جریان افتتاحیه «مجمع گفت‌وگوی تهران» در رابطه با موضوعات منطقه ضمن تاکید بر این که کشورهای منطقه باید از طریق گفت‌وگو مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند، گفت : «اخیرا رئیس جمهور چین از منطقه دیدار داشت و ما از این دیدارها استقبال می‌کنیم که در جهت طرح جاده و کمربند سرمایه‌گذاری بیشتری در این کشورها صورت و منطقه ما توسعه بیشتری یابد ولی خطایی که رخ داد ورود به مباحث سیاسی و تمامیت ارضی کشورمان بود البته آنها سعی کردند این خطا را جبران کنند. ولی این خطا به مثابه این بود که ما هم بیاییم راجع به وضعیت تایوان که جزو خاک چین است اظهارنظر کنیم. امیدواریم چنین خطاهایی دیگر رخ ندهد و به صورت کامل جبران شود».

این در حالی است که در همین مراسم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، ضمن تاکید بر این‌که ایران و چین در مسیر اجرای همکاری‌های ۲۵ ساله با سرعت پیش می‌روند، با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به عربستان، گفت: « ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ کشور‌های منطقه کپی و پیست و تکرار شود. ضمن تاکید بر تداوم همکاری راهبردی با چین در مورد تمامیت ارضی ایران هیچ تعارفی نداریم. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از طریق مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و با ارائه یادداشت رسمی و اعتراضی به طرف چین اعلام کردیم». امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشت: «از اینکه چینی‌ها نسبت به اصلاح این خطا اقدام کرده‌اند سپاسگزاریم».

در همین شرایط، سفیر ایران در پکن امروز اعلام کرد: «در دیدار با مقامات عالی چین ضمن ارائه یادداشت اعتراضیه خواستار توجه دستگاه دیپلماسی چین به حساسیت‌های منطقه‌ای شدم. طرف چینی هم با تأکید مجدد به احترام به تمامیت ارضی ایران روابط دو کشور را راهبردی و برنامه ۲۵ ساله در منطقه غرب آسیا را که فقط با ایران منعقد شده حاکی از آن دانست».

طی دیدار شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین از ریاض، پکن در بیانیه‌های مشترکی با عربستان سعودی و دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس مواضع این دولت‌ها را در مسائلی چون برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های منطقه‌ای، توانمندی موشکی و مالکیت جزایر سه گانه ایرانی را تائید کرده بود.