به گزارش اکوایران، در شرایطی که از صبح امروز (شنبه) خبر احتمال دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در رسانه‌های مختلف باز نشر می‌شود که تردیدهای جدی در امکان این مسئله وجود دارد.

پایگاه خبری لبنانی النشره،  به نقل از منابع آگاه خود مدعی شده که در حاشیه نشست اردن مسئولان ایرانی و سعودی دیدار مهمی خواهند داشت. این رسانه در ادامه گزارش خود ادعا کرده برخی منابع لبنانی با اشاره به اینکه قرار است در این نشست موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان بررسی شود، مدعی شدند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه این نشست باهم دیدار خواهند کرد.

این گزارش تاکید دارد پس از برگزاری نشست بغداد در ماه آگوست گذشته، امان پایتخت اردن قرار است در بیستم ماه جاری میلادی (دسامبر) میزبان نشستی منطقه ای در خصوص عراق باشد. در این نشست قرار است ایران و ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان مشارکت داشته باشند.

منابع ایرانی تاکنون از تائید این خبر خودداری کرده‌اند. با این حال مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان در دیدار با گروهی از روزنامه نگاران در محل سفارت ایران در بیروت، درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت که مذاکرات پیشین در بغداد به دلیل اختلافات بر سر اولویت ها متوقف شد، عربستان می خواهد ایران در یمن ورود کند تا قدرت دولت صنعا و انصار الله را محدود کند اما ایرانی ها اصرار دارند که از ابتدا اساس ساماندهی روابط بین عربستان و ایران از طریق بازگشایی سفارت هاست و سپس تلاش برای کمک به مسائل منطقه ای.

111

او تنها به تائید این مسئله پرداخته  که در نشست منطقه ای پیرامون عراق در امان که 20 دسامبر برگزار می شود، نمایندگان ایران و عربستان دیدار دوجانبه خواهند داشت و آغازی برای بازگشت مذاکرات دوجانبه خواهد بود.

پیش از این، در ماه آگوست نشست امنیتی منطقه‌ای در بغداد با محوریت کشور فرانسه و با ابتکار امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برگزار شد. اکنون در پی گفت وگوی تلفنی میان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق کاخ الیزه از برگزاری نشست مهم منطقه ای در اردن قبل از پایان سال میلادی خبر داده است کاخ الیزه هم اعلام کرد که در این نشست همانند نشست ۲۸ آگوست ۲۰۲۱ عراق و کشورهای همجوار به علاوه فرانسه مشارکت خواهند داشت.

662571_823

پیش از این فواد حسین، وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با سامح شکری و ایمن الصفدی، وزرای خارجه مصر و اردن گفت که یک نشست منطقه ای دیگر در خصوص عراق در تاریخ ۲۰ دسامبر جاری در امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد و انتظار می رود که ایران و ترکیه نیز در این نشست شرکت کنند. وی تاکید کرد: نسخه دوم نشست بغداد در بیستم ماه جاری در امان برگزار می شود، در نشست اول ایران و ترکیه حضور داشتند و انتظار داریم که این دو کشور در نشست آتی نیز شرکت کنند.

با این همه دیدار مقامات عالی‌رتبه ایرانی و سعودی در حاشیه این نشست مورد تردید جدی قرار دارد. در ماه‌های گذشته نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها میان تهران و ریاض دیده نشده است. اگر چه در طی سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی در اظهاراتی گفته بود که ایران بخشی از منطقه و همسایه ما است و با شنیدن اظهارات مثبت از سوی تهران، به دراز کردن دست خود به سوی ایران ادامه خواهیم داد، با این همه پس از چند روز نسبت به برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده بود. هم‌چنین طی سفر مذکور، ریاض و کشورهای خلیج فارس با همراهی چین با صدور چند بیانیه به تکرار ادعاهای خود علیه تهران در زمینه‌هایی چون برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های منطقه‌ای و توانمندی موشکی جمهوری‌اسلامی پرداخته بودند که با واکنش مقامات جمهوری اسلامی مواجه شده بود. از سوی دیگر، علاوه بر مسائل مورد اختلاف مذکور، تهران اخیرا ریاض را متهم به دخالت در مسائل داخلی و سازماندهی اعتراضات در ایران کرده است.

تهران و ریاض تاکنون پنج دوره نشست‌های امنیتی میان مقامات ایران و عربستان برگزار شده که به ادعای وزیر خارجه سعودی تاکنون «به نتیجه ملموسی» نرسیده است. پیش از این گفته می‌شد که طرف ها در انتظار دور ششم این نشست ها هستند تا زمینه دیدار وزرای خارجه دو کشور ایجاد شود. در شرایطی که این دیدار هنوز میسر نشده و وزیر خارجه سعودی اذعان دارد که «هنوز اختلافاتی با ایران وجود دارد که مانع ملاقات من و وزیر خارجه ایران شده» و دو طرف روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، به نظر می‌رسد دیدار رئیسی و بن‌سلمان بسیار بعید باشد.