به گزارش اکو ایران، بنیامین نتانیاهو متعهد شد که پس از آن که سکان قدرت را در دست بگیرد، روابط دیپلماتیک این بازیگر با عربستان رابرقرار خواهد کرد. به خیال «بی‌بی» چنین فعلی به کاهش تنش ها در سرزمین های اشغالی و برقراری صلح با این بازیگر کمک خواهد کرد. نتانیاهو همچنین اعلام کرد که برای از سرگیری مذاکرات محرمانه با فلسطینی ها آماده است.

شواهد نشان می دهد که این اظهار نظر نادر و بی سابقه « بی بی» در گفتگو با شبکه خبری العربیه با هدف کاهش نگرانی ها در باب ساختار کابینه ائتلاف راست افراطی است که رهبری اش را نتانیاهو عهده دار شده است.او پیشتر با ائتلاف تندروهای حامی خود که از طرفداران سیاست های سختگیرانه علیه فلسطینی ها، افزایش شهرک سازی ها در کرانه باختری و ایده تشکیل دولت فلسطین هستند، دست یافته  است. با این همه امروز او امید دارد که با دستیابی به توافق مشابهی با عربستان سعودی، آنچنان که اسرائیل در سال 2020 رابطه اش را با برخی کشورهای عرب خلیج فارس گسترش داد، با برادر بزرگ نیز رابطه دیپلماتیک برقرار کند.

به خیال «بی بی»، یک جهش کوانتومی برای تحقق صلح میان اسرائیل و جهان عرب لازم خواهد بود. بالاخص که منطقه (خاورمیانه) به گونه ای غیر قابل تصور تغییر خواهد کرد. «بی بی» در ادامه ادعا کرد که برقراری رابطه دیپلماتیک با اسرائیل، صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل را تسهیل خواهد کرد.با این همه نتانیاهو تاکید کرد که تحقق چنین صلحی به رهبری ریاض بستگی دارد و خواست این بازیگر.

آسوشیتدپرس نوشت: ناظران می گویند اسرائیل مدت ها که پشت پرده با رهبران ریاض در حالی رایزنی است بالاخص آن که به ادعای کارشناسان تنش ها میان تل آویو و تهران نیز افزایش یافته است. با این همه مقام های سعودی گفته اند که برقراری رابطه دیپلماتیک با اسرائیل زمانی محقق خواهد شد که یک کشور فلسطینی در سرزمین هایی که اسرائیل در جنگ 1967 اشغال کرده، تعریف شود.

نتانیاهو ادعا کرده به دنبال تحقق صلح با فلسطینی ها خواهد بود شاید با تکیه بر مذاکراتی محتاطانه. با این همه «بی بی» از تایید راه حل به اصطلاح دو کشور خودداری کرد و در عوض خواستار نگاهی تازه و تفکری خلاق شد. او همچنین از رویکرد تعریف شده توسط دولت ترامپ استقبال کرد؛ رویکردی که فلسطینی ها قاطعانه این پیشنهاد را رد کردند.

 در دوره 12 ساله نخست وزیری نتانیاهو که سال گذشته به پایان رسید، مذاکرات به اصطلاح صلح متوقف شد. فلسطینی ها به دنبال دستیابی دوباره به کرانه باختری، شرق بیت المقدس و نوار غزه هستند، سرزمین هایی که در نبرد 1967 در اختیار اسرائیل قرار گرفت. جامعه بین الملل برای خروج از تنش حاکم از راه حل به اصطلاح دو کشوری حمایت کرده و مدعیست که این رویکرد، رویکردی واقع بینانه برای پایان دادن به مناقشه ای صد ساله است. فعلا دفتر عباس به ادعاهای نتانیاهو واکنش نشان نداده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به ادعاهای تازه نتانیاهو نوشت که شراکت راهبردی ایالات متحده و عربستان در دوران ریاست بایدن بر هم ریخته و تنش ها میان امریکا و امارات بالا گرفته دو رخدادی که همزانی دارد با خواست تل آویو مبنی بر عادی سازی روابط دیپلماتیک این بازیگر با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس. از همین رو نتانیاهو تاکید داشت که بهتر آن است تا ائتلاف سنتی ایالات متحده و عربستان و سایر بازیگران عرب بازتعریف شود. او ادعا کرده نوسان های دوره ای یا شدید باید کنار رفته چرا که ثبات راه نجات است.

همزمان نتانیاهو مدعی شد که می تواند با اعراب محور تازه ای را در برابر نفوذ ایران در منطقه تعریف کند. به ادعای رویترز، اسرائیل و پادشاهی های خلیج فارس در باره برنامه هسته ای و فعالیت های منطقه ای ایران حساس هستند و حالا عادی سازی رابطه را بهترین ابتکار عمل می دانند و کشورهای حاشیه خلیج فارس که زیر چتر حمایتی و امنیتی ایالات متحده تعریف شده اند، فعلا در باب تعهدات امنیتی واشنگتن مردد هستند بالاخص آن که امروز روابط ایالات متحده و عربستان به دلایلی چون تداوم جنگ در یمن، سابقه حقوق بشری تیره ریاض و در نهایت سیاست انرزی این کشور تیره شده است. عربستان ماه ژوئیه و در جریان سفر بایدن به ریاض اعلام کرد که حریم هوایی این کشور را به روی همه هواپیماهای اسرائیلی باز خواهد کرد. پیشرفت در این زمینه برای خطوط هوایی اسرائیل یک شانس بود چرا که در صورت تایید عمان هواپیماهای اسرائیلی می توانستند با عبور از حریم هوایی این کشور به راحتی وارد آسیا شوند.