به گزارش اکوایران، نزدیک به 50 نفر از رهبران آفریقایی در واشنگتن گردهم آمدند تا گفتگوهای سه روزه شان را در باب موضوعات که برای آینده قاره سیاه و جهان با اهمیت است، کلید بزنند، مقوله هایی چون سلامت، امنیت غذایی، تغییرات آب و هوایی، جنگ داخلی و حتی اکتشاف های فضای بیرونی.

نشست در میانه بحران

اجلاس سران ایالات متحده و آفریقا، نخستین اجلاس سران این گروه از کشورها با آمریکا از سال 2014 در حالی برگزار می شود که جهان با بحران های فوری دست به گریبان است، بحران هایی که برخی از آنها تاثیر فاجعه باری بر قاره آفریقا دارند. این قاره با کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می کند بالاخص در شرایط کنونی که روسیه به اوکراین حمله کرده و زنجیره تامین به واسطه همه گیری کووید 19 در شرایط بدی قرار دارد.

با این همه مقام های آمریکایی می گویند که قصد دارند در ارتباط با موضوعاتی چون سرمایه گذاری تجاری و فن آوری که می تواند مزایای بلند مدتی برای این قاره داشته باشد، رایزنی کنند.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در مراسم افتتاحیه اجلاس که آن را نشست رهبران جوان آفریقایی و دیاسپروا( مردمان دور از وطن) قلمداد کرد گفت: طی چند روز آینده، سرمایه گذاران های بیشتری را برای سهولت مشارکت دانشجویان در برنامه های تبادل میان کشورها، افزایش فرصت های تجاری برای اعضای دیاسپروا آفریقایی و حمایت از کارآفرینان آفریقایی و کسب و کارهای کوچک اعلام خواهیم کرد.او در ادامه تاکید کرد که هر یک از سرمایه گذاری ها براساس یک هدف کلی هدایت می شوند و آن ادامه مشارکت است تا بتوانیم به چالش های مشترک پایان دهیم.

دلجویی از قاره سیاه

جلسه های روز اول بر روی موضوع های حیاتی از جمله محیط زیست، بهداشت عمومی، حکومت دموکراتیک و امنیت متمرکز بود.جلسه مرتبط با حاکمیت و امنیت توسط بلینکن برگزار شد. لوید استین، وزیر دفاع  و سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده نیز در نشست فوق حضور داشتند. کاترین تای ، نماینده تجاری ایالات متحده، کنفرانس وزیران در ارتباط با تجارت را رهبری کرد. به نوشته نیویورک تایمز، آستین و بلینکن در باب همکاری نظامی با رهبران جیبوتی، نیجر و سومالی رایزنی کردند.

آستین تاکید داشت رهبری آفریقا برای رویارویی با چالش های تعیین کننده صلح، امنیت و حکمرانی دوران ما کلیدی است.دولت بایدن در تلاش است تا پس از رویکرد نادرست ترامپ که تا حد زیادی رهبران قاره سیاه را نادیده گرفت و سال 2018 در نشستی در کاخ سفید آنها را تحقیر کرد، روابط این بازیگر با کشورهای آفریقایی را ترمیم کند.

جهان با آفریقا مهربان نبوده!

 مقام های ایالات متحده نگران نفوذ چین و روسیه در قاره سیاه و همچنین بی ثباتی ناشی از قحطی، تغییرات اقلیمی، همه گیری کووید و جنگ هستند. به باور مقام های آمریکایی آنها همچنین می خواهند به کشورهای آفریقایی کمک کنند تا فرصت های اقتصادی برای جمعیت رو به رشد و جوان خود ایجاد کنند. به نوشته رسانه های آمریکایی چون نیویورک تایمز، نیجریه و رواندا اولین کشورهای آفریقایی بودند که توافق نامه آرتمیس را امضا کردند؛ توافقی که هدف از آن تعریف دستور العمل هایی برای اکتشاف های فضایی است.

رئیس جمهوری بوتسوانا، در موسسه بروکینگز گفت که بسیاری از کشورهای آفریقایی نسبت به نیت ابرقدرت های جهانی محتاط هستند و به دنبال اعمال نفوذ بر سیاست های کشورهای بزرگ می باشند. او در ادامه تاکید کرد جهان با آفریقا مهربان نبوده،او در ادامه تاکید کرد که استعمار آفریقا شکل نوینی به خود گرفته. تلاش برای تسخیر قاره آفریقا افزایش یاقته ما تلاش داریم تا از چنین رویکردی فاصله بگیریم و درگیر نشویم اما اجازه چنین فعلی را نخواهیم داد.

رونمایی از استراتژی آفریقایی

 براساس استراتژی آفریقایی که ماه آگوست از آن رونمای شد، بلینکن در یک سخنرانی سیاسی قبل از بازدید از جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا بر نیاز به تقویت دموکراسی ها در سراسر این قاره و کمک به آنها برای ارائه خدمات به شهروندانشان با هدف ایجاد ثبات تاکید کرد.تلاش های دولت بایدن برای ترویج دموکراسی و اجرایی کردن برنامه های ضد فساد و حمایت از روزنامه نگاری مستقل است.

 دولت ایالات متحده در همین راستا ترتیبی داد که 25 خبرنگار از آفریقا در اجلاس اخیر شرکت کنند.در همین راستا یکی از مقام های آمریکایی گفت، ما به به شکلی جداگانه تلاش داریم تا این کشورها را برای بازگشت به یک گذار دموکراتیک و حرکت به سوی دموکراسی تشویق کنیم، از همین روبرای داشتن مشارکت قوی تر در موقعیت بهتری قرار داریم.

 یکی از چهره های حاصر در این نشست ابی احمد است، چهره ای که برای مقام های آمریکایی، چهره ای است پیچیده. او که سال 2019 به واسطه صلح با اریتره آن هم پس از دهه ها جنگ، جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد، به عنوان قهرمان بین المللی شناخته شد. با این همه دولت ابی سال گذشته با توسل به خشونت قوم تیگری های مقیم را سرکوب کرد. بلینکن در همان بازه زمانی نیروهای دولتی اتیوپی را به وحشیگری و پاکسازی قومی متهم نمود.

خیز برای مهار پکن

 مقام های آمریکایی نگران بودند که دومین کشور پر جمعیت آفریقا پس از نیجریه در هرج و مرج و خشونت سقوط کند. اما ابی هفته ها پس از امضای توافق آتش بس با رهبران شورشی های تیگری به تنش ها پایان داده و حالا میمهان مقام های آمریکایی است. بلینکن در نشست با ابی گفت که این دیدار لحظه ای تاریخی برای دو کشور محسوب شود؛ چرا که دو بازیگر به سوی صلحی پایدار حرکت می کنند. ایالات متحده همچنین در حال بررسی مسائل حساس مرتبط با کنگو است بالاخص مقوله حراج بخش های وسیع جنگل های بارانی که نگرانی واشنگتن را به دنبال داشته.

کنگو برای سیاست های اقلیمی دولت بایدن از منظر دیگر نیز با اهمیت است. این کشور منبع اصلی کبالت است؛ ماده مهمی برای باتری های خودروهای الکترونیکی. اما مقام های ایالات متحده نگران شیوه های استخراج معدن در آنجا و همچنین حضور رو به رشد شرکت های چینی در این صنعت هستند. در همین راستا بلینکن ریاست نشستی را عهده دارشد  که در جریانش آمریکا متعهد گشت تا شورای باتری خودروهای الکترونیکی را با کنگو و زامبیا تعریف کرده تا مکانیسم های سرمایه گذاری و زنجیره های تامین را ارزیابی کند. مقام های آمریکا به خوبی می دانستند که در اجلاس هفته جاری، باید تمرکز ها بر چین باشد؛ بازیگری که سال ها به تدریج نفوذش را در این کشور افزایش داده .از همین رو ناظران می گویند که آفریقا نباید به فضایی برای رقابت قدرت های بزرگ تبدیل شود، قدرت هایی که به دنبال دستاوردهای ژئوپلتیکی هستند.