به گزارش اکوایران، نیروهای هند و چین در منطقه مرزی مورد مناقشه در هیمالیا با یکدیگر درگیر شدند. این  اولین درگیری اعلام شده بین دو قدرت آسیایی دارای سلاح هسته ای در نزدیک به دو سال گذشته است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان هر دو طرف در این درگیری که روز جمعه در بخش تاوانگ در منطقه شمال شرقی آروناچال پرادش، منطقه دورافتاده و غیرقابل سکونت در مرز جنوبی چین رخ داد، جراحات جزئی متحمل شدند.

مرز مورد مناقشه به طول 3379 کیلومتر مدت‌هاست که منبع اصطکاک بین دهلی‌نو و پکن بوده است. تنش‌ها در این منطقه در ژوئن 2020 به شدت افزایش و تا سطح درگیری رخ به رخ ارتقا یافت و به کشته شدن حداقل 20 سرباز هندی و چهار سرباز چینی در آکسای چین لاداخ منجر شد.

به گفته وزارت دفاع هند، در حادثه روز جمعه، نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) وارد این منطقه مرزی شدند که توسط نیروهای ارتش هند «به شیوه‌ای قاطعانه» دفع شدند.

در بیانیه آمده که هر دو طرف «فوراً از منطقه خارج شدند» و فرماندهان مربوطه کشورها در آنجا نشستی را برای بحث در مورد این موضوع «براساس مکانیسم‌های ساختاریافته برای بازگرداندن صلح و آرامش» برگزار کردند. چین هنوز به طور رسمی در مورد این حادثه اظهار نظر نکرده است.

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، هفته گذشته قبل از دیدار با اعضای پارلمان گفت که هند، «از نظر دیپلماتیک» به چین «صراحتا» اعلام کرده که «تلاش‌ها برای تغییر یک‌جانبه مرز» را تحمل نمی‌کند. جایشانکار در پاسخ به پرسشی در مورد روابط چین و هندگفت: «تا زمانی که آن‌ها به دنبال این کار هستند و اگر نیروهایی را که در ذهن ما نگرانی جدی در مناطق مرزی ایجاد می کند، ایجاد کرده باشند، روابط ما عادی نیست». وی افزود که فرماندهان نظامی «به تعامل با یکدیگر ادامه می دهند».

2

هند و چین در سال 1962 بر سر مناطق مرزی خود وارد جنگ شدند و در نهایت منقه مرزی را تأسیس کردند. اما دو کشور در مورد مکان دقیق آن توافق ندارند و هر دو مرتباً یکدیگر را به تجاوز به آن یا تلاش برای گسترش قلمرو خود متهم می کنند.

در ماه سپتامبر، دولت هند گفت که نیروهای هند و چین خروج از منطقه مرزی گوگرا-هاتسپرینگز در غرب هیمالیا را آغاز کرده‌اند، دو سال پس از آن که درگیری‌ها در این مرز باعث تیرگی روابط دیپلماتیک شد.

این بیانیه پیش از نشست منطقه ای سران در ازبکستان با حضور نارندرا مودی، نخست وزیر هند و شی جین پینگ، رهبر چین منتشر شده است.

فعالیت‌ها در این منطقه همچنان از نزدیک از هر دو طرف تحت نظر است. در 30 نوامبر، وزارت خارجه چین از مانورهای مشترک در ارتفاع بالا که بین نیروهای آمریکایی و هندی در اوتاراکند در شمال هند انجام شد، انتقاد کرد و گفت که این رزمایش‌ها «به ایجاد اعتماد دوجانبه کمک نکرد» و پکن نگرانی‌های خود را به دهلی‌نو ابراز کرده است.

چین در سال‌های اخیر نسبت به روابط هند با ایالات متحده حساس شده است، زیرا روابط چین و ایالات متحده به هم خورده و گفتگوهای امنیتی چهارگانه که شامل هند، ایالات متحده و متحدان آمریکایی ژاپن و استرالیا می‌شود، فعال‌تر شده است. مودی و شی جینپینگ، رهبر چین آخرین بار در نشست گروه 20 (G20) ماه گذشته در بالی دیدار کردند، جایی که این دو با یکدیگر دست دادند اما نشست دوجانبه نداشتند.