به گزارش اکوایران، در ادامه واکنش‌ها بر سر بیانیه ضدایرانی مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس، سخنگوی وزرات خارجه چین مواضع دولت متبوع خود را اعلام کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین طی نشست مطبوعاتی امروز (دوشنبه) خود با تاکید بر روابط دوستانه تهران و پکن، گفت: «چین همواره از کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و ایران در بهبود روابط بر اساس اصل حسن همجواری حمایت کرده است». او  درباره روابط این کشور با ایران تاکید کرد: «روابط چین و ایران به طور سنتی دوستانه است و انتخاب مشترک چین و ایران برای تحکیم و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران است. طرف چینی مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با طرف ایرانی برای تداوم و ارتقاء پیشرفت جدید در روابط دوجانبه است». ونبین در ادامه افزود: «چین و ایران یک طرح همکاری جامع امضا کردند و کار اجرایی را از ابتدای سال جاری آغاز کردند. چین با ایران همکاری خواهد کرد تا توسعه پایدار و بلندمدت همکاری عملی ایران و چین را ارتقا دهد» وانگ ونبین با اشاره به سفر معاون نخست وزیر چین به تهران، گفت: «هو چونهوا، معاون نخست وزیر امروز به ایران سفر خواهد کرد. اعتقاد بر این است که این سفر تأثیر مثبتی بر تعمیق مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران خواهد داشت».

ونبین درباره رویکرد پکن به منطقه خلیج فارس هم گفت: «هم کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و هم ایران دوستان چین هستند. توسعه روابط چین با هر دو طرف هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد». او تاکید کرد: «چین همواره از کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و ایران در بهبود روابط بر اساس اصل حسن همجواری و دوستی و انجام همکاری برای دستیابی به منافع متقابل و نتایج برد-برد حمایت کرده است. چین مایل است به ایفای نقش سازنده در زمینه توسعه و ثبات در منطقه خلیج فارس ادامه دهد».

روز شنبه و در پایان نشست مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس، طرفین بیانیه مشترکی صادر کردند که در بخشی از آن به صراحت از «همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دوجانبه با رعابت موازین حقوق بین‌الملل و حل این موضوع با رعایت قوانین بین‌المللی» حمایت شده است؛ یعنی درمورد جزایری که ایران آن را جزء قطعی خاک خود و در نتیجه، غیرقابل مذاکره می‌داند. این مسئله اعتراض‌های فراوانی را در ایران در پی داشته است.

در واکنش به این مسئله، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر به زبان چینی نوشت: «جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس جزء لاینفک خاک ایران است و همیشه متعلق به سرزمین مادری او خواهد بود. ایران هرگز در مورد اهمیت احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری سازش نخواهد کرد» این توئیت حدودا دو روز پس از آن منتشر شد که وزیر خارجه مشابه این موضع‌گیری را با زبان فارسی در توئیترش نوشته بود؛ توئیتی که با واکنش منفی و انتقادی بسیاری از کاربران مواجه شد که خواستار واکنش صریح‌تر از سوی مقامات رسمی به این مسئله بودند.

ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم در نشست خبری امروز خود در واکنش به این مسئله گفت: « هرگونه اتهامات بی اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس چهل و سوم سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم... ایران به امنیت درون زای منطقه‌ای مبتنی بر رعایت هنجارهای بین‌المللی و عدم مداخله خارجی در امور منطقه یک بار دیگر تأکید می‌کند و یک بار دیگر تأکید می‌کنیم جزایر سه گانه جزو لاینفک و ابدی ایران هستند و درباره ادعاها در خصوص این جزایر این ادعاها را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و چنین ادعایی از سوی هر طرفی مطرح شود محکوم می‌کنیم».