به گزارش اکوایران، طبق گزارش فرماندار اوکراینی منطقه‌ی لوهانسک، اعضای گروه مزدور واگنر روسیه در پی حمله نیروهای مسلح اوکراین به هتلی در این منطقه‌ی تحت اشغال روسیه که بسیاری از اعضای این گروه در آن مستقر بودند کشته شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، فرماندار اوکراینی در تبعید لوهانسک، سرهی هایدای، در مصاحبه‌ای با تلویزیون اوکراین گفت که ارتش این کشور به هتلی در شهر کادیوکا در غرب لوهانسک حمله کرده است. عکس‌های منتشر شده در کانال‌های تلگرامی ساختمانی را نشان می‌دهد که تا حد زیادی به آوار تبدیل شده است. هایدای گفت: «ارتش در آنجا، درست همان جایی که مقر واگنر قرار داشت، انفجار کوچکی ایجاد کردند.« او گفت: «تعداد زیادی از کسانی که در این قرارگاه بودند کشته شدند.»

وزارت دفاع روسیه برای اظهار نظر در دسترس نبود و این خبرگزاری به طور مستقل نتوانسته است این اطلاعات را تأیید کند.

تعدادی از رسانه های اوکراینی به نقل از مقامات محلی گفته‌اند که این هتل از مدتی قبل تعطیل بوده است. خبرگزاری دولتی روسیه، تاس در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که هتلی در استاخانوف - نام روسی کادیوکا - در اثر حمله موشک HIMARS، سامانه راکتی ارسالی آمریکا، توسط نیروهای اوکراینی تخریب شده است و به نقل از یک مقام محلی، نیروهای امداد و نجات در حال پاکسازی آوار هستند.

هایدای آماری از تلفات ارائه نکرد، اما  گفت کسانی که از این حمله جان سالم به در بردند با امکانات پزشکی ناکافی برای درمان مواجه خواهند بود.: «من مطمئن هستم که حداقل 50 درصد از کسانی که توانستند زنده بمانند، قبل از دریافت مراقبت های پزشکی جان خود را از دست خواهند داد».

photo_2022-12-12_13-09-55

گروه واگنر یک گروه نظامی بی‌رحم از مزدوران است که هدفش پیشبرد منافع نظامی روسیه در سراسر جهان است و در اوکراین، سوریه، لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی و مالی فعالیت می‌کند و به نقض حقوق بشر از جمله شکنجه و قتل و تجاوز متهم اند. واگنر که تحت کنترل یوگنی پریگوژین، متحد و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین است، اولین دفتر رسمی خود را در اوایل نوامبر در شهر سن پترزبورگ روسیه دایر کرد.

اتحادیه اروپا واگنر را -که اکثر اعضای آن نظامیان و ماموران امنیتی سابق از کشورهای مختلف هستند- به نقض حقوق بشر متهم کرده و ایالات متحده و اتحادیه اروپا پریگوژین را به دلیل نقش او در این گروه تحریم کرده اند. در سال 2021، اتحادیه اروپا اعلام کرد که گروه واگنر مسئول جنایت‌هایی از جمله شکنجه و قتل‌های غیرقانونی است.