به گزارش اکوایران، مقام های دولت بایدن در حالی که تلاش دارند تا رجب طیب اردوغان را از آغاز حمله زمینی خونین و بی ثبات کننده علیه نیروهای کرد در سوریه بازدارند، به ادبیات تندی هم متوسل شدند. از 20 نوامبر پس از کشته شدن شش نفر در انفجار تروریستی استانبول، ترکیه انگشت اتهام را به سوی کردهای سوری نشانه گرفت و مواضع گروه ائتلاف دموکراتیک سوری را هدف حملات موشکی اش قرار داد.

چراغ سبز واشنگتن به آنکارا!

همزمان با حملات ترک ها به مواضع کردها، گروهی از منتقدان واکنش ایالات متحده به رویکرد آنکارا را به چالش کشیده و سکوت امریکا در برابر بمباران روزانه مواضع کردها را چراغ سبز واشنگتن به ترکیه توصیف کردند. با این  همه اندکی بعد اردغان از موضعش که همانا تلاش برای تشدید تنش بود عقب نشست. خبرگزاری آسوشیتدپرس، با اشاره به تحولات شمال روسیه به تماس تلفنی مقام های آمریکایی با رهبران ترک اشاره کرده و در این باره نوشت:  به احتمال بالا واشنگتن با با تکیه بر اهرم زور یا امتیاز آنکارا را به عقب نشینی واداشته است.

 لوید استین وزیر دفاع ایالا متحده در تماس تلفنی با همتای ترک خود با عملیات نظامی جدید این کشور علیه کردهای مستقر در شمال سوریه مخالفت کرد و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی هم آنکارا را به واسطه در هم شکستن مواضع کردهای سوریه؛ گروهی که هم صدا با آمریکا در برابر اعضای باقی مانده گروه تروریستی داعش ایستاده اند را به چالش کشید. این حقیقت که ایالات متحده تا چه اندازه تهدید اردغان مبنی بر اعزام نیرو به شمال سوریه برای جنگ با متحدان کرد خود را مدیریت خواهد کرد، به یکی از نگرانی ها و امنیتی های جهانی تبدیل شده است.

امتیاز دادن به اردوغان را متوقف کنید

نگرانی ها در شرایطی افزایش یافته جنگ در اوکراین جریان دارد و دولت بایدن متمایل است تا با اردوغان و دیگر متحدانش در ناتو در برابر روسیه هم صدا شود. به همین دلیل متقاعد کردن ترکیه برای پایان دادن مخالفت خوانی هایش در باب پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو به یکی از اولویت های آمریکا تبدیل شده است.

با این همه فرصت دادن به ترکیه جهت بمباران مواضع کردهای سوری به امید تضمین همکاری اردوغان با ناتو، پیامدهای امنیتی بزرگی را به همراه دارد. نیروهای آمریکایی فعلا گشت زنی در شمال سوریه با هدف مقابله با گروه افراطی داعش متوقف کردند چرا که کردها در برابر حمله های هوایی و تهاجمی زمینی احتمالی ترک ها متمرکز شده اند. از سال 2015 نیروهای کرد سوری هم صدا با آمریکا رویاروی داعش ایستاده و هزاران نفر از اعضای این گروه تروریستی و خانواده هایشان در زندان کردها قرار دارند.

turkey-syria

لزوم یادآوری یک تراژدی!

عمر تاسپینار، کارشناس مسائل ترکیه و امنیت در اروپا فعال در موسسه صلح بروکینگز در این باب به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که امروز داعش داستان فرموش شده ای برای جهان و ایالات متحده هست چرا که تمرکزها بر اوکراین است. او در ادامه خاطر نشان کرد؛ به شکلی تراژیک، آنچه حمایت غرب از کردها را احیا خواهد کرد، شاید حمله تروریستی دیگر توسط داعش در آمریکا یا اروپا باشد اینگونه به جهان غرب یادآوری می شود که داعش حقیقتا شکست نخورده است.

ترکیه مدعی است کردهای سوری با کردهای عضو پ ک ک مستقر در جنوب شرق ترکیه هم صدا هستند. به ادعای آنکارا دو گروه کرد در حمله تروریستی استانبول دست داشتند هرچند کردهای سوری چنین فعلی را انکار می کنند. برخی بر این باورند که واکنش ایالات متحده در شرایط کنونی حتی پس از حمله جنگده های ترکیه به نزدیکی سایت هایی که میزبان نیروهای آمریکایی هستند، نشان دهنده نقش استراتژیک مهمی است که آنکارابه عنوان یکی از اعضای ناتو در تلاش های این ائتلاف برای مقابله با روسیه در اروپا ایفا می کند.

گروکشی به سبک آنکارا

ترکیه همچنان در مسیر پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو سنگ اندازی می کند و از این مقوله به عنوان اهرمی برای تحقق خواسته هایی چون بازگرداندن کردهای عضو پ ک ک به به این کشور بهره می برد. ترکیه به واسطه رابطه قدرمندی که هم با روسیه و ایالات متحده دارد به تلاش های متحدان ناتو علیه روسیه در جریان نبرد در اوکراین پیوسته و در عین حال می خواهد در قامت میانجی فعالیت کند. اما این کشور به همراه مجارستان دو کشور عضو ناتو هستند که هنوز با عضویت کشورهای شمال اروپا در این نهاد نظامی موافقت نکرده اند.

فعلا در نشست اخیر اعضای ناتو در بخارست، دیپلمات های این نهاد نظامی از رویارویی علنی با ترکیه خودداری کردند تا مانع از عقب نشینی بیشتر آنکارا در برابر عضویت این دو کشور شوند. وزیر امور خارجه ترکیه به همتایای اروپایی اش اعلام کرد که زمانی که صحبت از عضویت فنلاند و سوئد می شود، دو کشوری که میزبانی کردهای تبعیدی را عهده دارند، با ترکیه مماشات نشده است. مولود چاووش اوغلو، در حاشیه همین نشست تاکید کرد که در نهایت مردم و پارلمان ترکیه هستند که باید در این باره متقاعد شوند.

EHE4CJ2BJJPCPDUCUJRDKQY36E

اهرم های بایدن

انتظار می رود انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با همتایای خود در فنلاند و سوئد در باب مخالفت خوانی ترکیه و نحوه پایان دادن به آن گفتگو کند. به باور کارشناسان دولت بایدن دارای اهرم های زیادی است تا در تماسی خصوصی از اردوغان بخواهد تا به مواضع تهاجمی اش علیه کردها پایان دهد.

 یکی از اهرم ها فروش جنگده های اف- 16 است که آنکارا بر خرید آن تاکید دارد با این همه بایدن برای اجرایی کردن این فروش باید از سد چهره های مخالفی چون باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجه سنا و دیگر منتقدان در کنگره بگذرد. خطر امنیتی دیگر مرتبط است با تهاجم ترکیه و تاثیر گذاری فعل آنکارا بر تحولات اوکراین و مهار اعضای داعش. طبیعتا این خطر برای کردها که زمانی از حمایت آمریکا برخوردار بودند برجسته تر است. سوال این است که اگر ایالات متحده در برابر فعل و انفعال های ترکیه علیه کردهای سوری منفعل بماند چه پیامی برای خاورمیانه ارسال خواهد کرد؟