به گزارش اکوایران، تلاش های بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل برای تشکیل کابینه در سریع ترین زمان ممکن شکست خورد چرا که یکی از متحدان بالقوه ائتلاف راست افراطی خواهان ایفای نقش وزیر دفاع در کابینه او شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، پیروزی آشکار جناح راست در جریان انتخابات پارلمانی اول نوامبر که به چهار سال بن بست سیاسی حاکم بر سرزمین های اشغالی پایان داد، انتظارها از از حزب محافظه کار لیکود تحت رهبری« بی بی» برای ائتلاف سریع با احزاب مذهبی و ملی گرای همفکر را افزایش داد. با این همه امروز شکاف هایی میان لیکود و حزب قدرتمند صهیونیسم مذهبی ایجاد شده؛ حزبی که رهبرانش از حامیان تندرو و افراطی شهرک نشین ها و مخالف تشکل دولت فلسطینی اند و بر الحاق کرانه باختری تاکید دارند؛ دیدگاه هایی که در تقابل سیاست ایالات متحده مبنی بر تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین است.

 قانونگذاران مذهبی صهیونیسم از بزالل اسموتریچ، رهبرشان خواسته اند تا پست وزارت دفاع کابینه «بی بی» را از آن خود؛ این حزب رادیکال در صدد است تا بدین طریق سیاست هایش را در کرانه باختری اجرایی کند؛ منطقه ای که نیمی از آن در اختیار اسرائیل است.

با این همه حزب لیکود خواهان آن است که این پست کلیدی را برای اعضای خود نگاه دارد.یکی از قانونگذار عضو لیکود در این باب به رادیو کان گفته که هنوز سوء تفاهم ها و اختلاف نظرها درباب انتصاب اسموتریچ وجود دارد، با این همه امیدوارم این چالش به زودی حل شود.

همزمان اوریت استروک، قانونگذار عضو حزب صهیونیسم مذهبی تاکید کرد که حزبش حاضر است پست مالی را بپذیرد با این همه حاضر نیست فرصت دهد تا نفوذ به «ادعای او»واقعی این جریان رادیکال بر فرایند شهرک سازی ها در کرانه باختری متوقف شود. به گفته این قانونگذار رادیکال، نتانیاهو با این جریان به سان یک متحد برخورد نمی کند، از منظر « بی بی» صهیونیم مذهبی به مانند بار اضافی است.

ناظران به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند که حتی انتقال پست مالی نیز می تواند برای نتانیاهو چالش ساز شود چرا که حزب لیکود قبل از انتخابات گفته بود که سه عنوان وزارت دفاع، مالی و امور خارجه را برای حزب خود حفظ خواهد کرد. حال اگر حزب صهیونیسم مذهبی بتواند یکی از این سه عنوان را عهده دار شود، کابینه آینده اسرائیل به عنوان راست گرا ترین کابینه در تاریخ  سرزمین های اشغالی ثبت خواهد شد. این مقوله همچنین موجب می شود تا نتانیاهو ناچار شود میان ائتلاف خود و متحدان غربی منتقد سرسخت شهرک سازی ها تعاملی دیپلماتیک تعریف کند.

13 نوامبر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل از نتانیاهو 72 ساله خواست تا کابینه اش را تعریف کند؛ او 28 روز فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد، در غیر این صورت این بازه زمانی به مدت 14 روز تمدید خواهد شد. اگر نتانیاهو در این مرحله شکست را تجربه کند، به سان بسیاری از چهار سال گذشته انتخابات کنست دوباره باید برگزار شود.