به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی در روز دوم نشست فصلی شورای حکام آژانس درباره نظارت و بازرسی در ایران ادعا کرد به دلیل اجرایی نشدن تعهدات هسته‌ای ایران از جمله تعهداتش در پروتکل الحاقی، آژانس نتوانسته است فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی‌اش را به درستی انجام دهد. او گفته: «من اطمینان دارم که وقتی دیدار کنیم، قادر خواهیم بود پیشرفت لازم را در زمینه این مسائل حل‌نشده کلید بزنیم، راهکاری که باعث ایجاد اطمینان و ثبات بیشتری برای منطقه و جهان خواهد شد».

همزمان میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته در شورای حکام بر سر متن قطعنامه ضدایرانی اجماع وجود ندارد. به گفته او شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است درباره پیش‌نویس قطعنامه تحت عنوان «توافقنامه پادمانی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران» اقدام کند. توافقی رو متن نیست، (لذا) چاره‌ای جز رای‌گیری نیست.

در همین شرایط، نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد که هیچ پیشرفتی در اقدامات شفاف‌سازی ایران و برطرف کردن مسائل برجسته پادمانی رخ نداده است. استفان کلِمنت همچنین از ایران خواست توضیحات فنی و دسترسی به مکان‌ها و مواد هسته‌ای و امکان نمونه‌گیری توسط آژانس را ارائه کند. او همچنین گفت: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو قویاً از قطعنامه پیشنهادی فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده حمایت کرده و از سایر اعضای شورای حکام می‌خواهند از آن حمایت کنند.