به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت موشکی که به لهستان اصابت کرد احتمالاً از روسیه شلیک نشده است.

ابهام در منشا حمله

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آن اصابتی موشکی به لهستان منجر به کشته شدن دو نفر شد و زنگ خطر جهانی سرایت درگیری اوکراین به کشورهای همسایه را به صدا در آورد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت بعید است این موشک از روسیه شلیک شده باشد.

سران ناتو قرار است روز چهارشنبه یک نشست اضطراری برای پاسخ به انفجار در انبار غلات در لهستان و در نزدیکی مرز اوکراین برگزار کنند. این انفجار در حالی رخ داد که روسیه موشک‌های زیادی به سمت شهرهای سراسر اوکراین شلیک می‌کند. کی‌یف می‌گوید که اکثر موشک‌های روسیه را با موشک‌های دفاع هوایی خود سرنگون کرده است. منطقه وولین اوکراین، درست در آن سوی مرز لهستان، یکی از مناطقی بود که می‌گوید هدف حملات روسیه قرار گرفت.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا هنوز خیلی زود است که بگوییم این موشک از روسیه شلیک شده است یا خیر، گفت: «اطلاعات اولیه‌ای وجود دارد که آن را به چالش می‌کشد. من نمی خواهم این را بگویم تا زمانی که به طور کامل آن را بررسی کنیم، اما بعید است که در خطوط مسیر از روسیه شلیک شده باشد، اما خواهیم دید».

بایدن که در اندونزی پس از دیدار با دیگر رهبران غربی در حاشیه اجلاس سران اقتصادهای بزرگ G20 صحبت می کرد، گفت که ایالات متحده و کشورهای ناتو قبل از اقدام به طور کامل تحقیق خواهند کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ابتدا به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته بود  موشک های روسی باعث انفجار در لهستان شده است. اکنون مقامات می‌گویند که یافته های اولیه اکنون نشان می دهد که این انفجار توسط موشک‌های پدافند هوایی اوکراین ایجاد شده است.

وزارت دفاع روسیه حمله موشکی این کشور به خاک لهستان را تکذیب کرد و چنین گزارش‌هایی را «یک تحریک عمدی با هدف تشدید اوضاع» توصیف کرد.دیمیتری پولیانسکی، رئیس نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل متحد در کانال تلگرامی خود گفت: «اتلاشی برای ایجاد درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و روسیه با تمام عواقب آن برای جهان وجود دارد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بدون ارائه مدرک گفت که موشک‌های روسیه به لهستان اصابت کرده و درگیری‌ها را «تشدید قابل توجهی» کرده است. وی پس از تماس تلفنی با رئیس جمهور لهستان، دودا در توییتی گفت: «تمام اروپا و جهان باید به طور کامل در برابر روسیه تروریستی محافظت شوند».

روسیه مقصر اصلی است!

برخی از رهبران غربی گفتند که هر کس این موشک را شلیک کند، در نهایت روسیه مسئول آن است. دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا پس از دیدار سوناک و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، گفت: «آنها تاکید کردند که نتیجه این تحقیقات هر چه که باشد، حمله پوتین به اوکراین به طور کامل مقصر خشونت های جاری است».

مقامات ورشو هم گفتند که لهستان به عنوان عضو ناتو احتمالاً خواستار برگزاری نشست ائتلاف نظامی غربی بر اساس ماده 4 خواهد بود و همچنین این موضوع را در یک نشست شورای امنیت روز چهارشنبه سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد.  ماده 4 معاهده ناتو اعضا را ملزم می کند در صورتی که یکی از آنها معتقد است امنیت خود در خطر است مشورت کنند، در حالی که ماده 5 اعضا را ملزم می کند که از یکدیگر در برابر حمله دفاع کنند.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، گفت که لهستان در حال افزایش آمادگی برخی واحدهای نظامی است و از همه لهستانی ها خواست آرامش خود را حفظ کنند. کاخ سفید گفت، بایدن در تماسی به دودا گفته که واشنگتن «تعهد آهنین به ناتو» دارد و از تحقیقات لهستان حمایت خواهد کرد.

انفجار در لهستان در حالی رخ داد که، چند روز پس از آن که مسکو خرسون، تنها پایتخت منطقه‌ای اوکراین را که از آغاز تهاجم به تصرف خود درآورده بود، رها کرد، شهرهای سراسر اوکراین را با موشک‌ها مورد حمله قرار داد که کیف آن را سنگین‌ترین حملات جنگ تاکنون خواند،

روسیه در هفته‌های اخیر الگویی از حملات گسترده به شهرهای اوکراین برای از بین بردن قدرت آن‌ها پس از شکست در میدان جنگ ایجاد کرده است. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفته کیف در مورد خطری که موشک های روسیه برای کشورهای همسایه ایجاد می کند هشدار داده و خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع شده است. او در یک پست توئیتری گفت: «ما درخواست کردیم که آسمان را ببندیم، زیرا آسمان مرزی ندارد. نه برای موشک‌های کنترل نشده. نه برای تهدیدی که آنها برای همسایگان اتحادیه اروپا و ناتو دارند. اکنون  زمان پیروزی است».