به گزارش اکوایران؛ امروز وزیر بهداشت برای مشکلات کمبود دارو و پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس رفت. در این جلسه سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور و همچنین گزارشی از نحوه اجرای طرح دارویار را قرائت کرد.

زهرا شیخی در نشست علنی امروز در تشریح گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور و گزارشی از نحوه اجرای طرح دارویار گفت: جمع بندی بررسی های صورت گرفته در کمیسیون بهداشت و درمان موید آن است علی رغم آنکه در تفاهم نامه 42 بندی اجرای طرح اصلاح سیاست های ارزی در حوزه سلامت وظایف هر یک از دستگاه های متولی برای مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع دارو و اجرای بهینه طرح دارویار مشخص گردیده است، اما به دلیل وجود برخی از ناهماهنگی ها و ضعف های عملیاتی دستگاه های مسئول، امروز از یکسو شاهد افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی و بعضاً افزایش پرداخت از جیب بیماران هستیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم تصریح کرد: از سویی بهبود در امر سهولت دسترسی شهروندان به برخی اقلام دارویی صورت نگرفته و کمبودهای دارویی در بازار، موجب اخلال و رنج در زندگی روزمره مردم شده است.

شیخی ادامه داد: یکی از مهمترین ماموریت های سازمان غذا و دارو، تنظیم بازار دارو از طریق سیاستگذاری و تنظیم مقررات تولید، توزیع و عرضه است. بررسی های این کمیسیون حاکی از آن است که این سازمان تاکنون نه تنها در تخمین و پیش بینی داروهای مورد نیاز جامعه عملکرد مناسبی نداشته، بلکه با عدم اتخاذ یک مکانیسم دقیق و کارشناسی شده برای قیمت گذاری داروها در کمیسیون قیمت گذاری، زمینه ایجاد شوک در ابتدای زنجیره تامین دارو به ویژه در روزها و هفته های اخیر را فراهم کرده است.

اختیار اجرای طرح دارویار در دست وزارت بهداشت است

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور، بعد از ارائه گزارش این کمیسیون گفت: نمایندگان در بودجه 1401، اختیار اجرای طرح دارویار را به وزارت بهداشت دادند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: براین اساس وزارت بهداشت اصلاحات ارزی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی را داد که از اجرای آن 4 ماه می گذرد و هم اکنون در مرحله گذار از وضعیت موجود به وضعیت انقلابی هستیم و هدف نیز این بود که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز ترجیحی برگردد.

عین اللهی با بیان اینکه مشکل، تخصیص ارز ترجیحی بی حساب و کتاب به تولیدکنندگان دارو بود، اظهار کرد: گاهی اوقات پیش فاکتورها واقعی نبودند و برخی تولیدکنندگان بیش از حد نیاز ارز ترجیحی دریافت می کردند. همچنین هدف دیگر شکوفایی و خروج از انحصارطلبی بود و باید یارانه در نهایت مستقیما به مصرف کننده نهایی می رسید که این موضوع در طرح دارویار دیده شد.

قاچاق داروهای ایرانی و استفاده 400 میلیون نفر از مردم کشورهای همسایه از آنها

او با اشاره به جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، یادآور شد: علاوه بر مصرف کنندگان داخلی 400 میلیون نفر از اطراف کشور نیز از داروها به صورت قاچاق استفاده می کردند که جلوی آن گرفته شد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه طرح دارویار باعث اجرای 98 درصدی نسخه الکترونیک شد، اظهار کرد: از طریق نسخه الکترونیک، یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه سلامت برای بیماران در نظر گرفته شد که اختلاف ارز ترجیحی و ارز نیمایی به خود بیمار تعلق می گرفت.

او با بیان اینکه طرح دارویار نتیجه همکاری میان همه دستگاه ها بود، گفت: تولید و تامین دارو فرآیند بین دستگاهی بوده و اگر همه سازمان ها هماهنگ باشند موفقیت حاصل می شود؛ وزارت بهداشت در این خصوص سیاستگذار، برنامه ریز و بهره بردار است.

عین اللهی با اشاره به ایجاد قرارگاه تدابیر ویژه دارویی از سوی وزارت بهداشت، افزود: ما از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، بیمه گران و نهادهای نظارتی دعوت کردیم و مشارکتی ایجاد شد، ه همچنین مسئله مهم دیگر تخصیص کامل و به هنگام اعتبارات در بودجه 1401 به میزان 73 همت و 5 همت برای بیماران خاص و 6 همت برای پوشش کامل بیمه همگانی بود که این بیمه همگانی از موفقیت های ما محسوب می شود.

او با بیان اینکه هدف اصلی در وزارت بهداشت، پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی با نگاه عدالت‌محور، مبارزه با فساد و رانت و تعارض منافع است، عنوان کرد: تلاش‌های نخبگان و دانشمندان و حمایت از دانش بنیان توانست این موضوع را برقرار کند و در دیداری که با رهبری داشتیم این وزارتخانه یکی از دستگاه‌های مورد اشاره ایشان در حوزه پیشرفت بود که توانستیم در زمان شیوع کرونا در منطقه یکی از کشورهای موفق در کنترل این بیماری باشیم.

وزیر بهداشت تحریم‌های ناجوانمردانه در حوزه تأمین و ساخت داروهای مورد نیاز کشور را از موارد دشواری تأمین دارو دانست و افزود: گزارش خانم دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص اثرات تحریم‌ها بر نظام سلامت نیز بر این امر اذعان دارد که دو ماه پیش به ایران آمده و در خصوص تأثیر تحریم و کمبود دارو در کشور گفت: ایران تا حد زیادی دسترسی به مواد خام را از دست داده است.

او افزود: شرکت‌های دارویی دنیا علیرغم معافیت ارسال دارو به ایران همچنان از این کار خودداری می‌کنند چون نشانه‌های واضحی مبنی بر ارتباط با تحریم‌ها دارد اما علیرغم آن تلاش زیاد شرکت‌های دارویی، دانشمندان و دانشگاه‌ها توانسته است در تأمین دارو به ما کمک کند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای جبران کمبودها، گفت آنتی‌بیوتیک تولید شده در 7 ماه گذشته به اندازه 12 ماه پیش از آن بود، همچنین علت دیگر کاهش داروهای آنفلوآنزا، عدم توانایی تأمین آن از کشورهای دوست بود چرا که آنها نیز به علت شیوع شدید این بیماری برای خودشان نیز با دشواری تأمین دارو روبرو بودند لذا به شرکت‌های مربوطه در داخل هشدار داده شد تا 3 برابر سال گذشته کار کنند.

او با بیان اینکه ما به بازخوانی برنامه‌های تولیدی تولیدکنندگان و موجودی انبارها پرداختیم و نظارت کردیم، گفت: دو شرکت تولید دارو، تولیدات خود را کاهش داده بودند که مراجع نظارتی در حال بررسی این موضوع هستند اما اکثر شرکت‌های تولیدکننده دارو کوشش زیادی در این حوزه داشته‌اند.

عین‌اللهی با اشاره به تلاش وزارتخانه برای اجرای قانون کاهش مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به یک درصد، افزود: در قانون بودجه این رقم 9 درصد مشخص شده بود که در گمرک به علت سنگینی میزان مالیات کالاهای مرتبط با دارو ترخیص نمی‌شد و از سوی دیگر نیز ارز ترجیحی به ارز نیمایی تبدیل شده بود لذا لایحه دو فوریتی دادیم که متأسفانه دو فوریت آن در مجلس رأی نیاورد و مجبور شدیم با استفاده از فرمایش رهبری این موضوع را تا زمان تصویب لایحه در مجلس انجام دهیم که داروها و تجهیزات مرتبط پزشکی از گمرک ترخیص شد.

او با اشاره به اختلاف 7 برابر ارز ترجیحی و ارز نیمایی که باعث افزایش نقدینگی شده بود، بیان کرد: در این خصوص تسهیلات بانکی دادیم و سقف آن را از 20 درصد به 40 درصد افزایش دادیم که مشکلات نقدینگی حل شود، همچنین تفاهم‌نامه ارزی میان وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سایر نهادها برقرار شد که از این طریق 500 میلیون دلار تاکنون دریافت کرده و در نیمه دوم سال نیز باید 500 میلیون دلار دیگر دریافت کنیم.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به تخصیص 15 همت به افزایش تولید داخلی بیان کرد: تا پیش از اجرای طرح دارویار، مطالبات داروخانه‌ها روی  زمین مانده بود که در حال حاضر در حال جبران است، همچنین نشست‌های متعددی با هیأت مدیره‌های هلدینگ‌های دارو داشته‌ایم و جلسات مستمری با شرکت‌های واردکننده دارو داریم ضمن اینکه بررسی میدانی به منظور دریافت عملکرد چند ماهه اخیر داروخانه‌ها داریم که طی 7 ماهه ابتدایی سال حداقل یک بار از همه داروخانه‌های کشور بازدید به عمل آمده تا تخلف صورت نگیرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه تصریح کرد: در صورتی که تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند، مجبور به واردات هستیم که تا هفته پیش 50 تن دارو و 6 میلیون دوز نیز در هفته جاری به کشور وارد می‌شود تا مشکلات تأمین سرم و آنتی بیوتیک برطرف شود.

عین‌اللهی ادامه داد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باعث افزایش 48 درصدی تولیدات آنها شده است و ما که مجری قانون رفع موانع تولید هستیم به این قانون پایبندیم اما تولید داخل نیز باید بتواند نیاز کشور را تأمین کند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پایان با ارائه پیشنهادی برای استفاده از پتانسیل نیروی انسانی و نخبه جهت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی خاطر نشان کرد: خواهشمندیم در بودجه سال آینده نسبت به اخذ مالیات از سیگار اقدام شود که این موضوع باعث 13 درصد از مرگ و میر کشور است و همه دنیا نیز نسبت به این کالا مالیات تعیین کرده‌اند در حالی که در ایران صفر است. همچنین من و تمامی همکاران از همه نظرات، پیشنهادات و انتقادات نمایندگان استقبال می‌کنیم.

روح‌الامینی: مشکل کنونی دارو ناشی از عدم مدیریت بهنگام است

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: به عنوان دانشجوی 44 ساله داروسازی و آشنا به این صنعت باید بگویم که صنعت داروسازی یکی از پیچیده‌ترین صنایع و زنجیره‌ها است که باید نهادهای مختلف با مدیریت و برنامه‌ریزی به موقع تلاش کند تا محصول نهایی به دست مصرف‌کننده برسد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بدون برنامه‌ریزی بهنگام و مدیریت بهنگام و دخالت موثر قبلی که 6 تا 9 ماه زمان می‌برد نمی‌توان محصولی داشته باشید.

او اضافه کرد: در زمستان سال گذشته و بهار و تابستان امسال در تمامی جلسات کمیته غذا و دارو و کمیسیون بهداشت مکرر این موضوع را به مسئولان وزارت بهداشت و حتی بالاتر یعنی معاون اول رئیس جمهور و ریاست جمهور این مطالب را هشدار دادیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید صنعت داروسازی دفاع کرد چرا که در سال گذشته این هشدارها را دادند، تصریح کرد: به این هشدارهای به موقع توجهی نشد، در واقع مشکل اصلی در این زمینه عدم مدیریت بهنگام درون و برون سازمانی است. اگر مشکلاتی مانند ارز، نقدینگی، سفارش مواد اولیه بهنگام و ... وجود دارد، باید به موقع برای آن تدبیر می‌شد. همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم چرا که برای تهیه یک شربت سرماخوردگی، آنتی هیستامین یا مایعات مورد نیاز کودکان دچار مشکل هستیم.

خاتمی: وزارت بهداشت مسئول کمبود دارو در هفته های اخیر است

سید مرتضی خاتمی درخصوص گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: تنظیم بازار دارو از مهمترین ماموریت های تولیت نظام سلامت است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود و دهستانهای بوغداکندی و قلتوق در مجلس یازدهم اظهار کرد: طرح دارویار در 23 تیرماه با محوریت جابجایی یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره اجرایی شد و این در حالی است که در رابطه تامین نقدینگی، زنجیره تولید، واردات، عرضه و... باید مراقبت های لازم صورت می گرفت.

او با اشاره به اینکه در رابطه با ذخایر استراتژیک دارو و همچنین عرضه و تقاضا باید تدابیر لازم صورت می گرفت، افزود: این در حالی است که در رابطه با تکمیل پوشش بیمه ای، بلاتکلیفی درخصوص تخصیص و همچنین نوسانات نرخ ارز دچار مشکلاتی بودیم.

خاتمی با بیان اینکه ناهماهنگی هایی در اجزای دولتی در سطوح مختلف اعم از بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و... در چرخه و تنظیم بازار وجود داشته است، گفت: امروزه نه تنها داروهای وارداتی کم مصرف، بلکه داروهای پرمصرف داخلی که قبلاً به راحتی در دسترس بود، دچار کمبود شده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هر چند شاهد ضعف در قیمت گذاری یا کم کاری شرکت ها بوده ایم، اما تاخیر در تامین اقلام مورد نیاز و... همگی مسئولیت آن با وزارت بهداشت است که باید پاسخگو باشد، لذا امیدواریم نقش تنظیم گری و تولید دراین حوزه تقویت شود تا شرمنده مردم و بیماران نباشیم.

محمدبیگی: یک ریال از بودجه شبکه سلامت الکترونیک پرداخت نشده است

فاطمه محمدبیگی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور  گفت: شاهد خیزش عظیمی در حوزه سلامت به نام نهضت سلامت الکترونیک هستیم که در طی آن بلافاصله در یک سال و نیم گذشته تکالیف برجای مانده از 15 سال قبل در حوزه امضای الکترونیک و تشکیل سامانه‌های مرتبط به دارو، بهداشت و تجهیزات پزشکی و کدینگ اقلام تجهیزات پزشکی و دارو انجام شد.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین سازمان‌های بیمه‌گر در حال پیوستن به نهضت سلامت الکترونیک، تکمیل نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی هستند اما این روند در حالی ادامه پیدا می‌کند که بودجه سلامت الکترونیک به صورت کامل توسط سازمان برنامه پرداخت می‌شود.

او تأکید کرد: قرار بود 50 درصد از بودجه مذکور در حوزه نظام ارجاع به پزشک خانواده و سلامت الکترونیک یعنی به میزان 700 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کند اما تاکنون ریالی توسط سازمان برنامه و بودجه برای سلامت الکترونیک اختصاص پیدا نکرده، در این شرایط چطور می‌توانیم درگاه یکپارچه سلامت الکترونیک را تشکیل دهیم و از یکپارچگی داده‌ها صحبت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم توضیح داد: عملاً برخی از سازمان‌های بیمه‌گر که نقش مهمی دارند از جمله سازمان تأمین اجتماعی، هنوز وارد درگاه یکپارچه نشده و تا وقتی که درگاه تبادلات اطلاعات سلامت الکترونیکی یکپارچه نشود، تحلیل دقیق داده‌ها برای تخمین میزان دارو، تجهیزات مورد نیاز امکان‌پذیر نخواهد بود.

محمدبیگی با اشاره به دوران شیوع بیماری کرونا گفت: در آن دوره به دلیل رعایت دستورات پزشکی، استفاده از ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها شاهد کاهش بیماری‌های عفونی در دو سال گذشته بودیم که ناخودآگاه تخمین میزان دارویی برای آنتی‌بیوتیک‌ها دچار اختلال و اشکال شد، اما نیازمند آن بودیم که تحلیل فراداده صورت گیرد تا مشکلات عظیم در این حوزه رخ ندهد.

او تأکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این حوزه مسئولیتی بر عهده دارند اما سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت هم در حوزه تأمین بودجه و زیرساخت شرکت‌های داروسازی و به روز رسانی خطوط تولید دارو نقش آفرین هستند و تا زمانی که برای شرکت‌های داروساز تسهیلات بانکی وامی در نظر نگیریم نمی‌توانیم منتظر اعجاز در تولید دارو باشیم.

میرمحمدی: ضرورت همراهی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در اجرای طرح دارویار

سیدجلیل میرمحمدی میبدی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: روح حاکم بر طرح دارویار، اجرای مصوبه مجلس بود به این معنا که مابه التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیمایی در اختیار بیمه قرار گیرد سپس این اعتبارات به داروخانه ها داده شود، در واقع قیمت دارو افزایش یابد اما پرداختی بیماران افزایش پیدا نکند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین مقرر بود تعداد اقلام داروهایی که تحت پوشش هستند در طرح دارویار افزایش یابد.

او با بیان اینکه قاچاق معکوس دارو که تا حدودی تامین دارو در کشور را تحت شعاع قرار داده بود و مصرف بیش از اندازه داروها را از یاد نبرده ایم خطاب به دکتر قالیباف، ادامه داد: شاهد بودید که در ماه مبارک رمضان خطرات عدم همراهی با این طرح را به رئیس جمهور گوشزد کردم حتی بنده و آقای مقتدایی ماه ها قبل نامه ای در این باره نوشتیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید به عدم همراهی سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در تامین تسهیلات موردنیاز توجه شود. اجرای همه این طرح در اختیار وزارت بهداشت نیست.

میرمحمدی افزود: طی 5 ماه گذشته مکرر بر این موضوع در کمیسیون اصل 90 و کمیسیون بهداشت و درمان تاکید شد که اگر پرداخت ها به موقع نباشد و نظارت به صورت کامل و جدی صورت نگیرد این طرح با مشکلاتی روبه رو می شود، اکنون باید گفت در صورت ادامه روند کنونی ممکن است طرح دارویار منجر به شکست شود که آسیب آن به مردم می رسد بنابراین در این حوزه به تصمیمات عاجل نیاز داریم.

البرز حسینی: 90 مورد از اقلام پرمصرف دارو در شرایط حادی قرار دارد

سیدالبرز حسینی با اشاره به موضوع کمبود دارو، گفت: یکی از موضوعاتی که مردم را رنج می دهد همین موضوع گرانی و کمبود دارو است و مردم گرفتار موضوع سلامت خود هستند.

او ادامه داد: در طی سال 1400 قرار شد که دارو از سبد ارز ترجیحی خارج شود و تمرکز بر روی نظام بیمه ای حوزه دارو ایجاد شود و یارانه دارو و توزیع مناسب آن با توجه به نیاز بیماران اتفاق بیفتد و قرار بود مدیریت بهینه در زنجیره تامین و توزیع دارو ایجاد شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس تاکید کرد: آقای وزیر بهداشت الان توضیح دهد که آیا دسترسی بیماران به دارو تسهیل شده است؟ زنجیره تامین و توزیع دارو به ویژه در بخش داروهای مهم و موردنیاز بیماران با توجه به آماری که در گذشته بود و دست سازمان غذا و دارو است، آیا درست انجام شده است؟

حسینی با تاکید بر اینکه فرمان کار از دست متولیان دارو خارج شده است، مطرح کرد: نتیجه طرح «دارویار» فقط از حیث نسخه الکترونیکی اتفاق افتاده است اما داروهای نسخه الکترونیکی پیدا نمی شود، بیماران صعب العلاج با هزینه های هنگفت مواجه هستند و داروهای این بیماران نیز کمبود شدیدی دارند.

او ادامه داد: الان داروهایی که به راحتی در اختیار مردم قرار می گرفت و ساده ترین آن ها با مشقت به دست مردم می رسد. آقای دکتر قالیباف باید افرادی که در این موضوع ترک فعل کرده اند مورد پیگرد قرار بگیرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به آمار کمبود داروها، تصریح کرد: طبق آمار از 3 هزار و 100 جریب داروی فعال در بازار 500 تا کمبود داریم. 90 مورد از اقلام پرمصرف در شرایط حاد هستند، با این شرایط آیا زندگی مردم در حوزه سلامت تامین می شود؟

شهریاری: عدم تأمین نقدینگی صنعت دارو یکی از مشکلات کمبود دارو است

حسینعلی شهریاری در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور  گفت: واقعی شدن قیمت دارو، انتقال یارانه به انتهای زنجیره و مردم، عدم افزایش پرداختی‌ها توسط بیماران، توسعه صادرات، جلوگیری از قاچاق، اصلاح الگوی مصرف و کاهش فروش آزاد دارو از جمله دلایل اجرای طرح مذکور بود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به چالش‌های اجرای این طرح تصریح کرد: عدم تأمین به موقع منابع مالی توسط سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجموعه‌های بیمه‌گر، عدم اطلاع‌رسانی و آموزش صحیح، عدم پیش‌بینی صندوق‌های بیمه‌گر نظیر شهرداری، صدا و سیما و ...، عدم تعیین تکلیف پزشکان و مراکز درمانی که با بیمه‌های پایه‌ قرارداد ندارند، عدم تأمین نقدینگی صنعت دارو و ... از جمله مشکلات بر سر راه اجرای طرح مذکور بوده است.

او تصریح کرد: در تاریخ 6 مهر 1400 در خصوص کمبود دارو به ریاست جمهوری نامه‌ای ارائه شد و همچنین 13 مورد مکاتبه با مسئولان مختلف از جمله سران قوا انجام شد؛ در این میان در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به طور مستمر درباره کمبود دارو نکاتی مطرح شد اما بعد از 43 سال برای اولین بار متأسفانه اتفاقی رخ داد که خیلی از داروهای معمولی و پیش پا افتاده با کمبود مواجه شد.

شهریاری با انتقاد از جابجایی 4 مدیر در سازمان غذا و دارو طی مدت اخیر افزود: در این میان یک میلیارد دلار باید به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا می‌کرد که در شهریور ماه انجام شد اما قرار بود 500 میلیون دلار دیگر اختصاص یابد که متأسفانه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی از نقدینگی لازم برخوردار نبودند که محل تأمین منابع یاد شده از محل تبصره 14 بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه امروزه شاهد فعالیت اسنپ در حوزه دارو هستیم، گفت: این‌ها زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و اگر دارویی پیدا نشود برای متقاضیان ارائه می‌کنند و چند برابر قیمت ناصر خسرو به فروش می‌رسانند که حتی در اصل بودن آن داروها نیز جای تأمل وجود دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها اقدام به دپوی محصولات خود کرده تا افزایش قیمت صورت گیرد و همچنین  تولیدات خود را کاهش دادند تا افزایش قیمت صورت بگیرد، گفت: با این شرکت‌ها قوه قضائیه باید برخورد جدی انجام دهد. متأسفانه این اقدام موجب شد علیرغم اینکه نمی‌خواستیم ارز بیشتری در این حوزه تخصیص یابد اما برای واردات این مهم انجام شد.

او تصریح کرد: مجلس مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه از جیب مردم برای تهیه دارو به نسبت شهریور 1400 افزایش صورت نگیرد اما این مصوبه اجرایی نشده است، در واقع دولت توان اجرای این کار را نداشت لذا اکنون دچار چالش شده‌ایم.

شهریاری از اختلاف نظر در خصوص میزان داروهای موجود انتقاد کرد و خواستار ایجاد یک قرارگاه برای رفع مشکلات دارو و تجهیزات دارویی شد.

صباغیان: توزیع پزشک در کشور عادلانه نیست

محمدرضا صباغیان بافقی با استناد به بند 3 اصل 25 قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت:در جریان صحبت وزیر ارتباطات چندین نفر با من تماس گرفتند که این مکالمه ها چندین بار قطع شد، حداقل بگذارید مردم مکالمه داشته باشند و اعصابشان خرد نشود.

او درباره طرح دارویار تصریح کرد: در حال حاضر دارو کمیاب شده و مردم با مشکل روبرو هستند، از سوی دیگر نظارت نیز انجام نمی شود. شربت 4 هزار تومانی 11 هزار تومان به فروش می رسد و سلیقه ای در این حوزه عمل می شود. ما از وضعیت نامناسب دارو می گوییم اما وزیر بهداشت درباره کرونا صحبت می کند. وضعیت کنونی دارو در کشور بی سابقه است که نشان ضعف شماست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه معاون پارلمانی وزیر بهداشت ضعیف است و معاونان از وی حساب نمی برند، گفت: در حوزه کاری شما پارتی بازی می شود و دانشجوی پزشکی از اصفهان به تهران منتقل می شود، اما دانشجویی که زن و بچه نیز دارد، نمی تواند به تهران منتقل شود که این پارتی بازی و ناعدالتی است، از شما می خواهیم این موضوع را حل کنید.

صباغیان با بیان اینکه توزیع پزشک در حوزه های انتخابیه ناعادلانه است، گفت: در برخی موارد در یزد پزشک عمومی نیز مرخصی می گیرد و مردم در این زمینه با مشکل روبرو می شوند.

یوسفی: چرا می‌خواهند گرانی دارو را به مجلس مرتبط کنند؟

 مجتبی یوسفی در تذکری گفت: امروز روز بزرگداشت علامه طباطبایی است و نشان می‌دهد که ملت ایران به اندازه تاریخ زیست ایرانی - اسلامی اهل گفت‌وگو و اهل دانش است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی مطرح کرد: روز کتابدار را تبریک می‌گویم و امیدوارم روز به روز در کشور باب گفت‌وگو باز شود و به جای اینکه در کشور همدیگر را متهم کنیم با هم صحبت کنیم. ان‌شاء الله به معیشت کتابداران و موضوعات مرتبط با کتابخانه بیشتر پرداخت شود.

وی خطاب به وزیر بهداشت و درمان مطرح کرد: آقای وزیر ای کاش در ابتدا از مردم عذرخواهی می‌کردید به دلیل اینکه در کشور با کمبود آنتی‌بیوتیک، سرم و برخی اقلام سرماخوردگی مواجه هستیم.

یوسفی مطرح کرد: آقای وزیر؛ کادر سلامت از کسی که 98 روزه بوده و الان در معیشت خود دچار مشکل است، تا کادر پزشکی، پزشکان متخصص، کارخانه‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی از یک اپیدمی مهم کشوری و بین‌المللی مانند کرونا را عبور کردند، 300 شهید دادند ولی آن را مدیریت کردند. خیلی زشت است برای اداره چنین وزارتخانه ای که برای تأمین آنتی‌بیوتیک کشور درمانده پاسخ‌هایی به جای عذرخواهی بدهید.

نماینده مردم اهواز در مجلس مطرح کرد: نمایندگان سه ماه است تذکر می‌دهند، قیمت داروهای تولید داخل، شیرخشک، تجهیزات پزشکی حدود 150 درصد در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است، به جای اینکه از مردم عذرخواهی کنید گرانی را به ارز ترجیحی ربط داده‌اید، مگر جز این است که 60 درصد کارخانه‌های تولید دارو دولتی است؟ باید از قبل تدبیر می کردید، الان نمی‌توان گفت در آنفلوآنزا غافلگیر شدیم.

یوسفی با انتقاد از گرانی‌ها تصریح کرد: اعلام گرانی‌ها را دولت در لایحه‌اش بیاورد، چرا می‌خواهند گرانی‌ها را به مجلس مرتبط کنند؟ نصف کارخانه‌هایی که مواد اولیه را نگه داشتند، با ارز ترجیحی تولید، دارو را وارد کردند و امروز آن را احتکار کردند گرانی‌ها را به مجلس ربط می‌دهند و می‌خواهند بگوید مجلس دارو را گران کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: از اول گفتیم که ارز ترجیحی برای دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک تعلق بگیرد و گران نشود و شما آن را مدیریت نکردید. بهتر است هرگونه گرانی را خود دولت اعلام کند.

غافلگیری در تأمین دارو پذیرفتنی نیست

محمدباقر قالیباف نیز در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درخصوص نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور پس از استماع توضیحات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به وزیر بهداشت گفت: مهمترین بحث امروز کمبود دارو است، گزارش کمیسیون و بررسی های انجام شده در این رابطه حاکی از آن است که مشکلاتی در  هماهنگی بین دستگاه ها وجود دارد که خود شما نیز به آن اشاره کردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سامانه «تی تک» سالیان سال است که داده ها در حوزه غذا و دارو را جمع آوری می کند و با تحلیل این داده ها می توان نیازهای ماهانه، فصول، نوع بیماری و نوع مصرف داروها را به دست آورد. این سامانه به راحتی نشان می دهد که در چه بازه زمانی به چه دارویی نیاز داریم، بنابراین غافلگیر شدن در این موضوع پذیرفتنی نیست.

او ادامه داد: به مشکلاتی در گمرک و موارد دیگر اشاره کردید، اما موضوع سلامت آنقدر مهم و حساس است که هم هیات دولت و جناب رئیس جمهور هم مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان به آن حساس هستند و جنابعالی را به عنوان وزیر بهداشت، مسئول این هماهنگی ها می دانیم. دولت و مجلس در خدمت شما بوده تا در ابتدای فصل زمستان این اتفاق نیفتد که مثلاً حدود 90 قلم دارو کمیاب باشد و حدود 300 قلم دارو  به زحمت پیدا شود.

قالیباف افزود: در این بخش باید دقت کنید و امیدواریم این اتفاق مجدداً در فصل زمستان تکرار نشود و اگر نکته ای وجود دارد، ما در مجلس خدمتتان هستیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به همکاری سازمان های بیمه گر، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح بیان کرد: این بیمه ها کار خود را روزانه انجام می دهند، اما بیمه تامین اجتماعی در حوزه درمان سرپایی با تاخیر کار کرده و در حوزه خدمات بیمارستانی فاصله 8 تا 9 ماهه دارد، این موضوع از اشکالاتی است که وجود دارد و انشاءالله جنابعالی بتوانید موضوع جدی مردم در حوزه سلامت را در آینده نزدیک حل و فصل کنید.