به گزارش اکوایران، استراتژیست سابق آمریکایی می‌گوید مذاکرات بایدن و شی آغازگر تلاش‌های «ایجادپل‌»  بین دو کشور است.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده، از تجدید مذاکرات بین ایالات متحده و چین در نشست بالی تمجید کرد، اما گفت که راهی طولانی برای جلوگیری از درگیری بین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان باقی مانده است. کیسینجر 99 ساله گفت که دیدار روز دوشنبه بین جو بایدن و شی جین پینگ، رئیس‌جمهورهای آمریکا و چین،  آغاز تلاش برای «ایجاد پل» برای ازسرگیری همکاری‌ها در زمینه‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی و اقتصاد جهانی است.

کیسینجر در سخنانی مجازی در مجمع اقتصاد جدید بلومبرگ در سنگاپور گفت: «دو رهبر که برای مدت کوتاهی ملاقات کردند، عواقب فاجعه اقتصادی و تأثیر نظامی بر یکدیگر را خواهند دانست. تنها چیزی که امروز می‌توانیم بگوییم این است که روی روشی برای بحث توافق شده و اظهارات کلی ارائه شده که با دنیای همکاری سازگار است، اما راه طولانی هنوز باید طی شود».

روز گذشته بایدن و شی پس از ماه‌ها یخ ارتباطی میان یکدیگر را شکستند و در حاشیه نشست سران گروه 20 در اندونزی دیدار کردند. در این مدت روابط میان طرفین به بدترین سطح خود در دهه‌های اخیر بر سر موضوعات بحث‌انگیز از جمله تجارت، فناوری، تایوان و حقوق بشر سقوط کرده است. رهبران دو کشور توافق کردند که «نباید جنگ سرد جدیدی» بین کشورهایشان رخ دهد و برای با از سرگیری همکاری‌ها در زمینه‌هایی مانند تغییرات آب‌وهوایی قرار است آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در ماه های آتی به چین سفر کند.

کیسینجر، معمار نزدیک شدن روابط میان ایالات متحده و چین در دهه 1970، گفت که اکنون نسبت به دو سال پیش خوشبین‌تر است -زمانی که به شرکت کنندگان در مجمع اقتصاد نوین هشدار داد که روابط بین قدرت‌های بزرگ در حال رسیدن به سطح «یک جنگ سرد» است. او گفت با توجه به این‌که «افراطی‌ها» در هر دو کشور بر بحث‌های سیاسی مسلط هستند،گفت از این جهت نشست در بالی بسیار مهم است. او گفت: «سیاست منطقی باید دنبال شود و بحث‌های صریح باید انجام شود، اما حداقل تا این‌جای کار درها باز شده است».

کیسینجر گفت که کشورهای آسیای جنوب شرقی، به ویژه سنگاپور، از گفتگوهای بین پکن و واشنگتن استقبال خواهند کرد. او گفت که کشورهای کوچک‌تر نمی‌خواهند هژمونی بر این منطقه مسلط شود و «ترجیح می‌دهند که گفتگو به جای رویارویی مسلط شود».

این دیپلمات سابق با توجه به جنگ در اروپا گفت: «کشورها باید روی اهداف بلندمدت خود با اوکراین و روسیه تمرکز کنند و حواسشان را با رویدادهای کوتاه مدت پرت نکنند». اما او در مورد آن‌چه رئیس جمهور روسیه با آن موافقت خواهد کرد، تردید کرد و گفت: «شکی نیست که برای برخی افراد، ولادیمیر پوتین مانعی برای این دیدگاه است». کیسینجر گفت: «جنگ تنها در صورتی می تواند پایان یابد که اوکراین بتواند استقلال و مرزهای خود را دست نخورده نگه دارد و از طریق روابط نزدیک با اروپا محافظت شود. در حالی که مسکو باید نگرانی‌هایش در اروپا را با ظرفیت نظامی خود بررسی کند، باید تلا‌ هایی برای وارد کردن روسیه به سیستم اروپایی و ایجاد رابطه با اروپا، بر همان مبنای  که در پایان جنگ جهانی دوم با آلمان انجام شد، وجود داشته باشد».

او گفت که دستیابی به صلح با روسیه دشوارتر از چین خواهد بود زیرا «هنوز بنیان گفتگوی متقابل ایجاد نشده است». او تاکید کرد که جهت گیری آلمان در داخل اروپا تعیین کننده خواهد بود و از رهبری این کشور خواست تا  «سیاست هایی را اجرا کند که منجر به ادغام امکانات موجود شود».