به گزارش اکوایران، برخی از تحلیلگران نظامی معتقدند پس از بازپس‌گیری شهر خرسون از نیروهای روسیه و اطمینان از حمایت بی‌دریغ ایالات متحده، اوکراین در موقعیت خوبی قرار دارد تا به جای توقف در خطوط مقدم جبهه در طول فصل زمستان، به تصرفات خود در جنگ ادامه دهد.

این پیروزی استراتژیک و نمادین در حالی به دست می‌آید که نبرد شدیدی در شمال در طول بیش از 1000 کیلومتر خط مقدم ادامه دارد و یادآور این نکته است که علی‌رغم وجود رودخانه طویل دنیپرو که اکنون دشمنان را در اطراف خرسون از هم جدا می‌کند، اهداف دیگر هم‌چنان در میدان باقی مانده است.

ابتکار عمل در دست اوکراین

فیلیپ اینگرام، افسر ارشد سابق اطلاعات نظامی بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفته: «اوکراین ابتکار عمل و چابکی در عملیات را در دست دارد و به روس‌ها دیکته می‌کند که نبرد بعدی کجا و چه زمانی برگزار شود. این می‌تواند شامل تمرکز مجدد حمله به باخموت در منطقه صنعتی شرق دونباس باشد، جایی که روسیه ماه‌ها در تلاش برای شکستن مقاومت آن است».

او افزود: "زمستان کار را کند می کند اما آ‌‌ن‌ها را متوقف نمی‌کند - اوکراینی‌ها برای ادامه جنگ در طول زمستان به خوبی آماده خواهند شد، روس‌ها آمادگی کمتری برای زنده ماندن در سرمای زمستان خواهند داشت".

مایل به مایل سنگرهای متروکه در امتداد جاده منتهی به خرسون از شرایط زندگی بدی که برخی از نیروهای روسی قبل از عقب نشینی مجبور بودند در ساحل راست خرسون تحمل کنند، حکایت می‌کند. رویترز شاهد سنگرهایی باریک، گل آلود و اغلب در معرض آتش دشمن بود، برخلاف سنگرهای کف چوبی اوکراینی‌ها که برخی مجهز به اینترنت و تلویزیون بودند. اینگرام افزود: «هر کاری (اوکراینی‌ها) انجام دهند، با دقت برنامه‌ریزی می‌شود، مخفی نگه داشته می‌شود و احتمالاً به خوبی اجرا خواهد شد».

اما ژنرال بازنشسته ایالات متحده، بن هاجس به رویترز گفته که نیازی نیست اوکراین با عجله از دنیپرو عبور کند، در حالی که خرسون در کرانه راست (غربی) این رود پاکسازی شده و به توپخانه‌هایی مجهز است که برای مقابله با نیروهای روسی که از کریمه دفاع می کنند، آماده‌اند.

در همین حال، برخی از ساکنان خرسون نگران خطر گلوله باران شهر توسط روسیه به محض اینکه نیروهای دوباره به سمت شرق معطوف شوند، هستند. به گفته هاجز، روس‌هایی که در جنوب متمرکز شده‌اند، می‌توانند از جناح دیگر اوکراین وارد عمل شوند و از سمت خارکیف به سمت شهر ویران‌شده ماریوپول در دریای آزوف به سمت پایین حرکت کنند. او گفت: «آنها (روس‌ها) سنگر خواهند داشت، اما زمین باز (در جنوب) است و به راحتی می‌توان روس‌ها را در آنجا هدف قرار داد».

از فرصت مذاکره استفاده کنید

نیروهای اوکراینی روز جمعه پس از عقب‌نشینی خیره‌کننده روسیه از تنها پایتخت منطقه‌ای که از ابتدای جنگ به تصرف خود درآورده بودند و مدعی شده بودند بخشی از روسیه است، به مرکز خرسون رسیدند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده به حمایت نظامی اوکراین «برای قرار دادن اوکراین در بهترین موقعیت ممکن در میدان نبرد» ادامه خواهد داد و به دنبال این نیست که به آن‌ها بگوید چه کاری انجام دهد اوگفت: «فکر می‌کنم تمام این تصور در مطبوعات غربی در مورد این که"اوکراین چه زمانی مذاکره خواهد کرد؟" از این مسئله اساسی غافل می شوند، و آن این است که روسیه به این ادعاهای عجیب و غریب در مورد خاک روسیه ضمیمه شده ادامه می دهد». او به گزارش‌های اخیر به نقل از مقامات اشاره می‌کرد که نشان می‌داد شکست‌های اخیر مسکو در میدان نبرد می‌تواند فرصتی برای اوکراین فراهم کند تا مذاکره با روسیه را از موضع قدرت در نظر بگیرد.

ژنرال ارشد آمریکایی، مارک میلی، هنگامی که هفته گذشته در رویدادی در مورد چشم‌انداز دیپلماسی پرسیده شد، خاطرنشان کرد که امتناع زودهنگام از مذاکره در جنگ جهانی اول باعث تشدید درد و رنج انسان شده و به میلیون‌ها تلفات منجر شد. میلی روز چهارشنبه به باشگاه اقتصادی نیویورک گفت: «پس وقتی فرصتی برای مذاکره وجود دارد، زمانی که می‌توان به صلح دست یافت... از فرصت استفاده کنید».

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی روز دوشنبه در خرسون گفت که اوکراین برای صلح آماده است، اما تنها به این شرط که تمام اراضی اشغالی را بازگرداند: «شما ارتش قوی ما را می‌بینید. ما قدم به قدم سرزمین های موقتاً اشغال شده را بازپس  می‌گیریم». 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه گفت این تصمیم اوکراین است که چه شرایطی را برای پایان دادن به جنگ بپذیرد. او در جریان کنفرانس خبری مشترک با مقامات دولت هلند در لاهه گفت: «این برعهده اوکراین است که تصمیم بگیرد چه نوع شرایطی قابل قبول است. ما باید از آنها حمایت کنیم». استولتنبرگ افزود: «نباید اشتباه کنیم که روسیه را دست کم بگیریم... آنها هنوز بخش‌های زیادی از اوکراین را تحت کنترل دارند... کاری که ما باید انجام دهیم این است که دست اوکراین را تقویت کنیم».