به گزارش اکوایران؛ بیش از یک ماه است که از بحران دارویی در کشور می گذرد و در این بین مسئولان دستور  برخورد با متخلفان، همچنین واردات دارو را دادند. پس از استعفای رئیس سازمان غذاودارو، سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با درخواست وزارت بهداشت اقدام به واردات 49 تن آنتی بیوتیک کودکان از کشور هند کرد. 

در روزهای گذشته نیز یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به اکوایران گفت که کمبود و نایاب شدن دارو از برنامه‌های شرکت‌های داروسازی برای گران کردن دارو بوده و با وجود اینکه رئیس سازمان غذاودارو اختیار بسیاری داشته و وظایف خود را بخش های برنامه ریزی، نظارت و مدیریت به عنوان مدیر انجام نداده است.

همایون سامه یح نجف آبادی که وضعیت فعلی دارو را بسیار بد توصیف کرده بود، اظهار کرد که وزارت بهداشت باید برای وضعیت فعلی دارو پاسخگو باشد، زیرا در زمان جنگ تحمیلی هم با چنین وضعیتی مواجه نبودیم.

روز پنجشنبه نیز سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو به ویژه آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها از مردم عذر خواهی کرد و از ورود وزارت اطلاعات به موضوع شرکت های دارویی خبر داد.

6 میلیون بطری آنتی بیوتیک به کشور وارد می شود

رئیس جدید سازمان غذاودارو شنبه شب در شبکه خبر از واردات بیش از ۶ میلیون بطری آنتی بیوتیک به کشور تا پایان هفته خبر داد و گفت که برنامه کوتاه مدت برای رفع کمبودها این است که تولید داخل افزایش یابد.

سیدحیدر محمدی اظهار کرده که ماده اولیه برای تولید آنتی بیوتیک وجود داشته و دو شرکت تولیدکننده دارو در بخش تولید کم کاری کردند. 

مسئولان قضائی به کنترل بازار دارو کمک کنند

رئیس قوه قضائیه امروز دوشنبه 23 آبان به مسئولین قضائی و سازمان بازرسی کل کشور دستور داد به دولت در راستای تسهیل و تسریع دسترسی مردم به اقلام دارویی یاری برسانند.

براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به مسئله پیش‌آمده در حوزه دارو در کشور به مسئولان ذی‌ربط قضائی دستور داد در امر کنترل بازار از هر راهی که ممکن است به دولت کمک و مساعدت کنند و چنانچه افرادی سودجو و نفوذی در حوزه دارو وجود دارند، اقدامات مقتضی قانونی و قضائی را در قبال آنها به‌عمل آورند.

رئیس عدلیه افزوده، سازمان بازرسی کل کشور به موضوع دارو ورود کرده است؛ در اینجا نیز من تأکید می‌کنم با عنایت به اتفاق رخ‌داده و شرایط زمانی موجود و در پیش بودن فصل زمستان، جدیت و اهتمام سازمان بازرسی در این عرصه باید بسیار زیاد باشد و به‌نحوی اتخاذ عمل شود که دسترسی مردم به دارو تسهیل و تسریع گردد و در این زمینه به تعزیرات نیز کمک شود.

به گفته محسنی اژه ای، ورود مجدّانه سازمان بازرسی به مقوله دارو باید به‌نحوی باشد که دسترسی مردم به اقلام دارویی را تسهیل و تسریع گرداند و نباید خود این ورود، در این زمینه مشکل ایجاد کند.

مشکل تامین مواد اولیه برقرار است

این در حالیست که به گفته مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، تولید شربت بروفن نسبت به ماه‌های گذشته ۴ برابر شده و این حجم از تولیدات برای پیشگیری از کمبودها، انجام شده است.

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، علیرضا عسکری اظهار کرده که با این حجم از تولید شربت بروفن رکورد تولید بروفن در کشور شکسته شده و بر همین اساس در ماه جاری حدود ۳ میلیون عدد شربت بروفن تولید خواهد شد.

براساس اعلام مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، تولید کپسول آزیترومایسین ۲۵۰ و ۵۰۰ در ماه آبان 5 برابر افزایش خواهد یافت، با این حال همچنان در تامین مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد.