به گزارش اکوایران، در شرایطی که هنوز نتایج نهایی انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده اعلام نشده، کنترل مجلس نمایندگان به چندین رقابت تنگاتنگ بستگی دارد که می‌تواند به برد اکثریت جمهوری‌خواه بیانجامد. با این همه، تا این جای کار دموکرات‌ها به همراهی جو بایدن، رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید، بسیار بهتر از انتظارها عمل کردند و مجلس سنا را در کنترل خود حفظ کردند.

در حال حاضر، جمهوری‌خواهان با کسب 212 کرسی -در مقایسه با 203 کرسی دموکرات‌ها- به کسب 6 کرسی دیگر برای کسب 218 کرسی مورد نیاز برای اکثریت مجلس نزدیک تر هستند. اما در حالی که نزدیک به یک هفته از روز رای‌گیری می‌گذرد، نتیجه نهایی ممکن است تا روزها مشخص نباشد. دموکرات‌ها فعلا عملکرد بهتر از حد انتظار خود را به‌عنوان تأییدی بر برنامه‌های خود و توبیخ تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای تضعیف اعتبار نتایج انتخابات به تصویر کشیدند.

رقابت‌های باقی‌مانده

از دیگر رقابت‌های مهم اعلام نشده می‌توان به رقابت برای فرمانداری آریزونا اشاره کرد؛ جایی که در آن «کاری لیک» جمهوری‌خواه، که ادعاهای بی‌اساس ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را تکرار می‌کرد، از رقیب دموکرات خود عقب است. هنوز حدود 18 رقابت مهم برای مجلس نمایندگان در جریان است که نتایج 13 تا از آن‌ها نزدیک هستند. 10 مورد از رقابت‌های باقی مانده در کالیفرنیای لیبرال در جریان‌اند.

پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان زمینه را برای دو سال دوگانگی در حاکمیت فراهم می‌کند و در عین حال به مخالفان بایدن این قدرت را می‌دهد که برنامه سیاسی او را محدود کنند و حتی شاید تحقیقات مخربی را علیه دولت و خانواده او آغاز کنند.

برنامه‌ی جمهوری‌خواهان چیست؟

جیم بنکس، نماینده جمهوری خواه کنگره از ایندیانا، گفت که انتظار دارد حزبش اکثریت اندکی را در مجلس 435 نفره به دست آورد و به عنوان «آخرین خط دفاعی برای محدود کردن برنامه‌های بایدن» عمل کند، و همزمان تحقیقاتی را در مورد خروج ایالات متحده از افغانستان، منشاء ویروس کرونا و قرنطینه‌های مربوط به همه‌گیری آغاز کنند.

بنکس روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت: «این موضوعات باید نقطه نمرکز همه‌ی کمیته‌های کنگره باشد، به ویژه در مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان».

دموکرات‌ها که روز شنبه با پیروزی در نوادا، سنا را به دست آوردند و امیدهای جمهوری‌خواهان برای "موج قرمز" پیروزی‌ خاموش کردند، حالا توجه خود را به رقابت دور دوم جورجیا معطوف کردند که می‌تواند قدرت آنها را در کنگره تقویت کند.

پیروزی دموکرات ها در انتخابات دور دوم 6 دسامبر بین سناتور رافائل وارناک و رقیب جمهوری خواهش هرشل واکر، کنترل اکثریت مطلق را به این حزب می دهد و کنترل آن‌ها را بر کمیته ها، لوایح و انتخاب قضّات افزایش می‌دهد.

پیروزی در نوادا باعث شد دموکرات‌ها کنترل مجلس سنا را به صورت 50-50 به دموکرات‌ها داد که رأی معاون رییس جمهور، کامالا هریس، می‌تواند تساوی آرا را بشکند.

نامزدهای ترامپ

حتی اگر جمهوری‌خواهان اکثریت محدودی را در مجلس نمایندگان به دست آورند، عملکرد دموکرات‌ها نشان می‌دهد که آنها در به تصویر کشیدن مخالفان خود به عنوان افراد افراطی موفق بوده‌اند و این کار را تا حدی با کمک تصمیم دادگاه عالی برای حذف حق سقط جنین در سراسر کشور به دنبال انتصاب‌های محافظه‌کاران در این دادگاه انجام دادند.

اما نتایج هم‌چنین منجر به افزایش تردیدها درون حزب به ترامپ شده است که از محبوبیت خود در میان محافظه‌کاران راست‌گرا برای تأثیرگذاری بر نامزدهای جمهوری‌خواهان برای رقابت‌های کنگره، فرمانداری و محلی استفاده کرد. هم‌زمان که گفته می‌شود که  ترامپ قصد دارد همین هفته سومین نامزدی خود برای ریاست جمهوری را اعلام کند، شکست جمهوری خواهان در جورجیا می تواند محبوبیت او را بیش از پیش کاهش دهد. بسیاری ترامپ را برای معرفی و حمایت از کاندیداهایی که اقبال عمومی کمی دارند مقصر می‌دانند.

بر اساس تحقیقات موسسه‌ ادیسون، یکی از نامزدهایی که ترامپ قاطعانه از او حمایت کرده است، کری لیک است که در رقابت برای فرمانداری آریزونا در حالی که 93 درصد آرا شمارش شده با 1.1 درصد با از کیتی هابز عقب‌تر است.

به نظر می رسد که نتایج انتخابات قانونگذاران ارشد جمهوری‌خواه را به فکر فرو برده است. لیندسی گراهام، یک سناتور کهنه کار جمهوری خواه، گفت که انتخابات رهبری جمهوری خواهان سنا باید تا بعد از نتیجه‌ی رقابت در جورجیا به تعویق بیفتد. گراهام در توییتر نوشت: «همه جمهوری‌خواهان باید بر پیروزی در جورجیا تمرکز کنند و به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای بیاندیشند قبل از این که بخواهیم به دنبال انتخابات رهبری سنا یا رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ برویم.