به گزارش اکو ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل که به تازگی بار دیگر برای تصدی این سمت انتخاب شد روز یکشنبه به شکلی رسمی ماموریت یافت تا کابینه ای جدید تعریف کند. او متعهد شد که پس از انتخاباتی که در جریانش راست گرایان افراطی توانستند اکثریت کرسی ها را از آن خود کنند به دنبال اجماع ملی خواهد بود.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت که خیز نتانیاهو برای تعریف کابینه جدید در حالی است بسیاری در داخل سرزمین های اشغالی و فراتر از آن نگران تصمیم سازی های آینده این رژیم هستند. اسحاق هرزوگ، رئیس جمهور اسرائیل همزمان با درخواست رسمی از نتانیاهو برای تعریف کابینه جدید، بر این نکته تاکید کرد که طولانی ترین نخست وزیر اسرائیل با احزاب هم‌سو برای در اختیار گرفتن 64 کرسی از 120 کرسی پارلمان اسرائیل رایزنی داشت و توصیه های آنها را اجرایی کرد.

فرصتی بی‌سابقه برای « بی بی»

حال بعد از وقفه ای 18 ماهه که در جریانش ائتلافی شکننده و غیرهمگون  شکست خوردند، نتانیاهوی محافظه کار در مسیری تعریف شده تا  یکی از باثبات ترین کابینه ها در سال های اخیر را تعریف نماید. نتانیاهو نیز در جریان سخنرانی تلویزیون محلی در اقامت‌گاه هرزوگ گفت: من قصد دارم زمینه را برای اجماع گسترش داده و بدون استثناء نماینده همه اسرائیلی ها باشم.

 ادعا علیه تهران

به نوشته رویترز، نتانیاهو با تکرار دو مورد از باورهای دیرینه خود، وعده اصلاحات بیشتر در بازار آزاد برای کاهش هزینه های زندگی را داد. «بی بی» پس وعده اجرای طرح عادی سازی روابط این بازیگر با کشورهایی چون امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش در سال 2020، تاکید کرد که اکنون بر رویسایر کشورهای عربی بیشتر متمرکز خواهد شد و مدعی شد بر درگیری اعراب و اسرائیل پایان خواهد داد.

او هم‌چنین با تکرار لفاظی‌های گذشته خود مدعی شد علیه ایران قاطعانه عمل خواهد کرد و گروههای اسرائیلی برای مقابله با برنامه هسته‌ای تهران توافق کامل دارند.

هراس از مانور کابینه جدید

مذاکرات برای تشکیل دولت فلسطین تحت حمایت های ایالات متحده در کنار اسرائیل در سال 2014 متوقف شد. به نظر می رسد که کابینه جدید اسرائیل که چهره های راست گرای این بازیگر را در خود جای داده، چهره هایی که در احزاب افراطی ناسیونالیست صهیونیسم مذهبی تعریف شده بودند و از مخالفان دولت فلسطین هستند، بر الحاق کرانه باختری تاکید خواهند کرد.

یکی از این چهره های رادیکال ایتامار بن گویر است؛ همانی که در سال 2007 به اتهام اقداماتی نژادپرستانه علیه اعراب و حمایت از فعالیت های تروریستی محکوم شد. او امروز می گوید که رویکردش را اصلاح کرده با این همه در سایه خواهان سرکوب همه کسانی است که به ادعایش خائن هستند.

از سوی دیگر، امروز رئیس جمهوری اسرائیل به محاکمه نتانیاهو اشاره کرد اما گفت که این دادگاه هیچ مانع قانونی برای خدمت دوباره او در قامت نخست وزیر ایجاد نخواهد کرد. نتانیاهو 28 روز فرصت دارد تا ائتلافی را تعریف کند که البته امکان تمدید آن برای 14 روز هست. با این همه به نظر می رسد که نتانیاهو این هفته رایزنی ها در باب کابینه اش را نهایی کند زیرا که گفتگوها را به شکلی نیمه رسمی  و پس از کارزار 1 نوامبر اغاز کرده است.