به گزارش اکوایران، روز جمعه در شهر خرسون جشن و شادی به پا بود چراکه نیروهای اوکراینی در بیشتر شهر و مناطق اطراف آن پیشروی کردند و ظاهراً با مقاومت اندکی روبرو شدند و تنها مرکز استانی را که امسال توسط روسیه اشغال شده بود، بازپس گرفتند. نیروهای روسیه به سمت کرانه شرقی رودخانه دنیپرو عقب‌نشینی کرده‌اند که از میان استان خرسون می‌گذرد که در ماه سپتامبر با نقض قوانین بین‌المللی به روسیه ملحق شد.

این عقب نشینی یک شکست تحقیرآمیز دیگر برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و مهم‌ترین اتفاق نظامی در جنگ از زمانی است که نیروهای اوکراینی در ماه سپتامبر مناطق شمال خارکیف را درنوردیدند.

چه اتفاقی افتاده؟

بنا بر گزارش شبکه سی‌ان‌ان، دستور عقب نشینی روسیه در روز چهارشنبه در جریان یک نشست در مسکو بین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروهای روسیه در اوکراین، صادر شد که در رسانه های دولتی روسیه نمایش داده شد. با ترک نیمه غربی خرسون، روس‌ها از هزاران کیلومتر مربع، از جمله برخی از بهترین زمین‌های کشاورزی اوکراین، که از روزهای اولیه تهاجم اشغال کرده بودند، عقب‌نشینی کردند.

سوروویکین گفت که این عقب نشینی حفاظت از جان غیرنظامیان و سربازان از ضدحملات اوکراینی‌ها است؛ ضد حملاتی که انبارهای مهمات و پست های فرماندهی روسیه را هدف قرار می‌دهند خطوط تدارکاتی آن‌ها با مشکل مواجه کرده‌اند روبرو هستند. نیروهای روسیه اکنون حدود 40 درصد از منطقه خرسون را ظرف چند روز واگذار کرده‌اند.

این برای روسیه به چه معناست؟

این عقب نشینی-در حالی که به عنوان یک حرکت نظامی محتاطانه برای صرفه جویی در منابع و امکان استقرار آنها در جبهه های دیگر معرفی می‌شود- با این وجود ضربه‌ای محکم به کارزار مسکو در اوکراین وارد می کند. همین چند هفته پیش منطقه خرسون به طور غیرقانونی به روسیه ضمیمه شد. اکنون حدود 10 هزار کیلومتر مربع از این سرزمین در دست اوکراین است و کریمه در تیر رس توپخانه‌های دقیق اوکراین است که توسط غربی‌ها تامین شده است.

photo_2022-11-12_13-03-19

روسیه همچنان کنترل حدود 60 درصد از منطقه خرسون، جنوب و شرق دنیپرو، از جمله خط ساحلی در امتداد دریای آزوف را در اختیار دارد. تا زمانی که نیروهای مسکو کرانه شرقی دنیپرو را کنترل و سنگربندی کنند، نیروهای اوکراینی نمی‌توانند جریان آب شیرین به کریمه را مختل کنند.

عقب‌نشینی به سمت کرانه شرقی دنیپرو، تجدید قوا و بازیابی عمق دفاعی را برای روسیه آسان‌تر خواهد کرد. هر گونه تلاش اوکراینی‌ها برای عبور از دنیپرو بسیار پرهزینه خواهد بود، زیرا نیروهای روسی به خوبی امتداد رودخانه را سنگربندی کرده‌اند. سنگرهای بتونی به یک منظره رایج تبدیل شده اند و غیرنظامیان بدون رضایت از خانه های نزدیک به رودخانه تخلیه شده‌اند.

در مسکو، برخی از ناظران جنگ‌طلب این عقب‌نشینی را مایه تحقیر و شرمساری می‌دانند. اما برخی دیگر که قبلاً منتقد وزارت دفاع بودند این حرکت را پذیرفته اند. رمضان قدیروف، رهبر چچن، گفت که سوروویکین جان هزار سرباز را نجات داده است و «یک انتخاب سخت اما درست بین فداکاری‌های بیهوده برای حفظ غرور و نجات جان ارزشمند سربازان انجام داده‌است». قدیروف افزود که خرسون محل دشواری برای جنگ است، به ویژه بدون مسیرهای تدارکاتی تضمین شده.

این برای اوکراین به چه معناست؟

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور ، روز جمعه را «روزی تاریخی» برای اوکراین خواند. زلنسکی گفت: «ما داریم جنوب کشور را پس می‌گیریم، ما داریم خرسون را پس می‌گیریم» . موفقیت تازه ارتش اوکراین، پس از پیشروی برق آسا در بخش بزرگی از خارکیف در ماه سپتامبر، به تقویت حمایت بین المللی از تلاش های جنگی اوکراین کمک خواهد کرد، حتی در شرایطی که مقامات آمریکایی از زلنسکی می‌خواهند که حتی اگر از خواسته‌های اصلی‌اش کوتاه نمی‌آید، لحن خود را در مذاکرات ملایم‌تر کند.

download

موفقیت در خرسون همچنین ممکن است به یگان‌های خسته اوکراینی امکان دهد که کمی استراحت کنند و همچنین این امکان را ایجاد کند که تمرکز بیشتری روی دونباس گذاشته شود، جایی که همچنان نبردهای سنگینی در لوهانسک و دونتسک در جریان است.

اما روسیه همچنان تسلیحات فراوان و ده‌ها هزار نیروی تازه بسیج شده برای اعزام به نبرد دارد و پروژه‌ی آن‌ها علیه زیرساخت‌های اوکراینی باعث شده است که منابع برق و آب در بسیاری از مناطق بسیار آسیب پذیر باشند. اوکراین به کندی تجهیزات دفاع هوایی پیشرفته را از کشورهای حامی غربی دریافت می کند، اما‌ برای دفاع از کل اوکراین کافی نخواهد بود. مقامات اوکراینی همچنین مسئولیت عظیمی برای بازسازی خرسون دارند، جایی که نیروهای روسی زیرساخت های حیاتی را ویران کرده‌اند و تعداد زیادی مین به جا گذاشته‌اند.

تاکتیک‌هایی ناآشنا برای روس‌ها

روز جمعه، تصاویر ماهواره‌ای شرکت مکسار و عکس‌های دیگر نشان دادند که حداقل هفت پل، که چهار عدد از آن‌ها از روی رودخانه‌ی دنیپرو میگذرند در 24 ساعت گذشته تخریب شده‌اند. همچنین آسیب های جدیدی بر روی سد حیاتی نوا کاخوفکا که بر روی دنیپرو واقع است، در ساحل شرقی رودخانه ظاهر شده است. هفته‌هاست، هر دو طرف، طرف مقابل را به برنامه‌ریزی برای شکستن سد متهم می‌کنند، سدی که در صورت تخریب شدن منجر به سیل گسترده در کرانه شرقی می‌شود و نیروگاه هسته‌ای در زاپوریشیا  را از آب برای خنک کردن راکتورهایش محروم می‌کند.

221111163722-01-vysokopillya-kherson-111122

اوکراین مقدمات پیروزی خود در خرسون را در تابستان با حملات بی امان از راه دور به انبارهای تدارکاتی روسیه، مسیرهای راه آهن و پل ها فراهم کرد. اکنون در لوهانسک نیز از همین تاکتیک استفاده می کنند. وقایع در خرسون و خارکیف نشان داده است که اوکراینی ها دارای چابکی تاکتیکی‌ای هستند که با روش جنگی روس‌ها بیگانه است، و همچنین اطلاعات بسیار بیشتر از میدان نبرد.

بمباران های بی رحمانه روسیه، به ویژه در دونتسک و لوهانسک، بدون شک از زمان آغاز تهاجم، ده‌ها هزار سرباز اوکراینی را کشته است. اما تصور اینکه پوتین با چنین ابزارهایی بتواند به مرزهای لوهانسک و دونتسک برسد دشوار است – به خصوص حالا که اوکراین خطوط مقدم در جنوب را به چنین وضعیت برتری تغییر داده است.