به گزارش اکوایران، پس از ناآرامی‌های دو ماه اخیر و شکل‌گیری اعتراضات دانشجویان، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، تور دانشگاهی راه انداخت تا با دانشجویان گفتگو کند. در راستای این برنامه، او 17 آبان به دانشگاه صدا وسیما رفت و در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان این دانشگاه گفت: «شک نکنید اگر یکی بخوریم دو تا می‌زنیم، فقط شاید بعضی‌ها را نتوانیم بگوییم.» ایسنا به نقل از بهادری جهرمی نوشت:«برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و اینطور مردم بترسند و از خانه خارج نشوند؛ اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند.» اما سخنگوی دولت این اظهارات را روز گذشته 19 آبان در دانشگاه فردوسی مشهد، تکذیب کرد .

او به نقل از خبرگزاری دانشجو در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی گفت: 180 درجه حرف من  را تغییر دادند. حضور سخنگو به غیر از اظهارات جدیدش همچون دانشگاه‌ها‌ی علامه طباطبائی، خواجه نصیرالدین طوسی، قم به دنبال شعارهای دانشجویان جنجالی شد.

تکذیب آمار 1500 گشته آبان

بهادری جهرمی در بخش دیگری از این نشست در واکنش به سخنان یک دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد مبنی بر کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در آبان ۹۸ مدعی شد: این آمار رسمی نیست.  به نقل از ایسنا او افزود: البته من هم آن زمان مسئولیتی نداشتم. از دولت قبل بپرسید که چرا به جای شنیدن صدای معترض به شیوه دیگری عمل کرد؟ در خوابگاه دانشجویی از من پرسیدند چرا مشابه آبان ۹۸ برخورد سخت نمی‌کنید؟ گفتم آن را قبول نداریم؛ این کار نادرست است. امپراطوری دروغ عینا حرف من را معکوس و منتشر کرد.

سخنگوی دولت گفت: اینکه گفته می‌شود ما دیر به فکر حضور در دانشگاه‌ها افتاده‌ایم و امروز از این بابت که احساس نیاز کرده‌ایم، به دانشگاه آمده‌ایم، باید یادآوری کنم که همان روز اول دولت در ۱۶ آذر ماه رئیس‌جمهور به دانشگاه صنعتی شریف رفت. این حضور در دانشگاه ۶ مرتبه دیگر هم پیش از آغاز اعتراضات اخیر در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، علم و صنعت و... ادامه پیدا کرد. بنابراین دولت به صورت مستمر میان دانشگاه و مردم رفته و دیوارهای گذشته بین مردم و دولت از بین رفته است.

او افزود: باید شرایطی را فراهم کرد که همه مسئولان به دانشگاه بیایند و پاسخگو باشند؛ باید دانشجویان به گونه‌ای با مسئولان سخن بگویند که مسئولان به دانشگاه بیایند و پاسخگو باشند.

الزام محاکمه مسببان مشکلات سال‌های اخیر

 سخنگوی دولت گفت: من درباره اینکه گفته می‌شود، ریشه اعتراضات این روزها به سال‌های گذشته باز می‌گردد، موافقم و باید تک‌تک عوامل شکل‌گیری مشکلات را در حوزه‌های مختلف بررسی کرد. هر کسی که در بروز مشکلات موثر بوده، باید عذرخواهی کند و اگر جرمی مرتکب شده، لازم است محاکمه شود. کسی که ۸ سال در تولید مسکن را بست و عنوان کرد دولت مسئول تولید مسکن نیست و بحران امروز را ایجاد کرد، باید پاسخگو باشد. بهادری جهرمی ادامه داد: با افتخار می‌گویم برای وعده ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال به خود می‌بالم.

بخاطر مشکل دارو معاون وزیر جابه جا شد

سخنگوی دولت در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر تورم ۶۰ درصدی سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد تغییر یافته؛ گفت: طی ۱۰ سال گذشته میزان رشد اقتصادی ما به واسطه تحریم‌ها و سوءمدیریت‌ها به صفر رسید. با این حال در این یک سال و ۲ ماه گذشته میزان رشد اقتصادی در حال نزدیک شدن به پنج درصد است.

سخنگوی دولت در بخش دیگر درباره  کمبود دارو گفت: من بابت کمبود دارو طی این روزها عذرخواهی می‌کنم. البته در این زمینه کوتاهی شده بود و مسئول مربوطه و معاون وزیر نیز برکنار و جابه‌جا شدند. همزمان رئیس‌جمهور نیز دستور داد با برخی مسئولان حوزه بهداشت و درمان که مسئول سیاست‌گذاری‌ها جهت تامین دارو بوده‌اند و شرکت‌های تولیدکننده برخورد صورت گرفت. ۳۰ درصد این شرکت‌ها زیرمجموعه وزارت کار بودند و قرار شد اگر تخلفی صورت گرفته، موضوعات بررسی شود. 

او افزود: نهادهای نظارتی نیز در این دولت پیش از این هم معاون دیگری از معاونان وزرا را به دلیل سوءمدیریت زیرمجموعه‌اش، جابه‌جا کردند. این دولت بر این عهد خواهد ماند و هر جا کوتاهی صورت گیرد، عذرخواهی کرده و جبران و برخورد می‌کند.

خط فقر ۱۸ میلیون تومانی برای تهرانی‌هاست

بهادری جهرمی با رد خبر خط فقر ۱۸ میلیون تومانی گفت‌: خط فقر ۱۸ میلیون تومان نیست. این رقمی که به تازگی اعلام شده هم مربوط به شهر تهران بود نه کل کشور. حقوق کار نیز چهار میلیون و  ۱۰۰ هزار تومان نیست بلکه تقریبا ۶ میلیون تومان است. البته قبول داریم که فاصله بین حقوق دریافتی و هزینه‌ها زیاد است.

فیلترینگ موقتی اینستاگرام؟

سخنگوی دولت در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و برخی شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: در ایام انتخابات من در مقطعی گفتم آقای رئیسی و دولتش نگاهی به فیلترینگ اینستاگرام ندارد ولی در این مدت شکایات زیادی از کلاهبرداری‌ها در اینستاگرام شده بود. نهادهای امنیتی ذی‌صلاح در مقطع موقتی کنونی به دلیل اقدامات تروریستی، اینستاگرام را فیلتر کرده‌اند. اینستاگرام اقدام تروریستی انجام داد و مراجع امنیتی متناسب با آن جرم برای حفاظت از حقوق مردم مجبور بودند این اقدام موقتی را انجام دهند.

 

بخشی از اظهارات بهادری جهرمی