به گزارش اکوایران، نیروهای طرفدار کرملین در روسیه امیدواراند که جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را به دست آورند، نتیجه ای که به اعتقاد آن‌ها می تواند به این معنا باشد که جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، با یک دوره سخت‌تر و طولانی‌تر برای تایید بسته های کمک های نظامی به اوکراین روبرو خواهد شد.

در عین حال عده کمی در مسکو انتظار دارند که صرف نظر از نتیجه انتخابات میان دوره ای روز سه شنبه، اجماع سیاسی بین‌حزبی آمریکا در مورد اوکراین از بین برود. آنها همچنین انتظار ندارند که حمایت واشنگتن از کی‌یف به این زودی ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

در عوض امید روس‌های طرفدار کرملین به این است که نتایج انتخابات 2024 در آمریکا- این دشمن ژئوپولتیکی دیرینه- مورد مناقشه قرار بگیرد و ایالات متحده‌ای که از نظر آن‌ها خورشید عظمت سیاسی‌اش رو به افول است، با آشفتگی‌های جدیدی روبرو شود.

موضع آنها منعکس کننده اعتقاد ولادیمیر پوتین است که تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه را بخشی از یک تغییر بنیادی در مناسبات سیاسی جهانی می‌بیند که دنیا را از تسلط آمریکا خارج می‌کند و موجب می‌شود نظرات کشورهایی نظیر چین و روسیه بیشتر اهمیّت پیدا کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، الکسی پوشکوف، سناتور روس تندرو و متخصص سیاست خارجی، در پیامرسان تلگرام نوشت: «پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره آمریکا منجر به انقلاب در سیاست خارجی آمریکا و پایان دادن به حمایت واشنگتن از اوکراین نخواهد شد. امّا فرستادن کمک‌های مالی به کی‌یف از طریق کنگره دشوارتر خواهد بود و موضع منتقدان کمک های نامحدود آمریکا به اوکراین را به طور قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

msg-1546220101-76​​

پوشکوف- که در ماه مارس به دلیل رای دادن به حمایت از سیاست مسکو درباره اوکراین مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت- گفت که فکر می‌کند این احتمال وجود دارد که جمهوری‌خواهان از هزینه‌های به گفته‌ی او «اسراف‌کارانه»ی بایدن در اوکراین در تبلیغات خود استفاده کنند و به شانس دموکرات‌ها در انتخابات 2024 لطمه بزنند.

اما گزارشی که توسط مؤسسه مطالعات بین‌المللی مستقر در مسکو تهیه شده است و نتایج تحقیقات خود را با وزارت خارجه روسیه و سایر نهادهای دولتی به اشتراک می‌گذارد، به این نتیجه رسیده است از فضای سیاسی آمریکا به نظر نمی‌رسد که نتایج انتخاباتی بتواند تغییر مهمی در سیاست آمریکا در قبال اوکراین ایجاد کند.

اوکراین به ندرت به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی رای‌دهندگان مطرح می‌شود. بیشتر افرادی که پیش از انتخابات در نظرسنجی شرکت کرده‌بودند نگرانی‌های خود را بیشتر مسائل داخلی مانند تورم، جرم و جنایت و سقط جنین عنوان کرده بودند.

msg-1546220101-77

مقطع حساس

محافل ملی‌گرای افراطی روسیه بیشتر از دیگران مطمئن بودند که نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای – که پیش‌بینی می‌شود در آن جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان و احتمالاً سنا را به دست آورند – به سود منافع بلندمدت آنها خواهد بود.

تزارگراد، یک وبسایت خبری و شبکه تلویزیونی که توسط کنستانتین مالوفیف، سرمایه‌دار فوق ملی‌گرای روسی حمایت مالی می‌شود، پیش‌بینی کرده بود که این انتخابات در نهایت عامل شکست آمریکا خواهد بود. این وب‌سایت نوشت: «در مقطعی حساس در تاریخ جهان، این انتخابات می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر فضای ژئوپلیتیکی و به‌ویژه اوکراین داشته باشد».

این مقاله که از احتمال فرضی «جنگ داخلی» در آمریکا، به دلیل دو قطبی شدن سیاسی و بی اعتمادی به نتایج انتخابات صحبت می‌کند، گفت: «اما این می‌تواند عاملی برای انفجار فرآیندهای گریز از مرکز داخلی باشد که می‌تواند به ایالات متحده آنگونه که امروز می‌شناسیم پایان دهد». تزارگراد پیش‌بینی کرد که اگر چنین سناریوی دراماتیکی رخ دهد، واشنگتن توانایی ادامه‌ی اجرای سیاست خود درباره‌ی اوکراین را نخواهد داشت.

PYDASW37N5M63G5QAAJQUVBF3I

در ستونی در روزنامه‌ی دولتی RIA، پیوتر آکوپوف نیز پیش بینی کرد که روسیه برنده واقعی انتخابات میان دوره ای ایالات متحده خواهد بود، زیرا این رای‌گیری اختلافات سیاسی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 عمیق تر خواهد کرد. آکوپوف نوشت: «حتی اگر آمریکا به عنوان یک دولت واحد زنده بماند، این کشور به شدت تغییر خواهد کرد و موقعیت جهانی آن تحت هر شرایطی تضعیف خواهد شد».

او گفت: «رویارویی با چین مستلزم بسیج تمام منابع جهانی این کشور است و توجه آن‌ها به اروپا ناگزیر تضعیف خواهد شد. بدون یک ایالات متحده‌ی متحد و قوی ، غرب نمی تواند کنترل سرزمین های غربی روسیه را برای مدت زیادی حفظ کند.»