به گزارش اکوایران، نتایج اولیه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده حکایت از آن دارد که برخلاف انتظارات رقابت تنگاتنگی میان دو حزب رقیب وجود دارد. این در حالی است که تا پیش از روز برگزاری انتخابات انتظار می‌رفت با توجه به کاهش شدید محبوبیت جو بایدن در آمریکا و نتایج نظرسنجی‌ها، حزب جمهوری‌خواه با اختلاف قابل توجهی پیروز انتخابات شده و «موج قرمز» ایالات متحده را در نوردد.

در این شرایط برخی از اعضای این حزب به طور علنی ناکامی در ایجاد چنین موجی را اعلام و لب به انتقاد از وضعیت جمهوری‌خواهان گشوده‌اند.  لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده در مصاحبه‌ای به NBC گفت: «قطعاً این موجی نیست که جمهوری‌خواهان انتظارش را داشتند، این کاملاً معلوم است». نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «واضح است که اعضای دموکرات و نامزدهای مجلس نمایندگان به شدت از انتظارات در سراسر کشور بهتر عمل می‌کنند».

مارک تیسن، نویسنده سخنرانی‌های جورج بوش پسر، حزب جمهوری‌خواه را به دلیل شکست در ایجاد «موج قرمز» به شدت مورد انتقاد قرار داد و از این حزب خواست که «در حال حاضر یک نگاه واقعا عمیق و درون‌نگر داشته باشد زیرا این یک فاجعه مطلق است، در حالی که آن‌ها وعده بازگشت «موج قرمز» را داده بودند». او گفت: «ما بدترین تورم در چهار دهه گذشته، بدترین سقوط دستمزدهای واقعی در ۴۰ سال گذشته، بدترین موج جنایت از دهه ۱۹۹۰، بدترین بحران مرزی در تاریخ ایالات متحده را داریم، ما جو بایدن را داریم که پس از هری ترومن نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور است. اما از زمان انتخابات ریاست جمهوری تاکنون موج قرمزی وجود نداشت. این یک کیفرخواست شدید علیه حزب جمهوری خواه است. این یک کیفرخواست شدید از پیامی است که ما برای رای دهندگان ارسال کرده ایم. آنها به همه اینها نگاه کردند و به گزینه جمهوری خواهان نگاه کردند و گفتند: نه متشکرم!»

تیسن گفت انتخاب جمهوری‌خواهان از جمله ران دیسانتیس و برایان کمپ که هر دو ایالت های فلوریدا و جورجیا را در اختیار دارند، «مسیری به سوی آینده» بود، اما نامزدهای رادیکالی که به شدت پشت سر آن‌ها رقابت کردند، حزب جمهوری‌خواه را در موقعیت وحشتناکی قرار دادند و به رای دهندگان اهانت کردند.