به گزارش اکوایران، وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، گفتگوهای خصوصی‌ای با مقامات ارشد روسیه انجام داده است به این امید که خطر گسترده‌ترشدن یا تبدیل شدن جنگ در اوکراین به یک درگیری هسته ای را کاهش دهد.

خبرگزاری  رویترز به نقل از این روزنامه نوشته چند مقام ایالات متحده و کشورهای متحد گفته‌اند سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ماه‌های اخیر با یوری اوشاکوف، مشاور کرملین و نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، همتای سالیوان، گفتگوهای محرمانه ای داشته است که به صورت علنی فاش نشده است.

سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرد و تنها با بیان جمله‌ای منسوب به آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، پاسخ داد: «مردم ادعا‌های زیادی می کنند». به گفته‌ی وال استریت ژورنال این مقامات تاریخ یا تعداد تماس ها را  اعلام نکره‌اند. در ماه‌های اخیر تعداد کمی از تماس‌های سطح بالا بین مقامات ایالات متحده و روسیه علنی شده است، زیرا واشنگتن اصرار داشته است که هر گونه گفتگو در مورد پایان دادن به جنگ در اوکراین باید بین مسکو و کی‌یف برگزار شود.

گفت‌وگوهای گزارش‌ شده در حالی انجام شد که غرب مسکو را به  لفاظی‌های بی‌مورد هسته‌ای متهم می‌کند، اخیراً با متهم کردن مکرر کی‌یف به برنامه‌ریزی برای استفاده از «بمب کثیف» رادیواکتیو، بدون ارائه مدرک.

کی‌یف وجود چنین برنامه‌ای را رد کرده است و ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی گفته‌اند که روسیه می‌تواند خودش چنین حمله‌ای را ترتیب دهد و از آن به عنوان بهانه‌ای برای تشدید درگیری استفاده کند. روسیه نیز به نوبه خود غرب را به "تشویق و تحریک" اوکراین متهم کرده است. سالیوان روز جمعه به کی‌یف سفر کرد و تعهد داد که حمایت واشنگتن از اوکراین "محکم و تزلزل ناپذیر" است.