به گزارش اکوایران، دکتر داوود سوری، اقتصاددان و استاد پیشین دانشگاه صنعتی شریف، دوشنبه شب بازداشت شده و ظاهرا به اوین منتقل شده است. 

داود سوری فارغ التحصیل دکتری اقتصاد از دانشگاه ویرجینیا تِک در امریکا است و مقالات بسیاری در حوزه‌های اقتصاد کلان، اقتصاد پولی و بازارهای مالی از وی منتشر شده است.

«ریشه های تورم در اقتصاد ایران»، «تقاضای پول و توزیع درآمد»، «تقاضای بلندمدت پول، فقر و سیاست‌های کلان اقتصادی»، «بررسی وجود سرایت بین سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از یک مدل دینامیک چندمتغیره» از جمله عناوین مقالات علمی داوود سوری است. 

اما در کنار این مطالعات او در 25 سال گذشته دغدغه فقر و رفاه داشت و با اتکا به داده‌های بودجه خانوار مطالعات گسترده‌ای در این زمینه داشت. همین مطالعات موجب شد او صریح‌تر از سایر اقتصاددانان سخن بگوید و موضع بگیرد.

سوری اعتقاد داشت: «دولت‌ها از ابتدا هیچ سیاست منسجم و فکرشده‌ای برای مدیریت اقتصاد نداشتند. رفتارها هم عمدتاً رفتارهای کوتاه‌مدت و متکی بر درآمدهای عمدتا ارزی بوده است. در نگاهی بلندمدت، وقتی که هیچ تفکر منسجمی برای اداره اقتصاد وجود نداشته و درآمدهای نفتی نیز با فراز و فرودهایی روندی کاهنده داشته، موجب شده است که دولت‌ها ضعیف‌تر شوند و دامنه تصمیم‌گیری آنها هم محدود و محدودتر! الان به جایی رسیده‌ایم که دولت هیچ ابزار تصمیم‌گیری ندارد، منابع مالی هم ندارد و تعداد فقرا هم روزبه‌روز زیادتر می‌شود. مشکل این است که دولت در این شرایط باید یک تصمیم سریع و قاطع بگیرد، نمی‌تواند دیگر برنامه‌ریزی برای کاهش فقرا داشته باشد. چراکه تعداد فقرا خیلی زیاد است و خیلی از مسائل اجتماعی که شاید قبلاً نبود، الان پیش آمده است.»

این نگاه دغدغه مند و دل نگرانی از آینده بود که مواضع سوری را صریح کرده بود، اقتصاددانی که در ادوار گذشته دل در گرو اصلاح داشت و از منظر اقتصادی فایده مشارکت سیاسی را تحلیل می کرد و تا جایی که می توانست مقاله می‌نوشت و مصاحبه می‌کرد بلکه بتواند کمکی برای انتخاب‌های درست کند.

خبر بازداشت او برای دغدغه مندان ایران، تلخ است بسیاری امیدوارند رفع سوء تفاهم شود و این اقتصاددان مدافع آزادی انتخاب به جمع خانواده و نخبگان کشور بازگردد.