به گزارش اکوایران، ایالات متحده و عربستان سعودی، متحدانی دیرینه هستند؛ هرچند اتحادشان امروز در هم شکسته تر از همیشه به نظر می رسد. رهبران خشمگین مستقر در واشنگتن پس از تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت رهبری عربستان، آن هم چند هفته باقی مانده تا انتخابات میان دوره ای کنگره، قول دادند که اقدام ریاض را تلافی کنند. از همین رو قانونگذاران آمریکایی گزاره هایی چون ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان و شکایت علیه مقام های ریاض و سایر اعضای اوپک پلاس را به اتهام تبانی در دستور کارشان قرار دادند.

عطش آمریکا برای انتقام

ریاض از عطش انتقام مقام های آمریکایی غافلگیر شده و همزمان خود را به شکلی ضمنی برای رویارویی آماده می کند؛ رویارویی  که می تواند بازارهای مالی و اقتصادی را درگیر موجی پرتلاطم کند. سی ان ان با اشاره به تنش های حاکم میان ریاض و واشنگتن نوشته، برای نخستین بار هیچکدام از دو بازیگر تلاشی برای پنهان کردن تنش هایشان نمی کنند.از همین رو پس از آن که یکی از مقام های ارشد سعودی پیشنهاد کرد که پادشاهی تصمیم گرفته تا بالغانه عمل کند، عضو ارشد کاح سفید در پاسخش گفت« اینجا جای عاشقانه های دبیرستانی ها نیست».

در چنین شرایطی بسیاری در انتظار ماحصل این تنش ها در آینده هستند. به باور گروهی اگر این اتحاد چند دهه ای( ریاض و واشنگتن) درگیر فروپاشی تمام عیار شود، عواقب و پیامدهی بزرگی را اگر نگوییم برای امنیت بین الملل اما برای اقتصاد جهانی به دنبال خواهد داشت. کلایتون آلن، مدیر گروه اوراسیا در این باب گفت: ما سال ها است شاهد تنزل روابط آمریکا و عربستان بودیم، با این همه هیچگاه روابط دو بازیگر تا این میزان پر تنش نبوده و از همین رو می توان گفت بدترین وضعیتی است که ریاض و واشنگتن در آن قرار دارند.

سیلی ریاض بر صورت بایدن

یک بخش این اختلاف ها مرتبط است به انتخابات میان دوره ای کنگره که بایدن در باب آن احساس ضعف می کند. طبیعتا کاهش تولید نفت زمینه ساز افزایش بهای انرژی و بنزین خواهد شد؛ دو گزاره ای که کارت منفی است برای دموکرات ها در کارزار پیش رو. در جریان سفر پرحاشیه جوبایدن به ریاض، مقام های آمریکایی تصور می کردند که رایزنی های محرمانه شان با سعودی ها در باب افزایش تولید نفت به نتیجه رسیده است. اما اوپک پلاس با افزایش تولید نفت به میزان 100 هزار بشکه در روز این خیال خام را به کابوس آمریکایی ها تبدیل کرد و با اتخاذ این تصمیم کم ترین میزان تولید نفت در تاریخ را ثبت کرد. به همین دلیل بسیاری تصمیم اوپک پلاس  را به عنوان سیلی ریاض به صورت بایدن قلمداد کردند.

trump-us-saudi-arabia-14390

عدم درک متقابل

ناظران می گویند این فعل و انفعال نشان از آن دارد که ریاض و واشنگتن درک درستی از مواضع یکدیگر ندارند. عربستان واکنش های آمریکا را دست کم گرفته بود و در مقابل ایالات متحده تصور می کرد به توافق دست یافته است. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در مصاحبه با سی ان ان گفت که تصمیم اوپک پلاس بی سابقه بود و تاسف آور. به باورش، زمانی که اقتصاد جهانی در آستانه رکود قرار دارد، عربستان و متحدانش تصمیم گرفتند تا قیمت ها را افزایش دهند.

چرخه معیوب انتقام جویی

تنش ها کاهش نیافته اما لفاظی های مقام های ریاض و واشنگتن افزایش یافته است. ظاهرا یکی از وزرای سعودی استراتژی بایدن را به چالش کشید و همزمان از سیاست های نفتی اوپک پلاس حمایت کرد و گفت این تصمیم در زمان درستی اتخاذ شد. شاهزاده عبدالعزیر این هفته در کنفرانسی خبری در عربستان به خبرنگارتن حاضر گفت مردم ذخایر اضطراری شان را تخلیه می کنند و از آن به عنوان مکانیزمی برای دستکاری بازارها بهره مند می شود در حالی که هدف اصلی کاهش کمبود عرضه بود. با این همه این وظیفه ما است که برای جهان روشن کنیم که از دست دادن ذخایر اضطراری ممکن است در ماه های آینده دردناک باشد. ا

ین انتقاد با توجه به این که اوپک پلاس بازارها را به طرق مختلف از عرضه بیشتر نفت منع کرده، قابل تامل است. فعلا خطر اصلی آن است که این تنش تبدیل به چرخه اقداناتی تلافی جویانه شود؛ اقداماتی که می توانند ثبات اقتصاد و اقتصاد جهانی را به خطر انداخته و یا تضعیف کند.

merlin_214376043_06be98e2-3572-4404-96d5-8256439b9bcc-mobileMasterAt3x

مصرف داخلی نوپک برای آمریکایی ها

قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی در شرایط کنونی برتصویب قانون نوپک( بدون کارتل های تولید و صادر کننده نفت) تاکید فراوان دارد، قانونی که به وزارت دادگستری فرصت می دهد تا کشورهای اوپک را به واسطه موضعی که اتخاذ کردند، تحت فشار قرار دهد. هرچند نوپک لایحه ای جدید نیست اما امروز بیش از هر زمان دیگری امکان تحققش فراهم است هرچند گروه ارواسیا می گوید که احتمال تصویب نوپک 30 درصد است. با این همه آنگونه که کارن یانگ، محقق ارشد فعال در مرکز سیاست انرژی دانشگاه کلمبیا گفته احساس های ضد سعودی امروز برای سیاستمداران آمریکایی از منظر داخلی فایده سیاسی دارد، از همین رو وتوی نوپک نسبت به گذشته دشوارتر شده است.

خط و نشان بی سابقه ریاض

عربستان سعودی نشان داده که حاضر است به کنش های واشنگتن واکنش های شدیدتری نشان دهد. وال استریت ژورنال این هفته به نقل از منابع آگاه گزارش دادکه مقام های سعودی به شکلی خصوصی هشدار داده اند که اگر کنگره نوپک را تصویب کند، پادشاهی می تواند اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را بفروشد.

دامپینگ بدهی ایالات متحده موجب ایجاد عدم اطمینان در بازارها و آغاز یک لحظه هولناک خواهد شد. فروش نفت زمینه را برای افزایش نرخ های خزانه داری، بی ثباتی بازارها و افزایش هزینه های استقراض برای خانواده و مشاغل ایجاد می کند، هرچند دارایی های عربستان هم در چنین شرایطی آسیب هایی جدی خواهد دید.

براساس داده های وزارت خزانه داری، عربستان سعودی تقریبا 119 میلیارد دلار از بدهی های آمریکا را به خود اختصاص داده؛ رخدادی که موجب شده تا این کشور به شانزدهمین دارنده برگ اوراق خزانه در جهان تبدیل شود.

خطر دیگر آن است که ریاض، رهبر بالفعل اوپک پلاس، می تواند عرضه بیشتر نفت را از بازارهای جهانی حذف کرده یا حداقل از پاسخگویی به افزایش قیمت ها در آینده، در شرایطی که غرب روسیه را تحت فشار قرار می دهد، خودداری کند.کاهش عرضه اوپک موجب افزایش بهای بنزین و بدتر شدن تورم می شود و خطر رکود اقتصادی را افزایش می دهد.همه این نتایج فروپاشی تمام عیار روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را ممکن می سازد؛ آخرین گزاره ای که اقتصاد شکننده کنونی به آن نیاز دارد.