به گزارش اکوایران، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه 8 آبان، جزییات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری را بررسی کردند. در این جلسه 246 نماینده حاضر بودند، از این تعداد ۱۹۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به ردیف 2 این لایحه داده شد.  بدین ترتیب رشد 20 درصدی حقوق نیروهای نظامی و انتظامی برمبنای ردیف اول این لایحه تایید شد. در ردیف دو این لایحه نیز با افزایش ۹۰۰ هزارتومانی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری موافقت شد.

در ردیف 2 این لایحه آمده است:

۲-۱- حقوق مشمولین جزء (۲) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، مبلغ نه میلیون  ریال افزایش می‌یابد.

تبصره - افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیرمیزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی شود، تا این سقف مبلغ ترمیم را دریافت می‌کند.

۲-۲- علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء ۱-۲ این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی، پنج درصد نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

‌۳- در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، حق عائله‌مندی وکمک هزینه اولاد تمامی گروههای مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، به ترتیب به میزان پنجاه درصد  وصد درصد افزایش می‌یابد.

مبلغ ریالی حق عائله‌مندی و حق اولاد مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت همسان با مشمولین قانون خدمات کشوری افزایش و تعیین می‌گردد.

‌۴- فوق العاده ویژه موضوع بند(۱۰) ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء(۳) بند(الف) تبصره(۱۲) نیست. ‌

۵-مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان 30 درصد افزایش می‌یابد.

۶- به دولت(سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می‌شود، اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرائی در سال ۱۴۰۱ را تا 20 درصد و درسقف مصارف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بابت اجرای این قانون افزایش دهد.

۷-کمک معیشت جانبازان 25 درصد و بالاتر فاقد شغل ودرآمد و مشمولین ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب  ۳/ ۴/ ۸۶ به 56 میلیون ریال وکمک معیشت جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان معسر فاقد شغل ودرآمد به45 میلیون ریال افزایش می‌یابد.

۸-معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی ایثارگران موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف مقرر در جزء(۸) بند(الف) تبصره(۱۲) مستثنی است.

۹-کلیه معلمان طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان بدون برگزاری آزمون مجدد قرار گرفته و وزرات آموزش و پرورش ملزم به صدور کد شناسه از اول مهر ۱۴۰۱ برای آنها است.

۱۰-افزایش‌های ناشی از اجرای این قانون از مابه‌التفاوت موضوع جزء(۱) بند(الف) تبصره(۱۲) کسر نمی‌شود.