به گزارش اکوایران، "هشدار مسکو نسبت به کاهش آستانه هسته‌ای"، "پیمان‌شکنی دوباره روس‌ها و استفاده مسکو از سلاح هایش علیه خود"، "رقابت پرتنش و آینده مبهم دموکراسی برزیل"، "هالوین خونین سئول"، "ادامه کشتار غیرنظامیان در تیگری"، "استقرار پدافندهای هوایی اسرائیل در امارات"، "اتهام پهپادی جدید علیه ایران"، "موافقت ایروان با حضور صلحبانان روس در قره باغ" و "تکرار ادعا علیه ایران از سوی رابرت مالی" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

هشدار مسکو نسبت به کاهش «آستانه هسته‌ای» 

روسیه اعلام کرده که استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی مدرن بی 61 آمریکایی در پایگاه های ناتو در اروپا،« آستانه هسته ای» را کاهش می دهد و این مقوله ای است که روسیه در برنامه ریزی نظامی اش آن را لحاظ می کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه در حدود 2 هزار سلاح هسته ای تاکتیکی فعال دارد در حالی که ایالات متحده حدود 200 سلاح از این دست دارد که نیمی از آنها در پایگاه های ایتالیا، آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند قرار دارند.

در میانه بحران اوکراین، نشریه پلیتیکو در 26 اکتبر گزارش داده بود که ایالات متحده در نشست غیر علنی ناتو در ماه جاری اعلام کرد که استقرار نسخه مدرن بی 61-12 و بی 61 را با ورود تسلیحات جدید به پایگاه های اروپایی در این کشور تسریع خواهد کرد. در شرایط کنونی  معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی ریا در این باره گفته است ما نمی توانیم برنامه های مدرن سازی سلاح های هسته ای، بمب هایی که در اروپا مستقر هستند را نادیده بگیریم.

پیمان‌شکنی دوباره روس‌ها؛ اوکراین: مسکو از سلاح هایش علیه خود استفاده می کند

روسیه اعلام کرد که اجرای توافق غلات را که با میانجیگری سازمان ملل منعقد شد و  صادرات بیش از 9 میلیون تن غلات از اوکراین را فراهم کرد و موجب کاهش بهای جهانی مواد غذایی شده است را به حالت تعلیق درآورد.به نوشته آسوشیدتدپرس، وزارت دفاع روسیه دلیل این تصمیم را حمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی به ناوگان روسیه در دریای سیاه عنوان کرده است. اوکراین این اتهام را رد کرده و گفته است که روس ها از سلاح های خود از علیه خود سوء استفاده کرده اند.

بیانیه روسیه یک روز پس از آن صادر شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از روسیه و اوکراین خواست تا قرارداد صادرات غلات را که قرار بود 19 نوامبر منقضی شود را تمدید کنند. گوترش همچنین از سایر کشورها، عمدتا کشورهای غربی خواست تا رفع موانع را تسریع ببخشند.همزمان سخنگوی سازمان ملل نیز ابتکار صادرت غلات را حیاتی خوانده بود که بر دسترسی میلیون ها نفر به مواد غذایی تاثیر مثبتی گذاشته است.

رقابت پرتنش رقبا در برزیل؛ آینده مبهم دموکراسی برزیلی!

براساس آخرین نظرسنجی انجام شده در برزیل درست یک روز قبل از برگزاری رقابت پرتنش میان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست گرا و لوئیز لولا دسیلوا، رقیب چپ گرایش نشان داده که دو نامزد در سححی تقریبا یکسان قرار دارند. به نوشته خبرگزاری رویترز، لولا 51.1 درصد آرا و بولسونارو 48.9درصد آرا را از آن خود کرده است. تفاوت حاکم را می توان نتیجه خطای نظرسنجی ام دی آی لحاظ کرد. بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهند که لولا شاید برای رسیدن به قدرت با موانع بیشتری روبرو شود. اما بولسونارو در موقعیت بهتری قرار دارد. این چهره سیاسی در دول اول رای گیری در 2 اکتبر نیز در قیاس با داده های نظرسنجی ها، علمکرد بهتری داشت.از همین رو تحلیلگران در شرایط کنونی نمی توانند در باب برنده نهایی نظری نسبتا قاطعانه دهند. آنها می گویند که نتیجه مبهم است و آینده برزیل مبهم تر.

هالوین خونین سئول

مقام های کره جنوبی گفتند که در جریان جشن های هالووین در پایتخت سئول دست کم 146 نفر به واسطه فشار جمعیتی که در خیابانی باریک جمع شده بودند کشته و 150 نفر دیگر مجروح شدند. به نوشته رویترز، رئیس اداره آتش نشانی سئول در این باره گفت که تعداد کشته ها ممکن است بیشتر شود چرا که نیروهای اوژانس در انتقال مجروحان به بیمارستان به واسطه شلوغی در منطقه تفریحی ایتاون، به لحاظ زمانی با محدودیت های زمانی روبرو شده اند. از همین رو براساس آمارها 74 نفر از کشته ها به بیمارستان منتقل شده اند و 46 جسد دیگر در خیابان ها هستند و در حال انتقال به سالن ورزشی مجاور تا شناسایی شوند. این جشن یکی از بزرگ ترین جشن ها از زمان آغاز همه گیری کووید 19 پس از کاهش محدودیت ها در ماه های اخیر بود.

رایزنی برای صلح با طعم خون

در شرایطی که طرفین متخاصم اتیوپی دور اول رایزنی های صلح بعد از درگیری دو ساله ویرانگر را اغاز کردند، شاهدان در منطقه جنگ زده تیگری به آسوشیدتدپرس گفتند که نظامیان اریتره در حال کشتن غیرنظامیان و غارت اموال آنها هستند. ناظران با استناد به گزارش ها درباره قطع دسترسی به اینترنت و تلفن و محروم بودن خبرنگاران مستقل از اخبار تیگری، می گویند که تحلیل تحولات این منطقه بسیار دشوارتر شده است.

براساس آمار ارائه شده توسط ایالات متحده صدها هزار نفر ممکن است در جنگی کشته شوند که همه طرف ها می خواهند از آن سوء استفاده کنند. به همین دلیل گفته می شود که درگیری ها به مرگبارترین سطح خود رسیده است.براساس گزارش شاهدان عینی هنوز تعداد دقیق غیرنظامیان کشته شده توسط نظامیان مشخص نیست و این هراس ها را درباره یک بحران انسانی افزایش داده است.

پدافندهای هوایی اسرائیل در امارات مستقر شدند

 تصاویر ماهواره ای گرفته شده نشان می دهد  امارات حداقل دو سامانه دفاع هوایی باراک اسرائیل را نشان می دهد که به ادعای رسانه های اسرائیلی ابوظبی برای دفاع از خود در برابر طیفی از تهدیدهای هوایی ایران، آنها را مستقر کرده است. بنا بر ادعای جروزالم پست، براساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط تکتیکال ریپورت که وقایع در کشورهای خلیج فارس و منطقه غرب آسیا را پوشش می‌دهد، باتری‌ها و یک رادار Elta EL/M-۲۰۸۴ نزدیک پایگاه هوایی الظفره در نزدیکی ابوظبی مستقر شده است.

به ادعای این روزنامه، این باتری ها اولین موارد از چیزی است که می‌تواند قراردادی مهم برای سامانه‌های بیشتر به منظور محافظت از سایت‌های حساس در امارات باشد که پیش‌تر توسط موشک‌ها و پهپادهای انصارالله یمن هدف گرفته شده‌اند.  به نوشته جروزالم پست، امارات بخشی از ائتلاف نظامی علیه حوثی‌ها (انصارلله) یمن است که ادعا می‌شود تحت حمایت ایران قرار دارند و در ماه‌های اخیر چند بار هدف حملات موشکی و پهپادی از سوی آن‌ها قرار گرفته است.

تکرار ادعاها درباره پرنده های ایرانی!

به گزارش ایرنا، جیمز کلورولی، وزیر امور خارجه بریتانیا با ایراد سخنانی ادعایی در جلسه ویژه کمیته مقابله با تروریسم سازمان ملل در دهلی‌نو که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، ادعا کرد: در حال حاضر از پهپادها برای هدف قرار دادن زیرساخت های مهم ملی و اهداف غیرنظامی در حمله روسیه به اوکراین استفاده می شود.به همین دلیل است که ما سه فرمانده نظامی و یک شرکت ایرانی را که در تامین پهپادها فعال هستند تحریم کرده‌ایم.او در ادامه مدعی شد که نباید مانع از ورود  فن آوری این پرنده ها به ایران شویم. او افزود: در سال ۲۰۱۹، دولت انگلیس استراتژی هواپیمای ضد بدون سرنشین را راه‌اندازی کرد و ما در حال تأمین مالی فناوری‌های جدید ضد پهپاد هستیم.  کلورولی ادامه داد:‌ ما از طریق مجمع جهانی مبارزه با تروریسم تلاش می‌کنیم تا همه اقدامات را برای جلوگیری از سوء استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین انجام می دهیم.این عبارات توهین آمیز در حالی رسانه ای شد که مقام های ایرانادعاها درباره  ارسال پهپادهایش به روسیه برای استفاده در اوکراین را رد کرده است.

موافقت ایروان با حضور صلحبانان روس در قره باغ

نیکول پاشنیان، نخست وزیر ارمنستان از آمادگی کشورش برای امضای سندی به منظر تمدید حضور صلحبانان روسیه در منطقه قره‌باغ خبر داد.پاشینیان گفت که این کشور آمادگی دارد در جریان نشستی که روز دوشنبه قرار است با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی برگزار شود، سند تمدید حکم نیروهای صلحبان روسیه در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ برای مدت ۱۰-۲۰ سال دیگر را امضا کند.او خاطر نشان کرد: من رسما اعلام می‌کنم آماده امضای یک سند در سوچی هستم که به موجب آن حضور صلحبانان روس در منطقه ناگورنو-قره‌باغ به شکلی بی‌قید و شرط برای مدت ۱۰،۱۵ یا ۲۰ سال دیگر تضمین شود. من پیشنهاد می‌دهم رئیس جمهور روسیه چنین پیشنهادی را مطرح سازد، اگر لازم باشد، من چنین پیشنهادی را مطرح خواهم کرد.نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: اما روسیه باید از این پیشنهاد حمایت کند چون من نمی‌توانم شرایط حضور صلحبان‌های روسی را تعیین کنم، این یک سند  سه‌جانبه است و اگر ما و روسیه موافقت کنیم، اکثریت را خواهیم داشت.

تکرر ادعاهای مداخله جویانه مالی 

راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در پیامی در صفحه توئیتر خود بخشی از مصاحبه اخیر خود با شبکه فرانس۲۴ را منتشر کرد که در آن ادعاهای مداخله‌جویانه علیه ایران را تکرار می‌کند. مالی در این گفت‌وگوی تلویزیونی به سوالی درباره اظهارات وزیر امورخارجه ایران که گفته بود آمریکا برای از سرگیری مذاکرات برجامی پیامی به تهران فرستاده است و برای حصول توافق عجله دارد پاسخ می‌دهد و ادعا می‌کند که چنین چیزی صحت ندارد.

مالی در پیام توئیتری خود نیز درباره نحوه برخورد نیروهای امنیتی با افراد حاضر در ناآرامی‌های جاری در ایران و همچنین اتهامات اثبات نشده استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در حملات علیه اوکراین ادعاهای مداخله جویانه ای را مطرح کرد.