به گزارش اکوایران، روسیه مشارکت در قرارداد صادرات غلات اوکراین را به حالت تعلیق درآورد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه روز شنبه مشارکت در توافق غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل متحد  را پس از آنچه که حمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی به ناوگان خود در کریمه اعلام کرد، تعلیق کرد و ضربه ای اساسی به تلاش ها برای کاهش بحران جهانی غذا وارد کرد.

وزارت دفاع روسیه مدعی شده اوکراین در ساعات اولیه روز شنبه با 16 پهپاد به ناوگان دریای سیاه در نزدیکی سواستوپل در شبه جزیره ضمیمه شده کریمه حمله کرد و «متخصصان» نیروی دریایی بریتانیا به هماهنگ کردن این حمله «تروریستی» کمک کردند. روسیه مدعیست این حمله را دفع کرده و فقط خسارت جزئی به یک مین روب وارد شده است، اما کشتی های مورد هدف این حمله در تضمین عبور کریدور غلات از بنادر دریای سیاه اوکراین نقش داشته اند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای ادعا کرده: «طرف روسی مشارکت در اجرای توافق‌نامه‌های صادرات محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین را تعلیق می‌کند». روسیه اعلام کرد این اقدام که صادرات غلات اوکراین را از بنادر مهم دریای سیاه را کاهش می دهد، به دلیل حمله پهپاد و مشارکت متخصصان بریتانیایی انجام شده است.

روس ها همچنین مدعی هستند که نیروی دریایی بریتانیا خط لوله نورد استریم را منفجر کرده است. این در حالی است که لندن دست داشتن در این جریان ها را رد می کند. بریتانیا روز شنبه گفت که ادعاهای روسیه، از جمله اینکه پرسنل نیروی دریایی بریتانیا خطوط لوله نورد استریم را در ماه گذشته منفجر کردند، نادرست است و با هدف منحرف کردن توجه از شکست‌های نظامی روسیه در اوکراین طراحی شده است.

آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم روسیه را به ابداع «حملات تروریستی ساختگی به تأسیسات خود» متهم کرد، در حالی که دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو از «بهانه‌ای دروغین» برای پایان دادن به این توافق استفاده می‌کند. کولبا گفت: «من از همه کشورها می‌خواهم که از روسیه بخواهند بازی‌ گرسنگی دادن به جهان را متوقف کند و دوباره به تعهدات خود پایبند باشد»

توافق غلات با میانجیگری سازمان ملل متحد برای بازارهای مواد غذایی بسیار مهم است، زیرا این توافق باعث شده بود صادرات غلات از اوکراین -یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان- که از زمان تهاجم روسیه متوقف شده بود، از سر گرفته شود.

از زمانی که روسیه و اوکراین در 22 ژوئیه توافق غلات دریای سیاه تحت حمایت سازمان ملل متحد را در ترکیه امضا کردند، بیش از 9 میلیون تن ذرت، گندم، محصولات آفتابگردان، جو، کلزا و سویا از اوکراین صادر شده است. اما پیش از انقضای این قرارداد در 19 نوامبر، روسیه بارها گفته بود که مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد. مقامات غربی می گویند هرگونه صادرات اوکراین به کاهش بحران غذایی کمک می کند. دیمیتری پولیانسکی معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفته روسیه به زودی به طور رسمی به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از تعلیق قرارداد غلات اوکراین در دریای سیاه اطلاع خواهد داد. سخنگوی سازمان ملل متحد هم گفت که سازمان ملل با مقامات روسیه درباره این وضعیت در تماس است.

توران اوغوز، تحلیلگر دفاعی در ترکیه می‌گوید: «اگرچه قیمت‌ها در بازارهای غربی کاهش یافت، اما روسیه از این توافق چیزی عایدش نشد. من فکر می کنم دلیل اصلی عقب نشینی روسیه، بی تفاوتی غرب نسبت به روسیه است».

تنها 24 ساعت قبل از تعلیق مشارکت روسیه در این توافق، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از طرفین درخواست کرده بود که این پیمان را تمدید کنند. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: «ما بر ضرورت انجام این کار برای کمک به امنیت غذایی در سراسر جهان و کاهش رنجی که این بحران جهانی هزینه زندگی بر میلیاردها نفر وارد می‌کند، تأکید می‌کنیم».

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که در پی حملات به ناوگان روسیه، «طرف روسی نمی تواند ایمنی کشتی های غیرنظامی شرکت کننده در «توافق دریای سیاه» را تضمین کند و اجرای آن را از امروز برای مدت نامعلومی به حالت تعلیق در می آورد»

با این حال دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه روز شنبه مدعی شده روسیه آماده است تا 500 هزار تن غله را در چهار ماه آینده با کمک ترکیه به کشورهای فقیر به صورت رایگان عرضه کند و جایگزین غلات اوکراینی کند. وی گفته: «با در نظر گرفتن برداشت امسال، فدراسیون روسیه آمادگی کامل برای جایگزینی غلات اوکراینی و تحویل ذخایر با قیمت های مقرون به صرفه به همه کشورهای علاقه مند را دارد».