به گزارش اکوایران، مردمان برزیل در میانه فضای قطبی شده حاکم بر این کشور فردا پای صندوق های رای می روند تا میان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست افراطی و لولا داسیلوا، رقیب چپ گرایش یکی را انتخاب کنند. براساس داده های نظرسنجی های اخیر، لولا روز یکشنبه با برتری پایدار نسبت به بولسونارو خود را برای دور دوم کارزار آماده می کند. این در حالی است که نتایج نظرسنجی ها پیش از برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل آن که میزان محبوبیت بولسونارو را دست کم گرفته بود واکنش های عمومی را به دنبال داشت.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری برزیل 2 اکتبر برگزار شد، اما هیچکدام از 11 نامزد ریاست جمهوری نتوانستند اکثریت مطلق را به به دست بیاورند. همین مقوله موجب شد که کارزار به دور دوم کشیده شده و لولا و بولسونارو که به ترتیب 48 و 43 درصد آرا را به دست آورده بودند، خود را برای کارزاری دوباره آماده کنند.لولا بر بازسازی و تغییر برزیل پس از چهار سال رهبری بولسونارو تاکید دارد و متعهد شده که از شهروندان کم درآمد حمایت کرده و سیاست های حراست از محیط زیست را در دستور کارش قرار دهد. در برابر بولسونارو شعارش « خدا، خانواده و کشور» است و از برنامه های حمایتی تازه برای مردم فقیر برزیل می گوید و همزمان بر اصل توسعه اقتصادی و مقابله با جنایت و فساد تاکید دارد. بولسونارو همچنین حامی ارزش های محافظه کارانه است و به دروغ هشدار داده که در صورت بازگشت لولا، کلیساها بسته خواهند شد.برایان وینتر، معاون سیاستگذاری در انجمن آمریکا در باب کارزار اخیر برزیل گفت که فارغ از اتهام ها از آنجایی که نگاه لولا به گذشته است؛ این گزاره می تواند نقطه قوت و ضعف برای او و کمپینش محسوب شود. چرا که این نگاه برای بسیاری از برزیلی ها یادآور سال های رونق است. با این همه ناتوانی لولا در بیان ایده های تازه اش؛ تا حدودی او را درمانده کرده است.

هراس از تکرار روایت ترامپ در برزیل

پس ازشکست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کارزار 2020، برخی از حامیانش مدعی شدند که فعالان رسانه ای و فضای مجازی در حق او بی انصافی کردند؛ روایتی که امروز همچنان توسط حامیانش تکرار می شود. حالا هزاران مایل دورتر و در جنوب برزیل، ادعای مشابهی تکرار می شود؛ جایی که متحدان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری پوپولیست راست گرا می گویند که این چهره سیاسی قبل از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 30 اکتبر به یک قربانی تبدیل شده است.این ادعا موجب شده تا در باب این که بولسونارو چگونه می تواند پیروزی لوئیس لولا داسیلوا، رقیب چپ گرای خود را تاب بیاورد، سوال ها و تردیدهای بسیاری مطرح شود.

این تردیدها بالاخص بعد از پیام سناتور فلاویو بولسونارو، پسر بولسونارو اوج گرفت. فلاویو نوشته بود« بولسونارو قربانی بزرگ ترین تقلب انتخاباتی است که تاکنون دیده شده است». همزمان سناتور لاسیر مارتینس، وابسته به جناح راست نیز خواهان به تعویق افتادن انتخابات شد؛ پیشنهادی تلخ در کشوری که هنوز جای زخم های دیکتاتوری نظامی بر پیکره اش دیده می شود. با این همه فلاویو و مارتینس، هر دو تصمیم روز چهارشنبه مقام های انتخاباتی برزیل مبنی بر رد شکایت بولسونارو را به چالش کشیدند؛ بولسونارو مدعی شده بود که بازه تعریف شده برای تبلیغات ریاست جمهوری اش در قیاس با داسیلوا کم تر بوده؛ رخدادی که به باور آنها ناقض قوانین مبارزه های انتخاباتی است.

cq5dam.thumbnail.cropped.1500.844

تلاش برای گل آلود کردن آب!

اواخر عصر چهارشنبه، بولسونارو در آخرین لحظات، کنفرانس خبری را در برازیلیا برگزار کرد و در جریانش همه اتهام های مرتبط با نقض زمان پخش تبلیغات را تکرار و متعهد شد که به این تصمیم اعتراض خواهد کرد. او مدعی شد که رقیب ده ها هزار فعالیت تبلیغاتی داشته و ما هیچ. به نوشته خبرگزاری سی ان ان، بولسونارو که شاید از نتایج نهایی ناامید شده، در ادامه خاطر نشان کرد« می دانیم که این آخرین لحظه است؛ انتخابات نزدیک است.... از همین رو می خواهیم در کوتاه ترین زمان ممکن و به شکلی فوری به خواست ما پرداخته شود». همزمان الکساندر دو موراس، رئیس دادگاه عالی انتخابات از این تصمیم دفاع کرده و گفته است که وظیفه و رسالت دادگاه، نظارت بر تبلیغات سیاسی نیست. او در ادامه خاطر نشان کرد که درخواست کمپین بولسونارو، ادعایی بی اساس و تلاش برای گل آلود کردن انتخابات است.

هشدار حامیان بولسونارو به مسدود شدن فیک نیوزها

در شرایط کنونی مقام های برزیل شدیدا اطلاعات نادرست و انتشار « فیک نیوز» را پیش از رای گیری دور دوم به چالش کشیده، اطلاعاتی که صرفا زمینه ساز تنش ها شده است.دادگاه عالی انتخابات برزیل  شاهد افزایش 1600 درصدی شکایت های مربوط به اطلاعات نادرستی است که به صورت آنلاین در باب انتخابات 2020 مطرح شده است. هم بولسونارو و داسیلوا در مورد تبلیغات تهدید آمیز از جانب رقیب در این دوره از انتخابات شکایت کرده اند. در جریان تبلیغات بولسونارو به یک آدم خوار تشبیه شده و داسیلوا را به همکاری با فرقه های شیطانی پرستی و جنایت های سازمان یافته، متهم شده است.

فلورا اس ربلو آردوینی، مدیر موسسه غیر انتخاباتی فعال در انتخابات برزیل در این باره گفت: انتشار اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی گسترش یافته و این نگران کننده است بالاخص به واسطه آن که همین اطلاعات نادرست زمینه را برای نفرت پراکنی هموار می کنند و به بی اعتمادی ها نسبت به سیستم انتخاباتی دامن می زنند.

او کمپین بولسونارو را مسئول دروغ پراکنی ها قلمداد کرد و گفت که رئیس جمهوری برزیل به همان کتاب بازی ترامپ در سال 2020 متوسل خواهد شد. ماه ها است کارشناسان هشدار داده اند که بازنشر اطلاعات نادرست بالاخص در باب سیستم انتخابت برزیل می تواند زمینه ساز خشونت با انگیزه های سیاسی شود.

دادگاه عالی برزیل روز سه شنبه حکمی صادر کرد که به واسطه اش مراجع انتخاباتی این اجازه را دارند تا ظرف یک ساعت پس از ارسال شکایت ها، دستور حذف پست ها و ویدئوهای خاص حاوی اطلاعات نادرست را صادر کنند. در همین راستا رئیس دادگاه عالی قضایی روز جمعه با صدور حکمی جدید دستور حذف 135 پیام پستی حامل اطلاعات نادرست و مسدود شدن دو کانال تلگرامی که پیام های خشونت آمیز سیاسی را بازنشر کرده بودند را صادر کرد. حالا حامیان بولسونارو می گویند که سرکوب به منزله مداخله ای ناعادلانه است.به گفته آنها اگر اعضای کمپین بولسونارو بتوانند آزادانه صحبت کنند، در انتخابات پیروز خواهند شد.

22222222222222222

آزمونی برای دموکراسی برزیل

فعلا مخالفان رئیس جمهوری راست گرا از این در هراس هستند که بولسونارو در صورت شکست در انتخابات، ممکن است بر حکم دیوان مبنی بر مسدود شدن انتشار اطلاعات مانور دهد. بولسونارو متعهد شده که به نتایج کارزار احترام بگذارد. او بعد از مناظره تلویزیونی اش با لولا دوسیلوا گفت که دموکراسی همین است، هر کسی که بیشترین رای را از آن خود کرده باشد، پیروز خواهد شد. با این همه این عبارت، منتقدان بولسونارو را آرام نکرده است. خواه رئیس جمهوری راست گرای حاکم در کارزار پیش رو پیروز شود یا ببازد، قادر است از استراتژی مشابه ترامپ پیروی کند.

در پایان دور دوم انتخابات، این احتمال بالا است که بولسونارو مفهوم بی اعتمادی به نهادهای دموکراتیک را در ادبیات دموکرات برزیل تعریف کند. از همین رو ناظران با اشاره به لفاظی های رقبا در کارزار 2020 آمریکا، می گویند برزیل دو سال بعد از آن کارزار شوم این پتانسیل را دارد تا شکاف عمیق اجتماعی را تجربه کند.

بوسلونارو ماه ها است بدون استناد به مدرک و سند، مدعی است که سیستم رای گیری در برزیل در برابر تقلب گسترده آسیب پذیراست. از همین رو ناظران رئیس جمهوری را متهم کرده اند که قصد دارد به سان ترامپ نتایج انتخابات را به چالش کشیده و به تنش ها دامن بزند. بی دلیل نیست که تحلیلگران از کارزار برزیل تحت عنوان نبرد حیاتی در باب اینده دموکراسی یاد می کنند؛ مقوله ای که اخیرا توسط فعالان حقوق بشر تکرار شد؛ به گفته آنها رخداد پیش رو آزمون حیاتی برای دموکراسی و حاکمیت قانون است و می تواند پیامدهایی فراتر از مرزهای این کشور را با توجه به وسعت و نفوذ برزیل داشته باشد.