به گزارش اکوایران، "هشدار جدید پوتین"، "تاکید متحد پوتین بر بازگشت تایوان به بندر جنوبی"، "رای اعتماد به کابینه سودانی"، "دوران تازه در روابط امنیتی آنکارا-تل‌آویو"، "پایان تنش مرزی اسرائیل و لبنان"، "هشدار پکن به آمریکا در میانه تنش ها درباره تایوان" و "چراغ سبز چین به آمریکا" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

هشدار پوتین؛ جهان در آستانه دهه‌ای هولناک قرار دارد

پوتین در جریان سخنرانی اخیرش نه تنها در باب جنگ در اوکراین ابراز پشیمانی نکرد بلکه تاکید داشت که عملیات ویژه نظامی اش در اوکراین به خوبی پیش رفته و او در حال دستیابی به اهدافش در اوکراین است. او تاکید کرد که سلطه غرب بر امور جهانی در حال پایان است. به نوشته خبرگزاری رویترز، پوتین پس از جلسه سه ساعت و نیم پرسش و پاسخ در کنفرانسی سالانه در حالی که آرام و با اعتماد به نفس به نظر می رسید در پاسخ به این سوال که آیا درگیر ناامیدی در نبرد با اوکراین شده است یا نه، پاسخ داد، خیر.

با این حال رهبر روسیه در ادامه سخنرانی اش رهبران لیبرال غرب را به تضعیف ارزش های دموکراتیک متهم کردو صراحتا گفت که هژمونی غرب در آستانه فروپاشی قرار دارد.به گفته او دوره تاریخی تسلط غرب بر امور جهانی به پایان رسیده پس می توان گفت که ما امروز در یک مرز تاریخی قرار داریم، از همین رو احتمالا خطرناک ترین و غیر قابل پیشی بینی ترین و در عین حال مهم ترین دهه پس از جنگ جهانی دوم را پیش رو داریم.با این همه پوتین اشاره به احتمال گسترش میدان نبرد و همزمان عقب نشین نظامیان روسی اشاره ای نکرد.همزمان روسیه با تداوم حمله به زیر ساخت های اوکراین صراحتا اعلام کرد که در صورت لزوم ماهواره های غربی را هم هدف قرار خواهیم داد. به نوشته یورونیوز، در شرایطی که مقام های بلندپایه اوکراین می گویند که بمباران زیر ساخت های این کشور توسط روس ها ادامه دارد، کرملین گفته که ممکن است که ماهواره های تجاری غرب را به ظن آن که از آنها برای هدف قرار گرفتن اهداف جنگی روسیه مورد استفاده قرار می گیرند، هدف قرار دهد.

متحد پوتین: تایوان به بندر بومی اش باز می‌گردد

مدیر اجرایی غول نفتی روس و یکی از نزدیک ترین متحدان پوتین از رهبران چین تمجید کرد و گفت تایوان به بندر جنوبی اش بازمی گردد. به نوشته خبرگزاری رویترز، براساس تصمیم های اتخاذ شده در بیستمین حزب کمونیست چین که موجب شد موقعیت شی جین پینگ به عنوان قدرتمندترین چهره ای این کشور بعد از مائو ابقا کند، شاهد سطح تازه ای از توسعه در این کشور خواهیم بود. طبیعتا در چنین شرایطی تعمیق شراکت بدون محدودیت میان ابرقدرت در حال ظهور چین و همچنین روسیه یکی از جذاب ترین تحولات ژئوپلتیکی سال های اخیر است.

او در ادامه خاطر نشان کرد که امروز غرب با نگرانی وقایع را به نظاره نشسته است.متحد نزدیک پوتین با اشاره به تلاش های ایالات متحده در ارتباط با صنعت پیچیده تراشه ها گفت که این فشارها نشان داد که بازگشت تایوان به بندر بومی اش براساس برنامه زمان بندی شده انجام خواهد شد.وزارت خارجه تایوان این اظهار نظر را محکوم کرد و گفت فقط مردم این جزیره می توانند در این باره اظهار نظر کنند. 

کابینه سودانی رای اعتماد گرفت

قانونگذاران عراقی کابینه جدید خود را بعد از یک دوره بحران یک ساله در میانه بی  ثباتی اقتصادی، تعریف کرد. به نوشته الجزیره این کابینه به رهبری محمد شیاع السودانی، نخست وزیر 52 ساله عراق که پیشتر وزیرکار و امور اجتماعی بود، رای اعتماد گرفت و کارش را آغاز کرد. دفتر سودانی پس از رای گیری روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دولت این کشور توانست رای اعتماد بگیرد.

اکثریت 253 قانونگذار حاضر به انتصاب 21 وزیر رای مثبت دادند هرچند هنوز تکلیف وزارت ساختمان و مسکن و محیط زیست مشخص نیست. السودانی، اوایل ماه جاری پس از ماه ها درگیری های داخلی میان جناح های کلیدی که حیات سیاسی این کشور را فلج کرده بودند، زمینه را برای تشکیل دولت جدید هموار کرد. فعلا جنبش مقتدی صدر، رقیب السودانی در اردوگاه شیعه از پیوستن به دولت کنونی خودداری کرده است که این مسئله می تواند در آینده به چالش تبدیل شود.

دوران تازه در روابط امنیتی میان تل اویو و آنکارا

وزیر دفاع اسرائیل عصر تازه ای را در روابط امنیتی اش با ترکیه اعلام کرده، بالاخص آن که دو طرف به دنبال بهبود روابطی هستند که برای یک دهه شکسته شده بود. به نوشته الجزیره بنی گانتز، در جریان سفر یک روزه خود به عضو قدرتمند ناتو آن هم دو ماه پس از احیای روابط دیپلماتیک دو طرف، با رهبران آنکارا رایزنی کرد. به نوشته الجزیره، گانتز پس از دیدار با اردوغان و وزیر دفاع ترکیه گفت که بیش از یک دهه هیچ رابطه امنیتی رسمی میان طرفین وجود نداشته و امروز ما در در جریان یک فرایند مسئولانه و تدریجی با لحاظ کردن منافع اسرائیل آن را تغییر می دهیم.رئیس جمهوری اسرائیل ماه مارس به ترکیه سفر کرد و بعد از ان یائیر لاپید وارد آنکارا شد. 

پایان تنش مرزی اسرائیل و لبنان

نخست‌وزیر اسرائیل توافق ترسیم مرزها با لبنان را امضا کرد. سخنگوی اسرائیل پیش از این از موافقت دولت اسراییل با این توافق خبر داده بود.عوفیر جندلمن، سخنگوی کابینه اسرائیل با انتشار پیامی در صفحه تویتر خود نوشت،  کابینه اسرائیل توافقنامه دریایی با لبنان را تایید کرده و یائیر لاپید، نخست وزیر این رژیم آن را امضا کرد. لاپید این توافق را دستاورد دیپلماتیک و اقتصادی و زمینه ساز افزایش امنیت اسرائیل و آزادی عملش در برابر حزب الله دانست.

همزمان میشل عون، رئیس جمهور لبنان روز پنجشنبه متن توافقنامه تعیین مرزهای دریایی با اسرائیل را امضا کرد.الیاس بوصعب، مذاکره کننده ارشد لبنان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آموس هوخشتاین، میانجی آمریکایی در کاخ ریاست جمهوری در شرق بیروت، پایتخت این کشور برگزار کرد. بو ساب گفت که هوخشتاین متن توافقنامه رسمی برای تعیین مرزهای دریایی را به رئیس جمهور عون تحویل داده است.

در همین شرایط، سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان بلافاصله پس از امضای این توافقنامه اعلام کرد که حزب‌الله لبنان، به بسیج «ویژه» خود علیه اسرائیل پایان خواهد داد. او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «تمام اقدامات ویژه و بسیج چندین ماهه‌ مقاومت اکنون پایان یافته است.» او تاکید کرد که این توافق یک معاهده بین‌المللی است و به معنای به رسمیت شناختن اسرائیل نیست اما تاکید کرد که«ماموریت ما کامل شده است.» او این توافق را یک پیروزی بزرگ برای لبنان خواند.

هشدار پکن به آمریکا در میانه تنش ها درباره تایوان

سخنگوی وزارت دفاع چین از ایالات متحده خواست که ارسال تسلیحات به این جزیره را متوقف کند و تاکید کرد هر گونه تلاش برای جلوگیری از اتحاد مجدد تایوان با سرزمین اصلی چین با شکست مواجه خواهد شد.به نوشته آسوشیتدپرس، تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: حل و فصل موضوع تایوان منحصراً مربوط به مردم چین است و چینی‌ها باید خودشان با آن برخورد کنند. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که بازی با آتش را متوقف کند... هر تلاشی برای جلوگیری از اتحاد کامل چین به طور اجتناب ناپذیری با شکست مواجه خواهد شد. ماه سپتامبر، کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده قانون سیاست تایوان را تصویب کرد که ۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به جزیره ارائه می‌کند و حضور آن را در سازمان‌های بین‌المللی بدون شکستن سیاست چین واحد تقویت می‌کند.این مقام چینی افزود که تماس‌های نظامی بیشتر بین واشنگتن و تایپه و همچنین ارسال تسلیحات ایالات متحده به جزیره، وضعیت در تنگه تایوان را تشدید می‌کند و می‌تواند به رویارویی بین آمریکا و چین منجر شود.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، پیشتر در روز چهارشنبه درباره اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اظهار داشت که تلاش های چین برای تغییر وضعیت موجود در روابط خود با تایوان باید سیگنال نگران کننده‌ای برای جامعه بین المللی باشد. شرایط تایوان پس از آن تشدید شد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه اوت از این جزیره بازدید کرد.

چراغ سبز چین به آمریکا

به نوشته رویترز، شی در نامه تبریکی به کمیته ملی روابط آمریکا و چین نوشت: جهان امروز نه صلح آمیز است و نه آرام.او به سازمان غیرانتفاعی مستقر در نیویورک گفت: به عنوان قدرت های بزرگ، تقویت ارتباطات و همکاری بین چین و ایالات متحده به افزایش ثبات و اطمینان جهانی و ارتقای صلح و توسعه جهانی کمک خواهد کرد.این شبکه تلویزیونی گزارش داد که چین "مایل است با ایالات متحده برای احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز... (و) یافتن راه هایی برای کنار آمدن در دوره جدید برای حفظ صلح و توسعه جهانی همکاری کنند.شی نوشت: انجام این کار نه تنها برای هر دو کشور خوب است، بلکه برای جهان نیز مفید خواهد بود.او تاکید کرد: دو کشور بر سر سیاست چین در قبال تایوان، روابط چین با روسیه با هم اختلاف دارند.رهبر چین نوشته است: انجام این کار نه تنها برای هر دو کشور خوب است، بلکه برای جهان نیز مفید خواهد بود.