به گزارش اکوایران، "آغاز تحقیق و تفحص در شورای امنیت"، "عدم تمایل آمریکا نسبت به دور جدید مذاکرات احیای برجام"، "شبیه‌سازی حمله هسته‌ای در حضور پوتین" و "کشف پاسگاه‌های غیرقانونی چین در اروپا" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

آغاز تحقیق و تفحص در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل در نشستی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درباره برجام را درپی ادعاهایی در ارتباط با ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه مورد بررسی قرار داد و کشورهای حاضر بر لزوم تحقیقات سازمان ملل در این مورد تاکید کردند. این در حالی است که مسکو و تهران هر دو این اتهام را رد کرده‌اند.

در این نشست که نمایندگان جمهوری اسلامی نیز در آن حضور داشتند، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، بر مخالفت کشورش با تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد. نبنزیا کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان را متهم کرد با تلاش برای اعمال نفوذ بر دبیرکل این سازمان برای تحقیق درباره انتقال پهپادهای ایران به روسیه، منشور سازمان ملل را نقض می‌کنند. با این حال، اکثریت کشورهای حاضر در نشست شورای امنیت از اختیار دبیرکل سازمان ملل در آغاز چنین تحقیق و تفحصی دفاع کردند. 

خواستار دور جدیدی از مذاکرات نیستیم!

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴،  از «تحریم های جدید» علیه مقامات ایرانی که به بهانه ناآرامی‌های اخیر خبر داد.  مالی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات متوقف شده احیای برجام گفت که این مذاکرات «در دستور کار نیست» و افزود که «از سپتامبر، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، همچنین در این گفتگو اتهام استفاده از پهپادهای ساخت ایران توسط روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد.

این در حالی است که جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم در نشست خبری شب گذشته خود گفت: «ما هم‌اکنون به‌دنبال یا خواستار دور جدیدی از مذاکرات یا بحث‌های جدید در مورد برجام نیستیم. این موضوع هم‌اکنون در کانون توجه آمریکا قرار ندارد».

شبیه‌سازی حمله هسته‌ای در حضور پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه رزمایش‌های نیروهای راهبردی هسته‌ای کشورش را زیر نظر گرفت.  بخشی از این رزمایش آنگونه که آسوشیتدپرس گزارش کرده به پرتاب‌های چندگانه موشک‌های بالستیک و کروز به منظور نمایش قدرت ارتش روسیه در بحبوحه تشدید تنش‌ها با غرب بر سر جنگ اوکراین، اختصاص داشت. در گزارشی که از سوی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین ارائه شد هدف از برپایی این رزمایش شبیه سازی یک «حمله هسته ای بزرگ » توسط ارتش در تلافی حمله هسته‌ای صورت گرفته به این کشور عنوان شده است.

این مانورها از سوی دیگر به دنبال هشدار پوتین در خصوص آمادگی کشورش برای استفاده از «همه ابزارهای موجود» به منظور دفع حملات به خاک روسیه با اشاره آشکار به زرادخانه های هسته ای این کشور انجام شده است. کرملین نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به نظارت ولادیمیر پوتین بر آنچه «تمرین نیروهای بازدارنده راهبردی برای پاسخگویی به تهدیدات در صورت وقوع جنگ هسته‌ای» خوانده شده از شلیک موشک‌های بالستیک و کروز در این رزمایش خبر داده است.

چین در اروپا پاسگاه غیرقانونی دایر کرد

جمهوری خلق چین در چند شهر اروپایی تحت پوشش "مرکز خدمات" پاسگاه‌های پلیس دایر کرده است. بر اساس تحقیقات رسانه‌های هلندی حداقل دو پاسگاه غیرقانونی پلیس از این نوع در هلند وجود دارند. همچنین تحقیقات یک خبرگزاری غیردولتی اسپانیا نشان می‌دهد که مراکز بیشتری از این دست در اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا و ۱۸ کشور دیگر وجود دارند.

مراکزی که تحت عنوان "مرکز خدمات" در آمستردام و روتردام وجود دارند به طور رسمی، خدمات دیپلماتیک  برای چینی های خارج از کشور ارائه می دهند، مانند تمدید گواهینامه رانندگی. اما به گفته سازمان غیردولتی اسپانیایی Safeguard Defenders این مراکز عملا برای شکار مخالفان در تبعید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شبکه تلویزیونی RTL آلمان و فوروم تحقیقاتی Follow the Money درباره این مراکز غیرقانونی گزارش داده‌اند. این دو مرکز به وانگ ژین‌جیو، ناراضی چینی اشاره می‌کنند که گفته در هلند از سوی پلیس چین تحت تعقیب قرار گرفته است. وانگ ژین جیو در گزارشی که به این دو مرکز داده گفته از طریق تلفنی که از سوی یکی از این مراکز خدماتی به او شده، از او خواسته شده و حتی تحت فشار قرار گرفته تا به چین بازگردد.