به گزارش اکوایران، تحولات اخیر در ایران جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده را در مخمصه قرار داده، از جمله در مورد سرنوشت توافق هسته ای ایران.

بنا بر گزارش پالیتیکو، جو بایدن اگر چه با فشارهای آشکاری از سوی محافل تندروی داخل آمریکا و هم‌چنین اپوزیسیون خارج از کشور ایران برای تغییر رژیم در ایران مواجه است، اما بایدن و دستیارانش حاضر نیستند تا این حد پیش بروند.

در عوض، به گفته شش مقام آمریکایی آشنا با این موضوع، دولت او به زعم خود در حال ترسیم یک مسیر میانه است -مسیری که ضمن حمایت کلامی از معترضان ایرانی و و اعمال برخی تحریم ها، از یک کمپین فشار همه جانبه برای منزوی کردن دولت ایران یا کنار گذاشتن مذاکرات هسته‌ای با ایران اجتناب می‌کند.

انتظار می‌رود این هفته دولت بایدن از تحریم‌های بیش‌تری علیه تهران در بهانه اعتراضات اخیر رونمایی کند. این استراتژی کلی موجب سرخوردگی محافل تندرو خواهدشد. اگر چه واشنگتن در این اندیشه است که با گذر تهران از ناآرامی‌های اخیر، برنامه هسته‌ای و فعالیت هسته‌ای خود را با شدت بیش‌تری دنبال کند. به گفته افراد آگاه، مقامات دولت بایدن در این رویکرد متحد است. یک مقام وزارت خارجه گفت: «کارزاری در کار نیست».

مقامات آمریکایی در این پندارند که باید همه چیز را در نظر بگیرند، از مسائل داخلی ایران تا ترجیح ایالات متحده برای استفاده از دیپلماسی برای حل مسئله برنامه اتمی ایران – به  تصمیم [ادعایی] ایران برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تسلیحات به روسیه نیز تصویر را پیچیده می‌کند.

برخی از مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که از توافق هسته‌ای 2015 ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران اتخاذ کرد، به طور رسمی خواستار تغییر رژیم نشد. اگرچه دولت ترامپ 12 خواسته را از ایران مطرح کرد تا جایی که برخی تحلیلگران گفتند که این خواسته‌ها عملاً به منزله حمایت از رژیم چنج است، اما دولت او با دقت از واژه‌ها استفاده کرد و ادعا کرد که به دنبال «تغییر رفتار» است. به دلیل تهاجم ایالات متحده به عراق و فاجعه وحشتناک پس از آن، اصطلاح «تغییر رژیم» در واشنگتن سمی است.

بر اساس گزارش پالیتیکو، اگر چه دولت بایدن در همان روزهای اول ناآرامی‌ها در ایران موضع‌گیری کرد، اما تمایلی به گوش دادن به خواسته های برخی از محافل تندرو مبنی بر دور شدن از هدف دیرینه خود برای احیای توافق هسته ای ایران ندارد. اگر چه هم‌زمان مقامات آمریکایی بیش از هر چیز خاطرنشان می کنند که مذاکرات برای احیای توافق حتی قبل از اعتراضات متوقف شده بود و واشنگتن هیچ پیامی برای از سرگیری مذاکرات به ایران ارسال نکرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت: «رئیس‌جمهور متعهد شد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی مؤثرترین و پایدارترین وسیله ای است که از طریق آن می توان این تعهد را بر مبنایی همیشگی و هم قابل راستی آزمایی تحقق بخشید».

با این حال برخی محافل تندرو بر روی افراد پشت این سیاست متمرکز شده اند و از بایدن می خواهند که رابرت مالی، نماینده ویژه خود در امور ایران را برکنار کند. مالی رهبری تلاش‌های تیم ایالات متحده برای بازگرداندن توافق هسته‌ای را بر عهده داشته است. مالی در روزهای اخیر به دلیل توییت‌های مرتبط با اعتراضات در ایران مورد حمله تندروها قرار گرفت. اما یک مقام ارشد وزارت امورخارجه بایدن شایعات درباره برکناری مالی را رد کرد. این مقام گفت: «راب یک کارمند دولتی فوق‌العاده است که رهبری او به عنوان نماینده ویژه باقی خواهد ماند».