به گزارش اکوایران، پیشروی پر هرج و مرج روسیه، برخی را در سرما و بدون تجهیزات کنار گذاشته است

نمایش یک بسیج پرقدرت

وضعیت نیروهای ذخیره بسیج‌شده‌ای که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته در میدان تیری در جنوب شرق مسکو از آن‌ها بازدید کرد، بسیار عالی به نظر می‌رسیدند.

im-648906

گزارش ویدئویی کرملین از مردان جوانی که عازم جنگ در اوکراین بودند، آن‌ها را در لباس‌هایی کاملاً سالم و مجهز به تمام تجهیزات مورد نیاز برای جنگ –از قبیل کلاه ایمنی، جلیقه‌های ضدگلوله و کیسه‌خواب- نشان داد. وقتی پوتین پرسید که آیا مشکلی ندارند، آن‌ها سرشان را به علامت خیر تکان دادند.

سیمایی متضاد در رسانه‌ها

با این حال بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، اما این در تضاد کامل با شکایاتی است که به طور گسترده در رسانه‌های خبری روسیه و رسانه‌های اجتماعی در مورد کمبود تجهیزات، شرایط بد زندگی و آموزش اندک برای نیروهای جدید منتشر می‌شود. از زمانی که پوتین بسیج را در 21 سپتامبر اعلام بسیج محدود کرد، رسانه‌های مستقل، فعالان حقوق بشر و کسانی که فراخوانده شدند، تصویری تیره‌وتار از تلاشی آشفته، بی‌نظم و قوم‌گرایانه برای جمع‌آوری هر چه بیشتر مردان و گسیل سریع آنها به خط مقدم، صرف نظر از مهارت، آموزش و تجهیزات، ترسیم کردند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی روسیه نشان می‌دهد که سربازان وظیفه از استقرارگاه‌های تنگ و کثیف، توالت‌های پر از زباله و کمبود غذا و دارو شکایت دارند و برخی مردان را به تصویر می‌کشیدند که سلاح‌های زنگ زده را به نمایش می گذاشتند. در یک ویدیو، گروهی از سربازان در یک مزرعه مشغول آسیاب هستند و ادعا می‌کنند که در آن‌جا بدون غذا یا سرپناه رها شده‌اند. سایر کلیپ‌ها مردانی را به تصویر می‌کشند که مجبور می‌شوند روی نیمکت‌های برهنه بخوابند یا محکم روی زمین بسته‌اند. صدای خشمگین در ویدیوی دیگر می‌گوید: «ما به دنبال شما نبودیم. شما با ما تماس گرفتید. به این نگاه کن! این تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد؟»

بسیج شکست‌خورده

فرمان پوتین در مورد بسیج محدود معیارهای مشخصی را برای انتخاب سربازان وظیفه تعیین نکرده و مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها فراخوانده می‌شوند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع گفته که تنها 300000 نفر از نیروهای ذخیره با تجربه رزمی یا خدماتی مرتبط به جبهه‌های جنگ اعزام خواهند شد. تاکنون اعتراضات نسبت به رزم‌جویی اجباری به شدت سرکوب شده و ده‌ها هزار مرد از روسیه به کشورهای همسایه گریختند تا تحت فشار قرار نگیرند.

skynews-russia-moscow-protest_5907115

یک هفته پس از صدور این فرمان، مرد جوانی به سمت یک افسر در شهر اوست-ایلیمسک سیبری تیراندازی کرد و او را به شدت مجروح کرد. در 15 اکتبر، تیراندازی در یک اردوگاه آموزشی در منطقه بلگورود جنوبی 11 کشته و 15 زخمی بر جای گذاشت. دفاتر سربازی و سایر ساختمان‌های اداری نیز به آتش کشیده شده‌اند.

اکنون واضح است در کشوری که تقریباً همه مردان زیر 65 سال به عنوان بخشی از ذخیره در نظر گرفته شده‌اند، روند بسیج با دقت انجام نشده است. گزارش‌هایی متعددی مبنی بر ارسال احضاریه برای افرادی که تجربه نظامی ندارند، وجود دارد. پلیس مردانی را از خیابان‌های مسکو و دیگر شهرها جمع‌آوری کرد یا به پانسیون‌ها حمله کرد تا افراد که به لحاظ سنی شامل جنگ بودند را دستگیر کنند. دفاتر سربازگیری اغلب از بررسی‌های پزشکی مورد نیاز خودداری می‌کردند.

پاول لوزین، تحلیل‌گر نظامی در مصاحبه‌ای گفت که فراخوان عجولانه به سختی به چیزی جز «کاهش پیشروی» نیروهای اوکراینی در جنگ 8 ماهه منجر خواهد شد. لوزین، محقق مدعو در مدرسه فلچر در دانشگاه تافتس، گفت که مسکو صرفا در حال «کش دادن رنج» در اوکراین است.

بسیج نژادگرایانه

تحلیل‌گران هم‌چنین می‌گویند اقلیت‌های قومی در برخی مناطق به تعداد نامتناسبی به خدمت گرفته شده‌اند. ویدئوهایی از تظاهرات در منطقه با اکثریت مسلمان داغستان پخش شد و بستگانشان از این که این منطقه نسبت به جاهای دیگر بیش تر استخدام می‌کند، شکایت دارند.

1242682468.0

ولادیمیر بودایف از بنیاد بوریاتیای آزاد به آسوشیتدپرس گفت که مردم بومی در شمال دور روسیه و در امتداد مرز مغولستان «در روستاهای خود» به اعتراض جمع شدند. او گفت که در مناطق دورافتاده سخا و بوریاتیا، افسران نام‌نویسی برای یافتن سربازان بالقوه جست‌وجو می‌کردند و  به هر کسی که ملاقات می‌کردند احضاریه می‌دادند. به گفته یکاترینا مورلند، در بنیاد آسیایی‌های روسیه، بوریاتیا نرخ بسیج شش برابر بیشتر از مناطق اروپایی روسیه داشته است.

اعتراف پوتین به اشتباهات

خود پوتین علناً به «اشتباهات» در این روند اعتراف کرد و خواستار بهبود آن شد. اما حتی زمانی که احضارها به کسانی رسید که در ارتش خدمت کرده بودند، لزوماً به این معنی نبود که آن‌ها مهارت‌های میدان جنگ را داشتند. برخی از سربازان وظیفه سابق اغلب در هنگام خدمت آموزش نظامی مناسبی نمی‌بینند و در عوض به کارهای جزئی مشغول هستند.

25russia-army-image05-videoSixteenByNine3000

زنی که به شرط ناشناس ماندن به آسوشیتدپرس گفت، شوهر 31 ساله‌اش شش سال پیش خدمت اجباری خود را انجام داد و «هیچ آموزشی در میدان تیر یا هیچ تمرین رزمی در میدان نداشت». اما مقامات سعی کردند به هر حال او را به خدمت بگیرند. او گفت، در واقع، او فقط یک بار سلاح در دست گرفته بود، زمانی که به آن‌ها آموزش داده شد که چگونه یک تفنگ خودکار را باز و بسته کنند. او اضافه کرد که عمدتاً آن‌ها محل را جارو و برف ها را تمیز می کردند.

بستگان سربازان وظیفه گزارش دادند که باید پول خود را برای وسایل و مایحتاج اولیه خرج کنند. گروه‌های آنلاین برای جمع آوری کمک های مالی برای تجهیزات تشکیل شد. یکی از این کمپین‌ها توسط یوگنی پوپوف، قانون‌گذار و مجری تلویزیون دولتی مورد حمایت کرملین اداره می‌شد که گفت برای نیروهای ذخیره در بخش توپخانه کفش و لباس تهیه می‌کند، اما «کمبود شدید پهپاد، دستگاه‌های واکی تاکی، تلفن‌های هوشمند با نقشه (برای توپچی‌ها)، دوربین‌های دوچشمی، چراغ‌ قوه و پاوربانک‌ برای سربازهای نیاز است».

ارتشی ناآماده برای بسیج

رسانه های روسی از کشته شدن چندین سرباز ذخیره در اوکراین خبر دادند و بستگان آنها به خبرگزاری ها گفتند که آن‌ها آموزش‌های بسیار کمی دیده‌اند. هنگامی که یک خبرنگار از او پرسید که چرا چند سرباز ذخیره تنها سه هفته پس از فراخوان در اوکراین جان باختند، پوتین تأیید کرد که آموزش ممکن است 10 روز و 25 روز طول بکشد. لوزین، تحلیل‌گر نظامی، گفت که روسیه قادر به آموزش صدها هزار مرد نیست. «ارتش برای بسیج آماده نبود. هرگز برای آن آماده نشد».

پوتین وعده داده تا  حرکت بسیج را تا نوامبر، زمانی که برنامه منظم پاییز برنامه ریزی می‌شود، به پایان برساند. کارشناسان نظامی و گروه های حقوقی می گویند دفاتر سربازگیری و اردوگاه های آموزشی نمی توانند هر دو را همزمان پردازش کنند و هشدار می دهند که فراخوان ممکن است ماه ها بعد از سر گرفته شود.

پوتین گفت تا اواسط اکتبر، 222000 سرباز ذخیره جذب شده‌اند. مشخص نیست که آیا امکان جذب 80000 نفر دیگر در دو هفته باقی مانده وجود دارد یا خیر. با وجود این‌که مردان روسی دیگر توده‌وار از کشور فرار نمی‌کنند و اعتراضات خیابانی کاملاً متوقف شده، هنوز هم کسانی هستند که در برابر این تلاش مقاومت می‌کنند.