کمبود دارو پس از اجرای طرح دارویار و حذف ارز 4200 تومانی در کشور به شدت افزایش یافت، به طوری‌که با بحران کمبود دارو در برخی از اقلام دارویی مواجه شدیم. 

همزمان با کمبود دارو به خصوص آنتی بیوتیک وزیر بهداشت و مسئولان وعده دادند که این تا پایان هفته رفع می‌شود. 

واکنش رئیسی به کمبود دارو در کشور

رئیس جمهور نیز در جلسه یکشنبه هیات دولت با اشاره به گزارش‌های دریافتی از کمبود برخی اقلام دارویی، مسئولان مربوطه را مکلف کرد ضمن تامین سریع اقلام دارویی مذکور و رفع نیاز مردم، دلیل قصور احتمالی را به طور دقیق پیگیری کرده و با هر فرد یا مجموعه‌ای که در این زمینه کوتاهی داشته به شکل مناسب برخورد کنند.

دیروز نیز ویدیویی از جلسه یکشنبه دولت منتشر شد که ابراهیم رئیسی در واکنش به کمبود دارویی اخیر اظهار کرده بود، کسی که مسئولیت سلامت جان مردم را دارد، باید پیش‌بینی کمبود‌های احتمالی را می‌کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرکت‌های دارویی که موظف به تولید بودند چرا تولید نکردند، گفته، اگر در زمان خودش تولید می‌کردند، کار به اینجا کشیده نمی‌شد. اولین بار است که من در دولت می‌شنوم که آن‌ها اعلام کردند ما مجوز نداشتیم! اگر مجوز نداشتند، چرا مجوز صادر نشده؟ و چه کسی باید مجوز صادر می‌کرد؟ و اگر نیاز به مجوز نداشتند و باید تولید می‌کردند، چرا تولید نکردند؟ گفته شده که این شرکت‌ها اکنون سه شیفته کار می‌کنند، بسیار خوب! چرا قبلاً و در زمانی که نیاز بود، این کار را نکردند؟ دقیقاً باید بررسی شود.

رئیس‌جمهور تأکید کرده، اگر معلوم شود مدیران این دو شرکت در زمان خودش تولید نکرده اند، قطعاً باید فردا از کار برکنار شوند.

اگر طرح دارویاری شکست بخورد، من شکستش نداده‌ام

دیروز نیز بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در در آیین نکوداشت روز بیمه سلامت گفته، اکنون بیمه سلامت در پرداخت‌ها به‌روز است، اما متاسفانه بیمه تامین اجتماعی خیلی عقب است. اگر طرح دارویاری شکست بخورد، من شکستش ندادم، بلکه سازمان‌هایی که باید کمک کنند و نکردند آن را شکست دادند. این موضوعات به کمک همگانی نیاز دارد.

شب گذشته وزیر بهداشت نیز با استعفای بهرام دارایی، رئیس سازمان غذاودارو موافقت و سپس محمود بیگلر را جایگزین او کرد.

به نظر می‌رسد وضعیت دارو در کشور و مشکلات طرح دارویار، منجر به استعفای بهرام دارایی شده است. حال آن‌که وی روز سه شنبه در کنار وزیر بهداشت در مراسم روز بیمه سلامت نیز حضور داشت.

پیگیری‌های اکوایران از نمایندگان مجلس درباره وضعیت دارویی کشور همچنان ادامه دارد.