به گزارش اکوایران، فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، اخبار منتشر شده در باب این که محمد بن سلمان، ولیعهد ریاض در نشستی محرمانه جو بایدن را به سخره گرفته یا به دستیارانش گفته که تحت تاثیر رئیس جمهوری آمریکا قرار نگرفته و از دونالد ترامپ حمایت می کند را انکار کرد. به گزارش الجزیره، شاهزاده فیصل در مصاحبه با وال استریت ژورنال در این باب گفت که این ادعاهای توسط منابعی ناشناس مطرح شده وصحت ندارد.

رهبران پادشاهی برای روسای جمهوری ایالات متحده احترام زیادی قائل بوده اند؛ اعتقادی که اساس آن بازمی گردد به اهمیت داشتن روابط متقابل مبتنی بر احترام میان دو بازیگر. وزیر خارجه عربستان حالا در شرایطی از ولیعهد که به « ام بی اس» معروف است، دفاع می کند که روابط ریاض و واشنگتن پس از آن که کارتل اوپک پلاس به رهبری عربستان خلاف خواست آمریکا اعلام کرد که از اوایل ماه جاری برای تقویت بهای انرژی، تولید نفت را کاهش می دهد، پرتنش تر از هر زمان دیگر شده است.

بایدن در 11 اکتبر به عربستان به عنوان بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان هشدار داد که در پی کاهش تولید نفت، در شرایطی که جهان برای مقابله با بهای بالای انرژی به دلیل جنگ در اوکراین تلاش می کند، این کشور باید با پیامدهای منفی این رخداد دست و پنجه نرم کند.

photo_2022-10-25_17-39-28

تصمیم اوپک پلاس برنامه های کشورهای غربی برای اعمال محدودیت بر بهای نفت روسیه در پاسخ به جنگ مسکو در اوکراین را تضعیف می کند.چند تن از رهبران دموکرات که از کاهش تولید نفت پیش از برگزاری انتخابات میان دوره ای که قرار است ماه آینده برگزار شود، خشمگین هستند، از کاخ سفید خواستند تا عربستان و امارات را برای لغو این تصمیم تحت فشار قرار دهد. عربستان گفته که کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز با هدف افزایش قیمت ها نبوده است. به گفته این سازمان، این تصمیم برای ایجاد ثبات در بازار نفت اتخاذ شده است.

همزمان خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان اختلاف های میان ریاض و واشنگتن را بی جا خواند و گفت باید بر این تنش ها غلبه کرد. او افزود که هر دو کشور در دراز مدت متحدانی با روابطی مستحکم هستند. الفالح در ادامه با اشاره به ژاپن و کره جنوبی نیز تاکید کرد که عربستان با متحدان آسیایی اش دارای رابطه ای قدرتمند است تا جایی که چین به بزرگ ترین وارد کننده هیدروکربن‌های عربستان تبدیل شده است.