به گزارش اکوایران، روسیه می گوید اوکراین برای استفاده از « بمب کثیف» برنامه ریزی می کند؛ ادعایی که کی یف و متحدان غربی اش آن را به عنوان «عملیات پرچم دروغین» خوانده و بر این باورند که کرملین با طرح چنین اتهام و ادعایی به دنبال به دست آوردن بهانه ای برای تشدید جنگ علیه همسایه خود است.بمب کثیف سلاحی است که مواد منفجره معمولی چون دینامیت و مواد رادیواکتیو مانند اورانیوم را ترکیب و در خود جای داده و غالبا سلاحی است که رادیکال ها در عملیات تروریستی بدان متوسل می شوند نه کشورها؛ چرا که بیش از آن که هدفش از میان بردن مواضع نظامی باشد به دنبال گسترش ترس و وحشت و نگرانی است.

عملیات پرچم دروغین پوتین!

مقام های اوکراینی بارها اتهام های مسکو را رد کرده و وزیر امور خارجه کی یف از بازرسان سازمان ملل دعوت کرده تا به اوکراین آماده و با انجام بررسی های لازم نشان دهند که این کشور چیزی برای پنهان کردن ندارد. با این همه مسکو بدون استناد به مدرک و سند مدعی است که موسسه های علمی در اوکراین فن آوری مورد نیاز برای تولید بمب کثیف را در خود جای داده اند و کی یف برای استفاده از آن برنامه ریزی می کند.

وزارت دفاع روسیه در جریان یک نشست خبری در 24 اکتبر اعلام کرد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد کی یف در حال برنامه ریزی تحریک آمیز برای انفجار بمب کثیف است. به نوشته خبرگزاری سی ان ان، ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع زیستی، شیمیایی و پرتویی روسیه در این باره گفت که هدف از این اقدامات تحریک آمیز، متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح کشتار جمعی در میدان عملیات اوکراین و در نتیجه راه اندازی کمپینی قدرتمند ضد روسی در جهان با هدف تضعیف اعتماد به مسکو است. همزمان یکی از مقام های آمریکایی اشنا به این رایزنی ها می گوید که سرگئی شویگو، این ادعا را در تماس تلفنی اش با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درمیان گذاشته است. شویگو همچنین ادعاهای مشابهی را با همتایان فرانسوی و انگلیسی اش در میان گذاشته و حالا این اتهام را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است.

22222

 فعلا ادعاهای روسیه توسط غرب و ناتو رد شده و این گروه از بازیگران مسکو را به راه اندازی عملیات پرچم دروغین متهم کرده اند. کاخ سفید هم می گوید که با دقت بسیار هرگونه آمادگی احتمالی برای استفاده از بمب کثیف در اوکراین را زیر نظر دارد اما شواهدی که نشان دهنده استفاده قریب القوع از چنین سلاحی باشد را نمی بیند. دیده بان هسته ای سازمان ملل حالا می گوید که پس از دریافت درخواست مقام های کی یف، بازرسی را برای بازدید از دو مکان هسته ای در اوکراین آغاز می کتد. آژانس در باب این دو سایت فعلا سکوت اختیار کرده است.

بمب کثیف سلاح هسته‌ای است؟

حال سوال این است که آیا می توان گفت که بمب کثیف سلاح هسته ای است؟ در پاسخ باید گفت: خیر. انفجار بمب کثیف توسط مواد منفجره معمولی رخ می دهد، انفجار یک سلاح هسته ای توسط یک واکنش هسته ای ایجاد می شود؛به سان بمب های اتمی که ایالات متحده در جریان جنگ جهانی دوم علیه ژاپن بدان ها متوسل شد. براساس برگه اطلاعاتی از وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، بمب هسته ای انفجاری را ایجاد می کند که هزاران تا میلیون ها بار قوی تر از هر ماده منفجره معمولی است که ممکن است دریک بمب کثیف مورد استفاده قرار بگیرد.

111111

استفاده از سلاح هسته ای می تواند کل شهرها را با خاک یکسان کند. براساس گزارش ICAN یا همان کمپین بین المللی برای نابودی سلاح های هسته ای، بمب اتمی که در سال 1945 بر نازاکی انداخته شد، 2.6 مایل( 6.2 کیلومتر مربع) از شهر را محو کرد. مواد منفجره معمولی تعریف شده در یک بمب کثیف ممکن است فقط به چند ساختمان یا سطحی مسطح آسیب برساند. با این همه، ابرقارچی ناشی از انفجار هسته ای می تواند ده ها تا صدها مایل مربع را پوشش داده و ذرات ریز مواد هسته ای- ریزش رادیواکتیو_ را در آن منطقه پخش کند. به گفته دی اچ اس، بیشتر موارد رادیواکتیو حاصل از یک بمب کثیف در چند بلوک شهر یا چند مایل مربع پخش می شود.

بمب مورد علاقه تروریست‌ها

تا به امروز هیچگاه از بمب کثیف استفاده نشده است، به گفته شورای روابط خارجی در سال 1995، شورشیان چچنی می خواستند یکی از این بمب ها را در پارکی منفجر کنند، اما نتوانستند. با این همه گزارش هایی وجود دارد مبنی بر این که سازمان های و گروه های تروریستی چون داعش و القاعده تلاش داشتند تا بمب کثیف ساخته یا بدان دست یابند، اما هیچگاه نتوانستند در این باره موفق شوند. دی اچ اس در پاسخ به سوالی در باب میزان کشندگی مواد هسته ای در یک بمب کثیف گفته که بعید است یک بمب کثیف بتواند دوز بالایی از تششعات را ارسال کند و بدین طریق مردم را بکشد.

دپارتمان خدمات بهداشتی ایالتی تگزاش دلیل آن را توضیح داد و گفته برای ساخت بمب کثیف که قادر به ارسال دوزه های کشنده تششع باشد، به مقادیری بالا محافظ از سرب و فولاد نیاز است تا از کشته شدن سازندگانش در حین ساخت، جلوگیری شود.با این همه به گفته این نهاد، استفاده از چنین مواد محافظتی، بمب را حجیم و سخت کرده تا جا به جایی یا استقرارش، احتمالا به تجهیزات سنگین و ابزارهای کنترل از راه دور نیاز داشته باشد.