به گزارش اکوایران، دو هفته قبل از برگزاری انتخابات میان دوره ای نوامبر، بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهد که جمهوری خواهان برای بازپس گیری یک یا هر دو مجلس کنگره بیش از هر زمان دیگر شتاب گرفته اند. در جریان تمامی رقابت ها بر سر به دست آوردن اکثریت سنا، به جز رقابت ها در جورجیا، تمایل به سمت جمهوری خواهان بیشتر است. حتی علایم هشدار دهنده ای برای دموکرات های مجلس نمایندگان در اورگان و رودآیلند وجود دارد؛ دو منطقه ای که جمهوری خواهان به ندرت درگیر رقابت در این دو جغرافیا هستند. شواهد نشان می دهد که بسیاری از رای دهندگان دوست دارند به جای انتخاب چهره های دموکرات مناطق خود، به جمهوری خواهان رای دهند حتی اگر ذاتا حامی دموکرات ها باشند.

دموکرات ها در برزخ

در کشوری چون آمریکا؛ سرزمینی که به شدت قطبی شده و درگیر شکاف است؛ درک این گزاره که چگونه جمهوری خواهان به این سرعت توانستند چنین مزایایی را از آن خود کنند، دشوار است. شاید ساده ترین توضیح به این پرسش، همانی باشد که در ذهن رای دهندگان وجود دارد. در تمامی روزهای تابستان سرفصل غالب بحث ها بر موضوعاتی متمرکز بود که به دموکرات برای به دست آوردن آرای بیشتر کمک می کرد؛ مقوله هایی چون سقط جنین، خشونت به واسطه توسل به سلاح و تهدید دموکراسی. این مسائل به دموکرات ها کمک کرد تا فارغ از محبوبیت پایین جو بایدن و تمایل حزب رئیس جمهوری برای پیروزی در کارزار میان دوره ای، انتخابات رقابتی گردد.

اما حالا هر کدام از این موضوعات کم رنگ شده و به جای آن مقوله های مرتبط با اقتصاد، جرم و جنایت و مهاجرت، به دغدغه های اصلی آمریکایی ها تبدیل شده است؛ مسائلی که مانور بر آنها به نفع جمهوری خواهان است. براساس داده های نطرسنجی های انجام شده توسط نیویورک تایمز و سینا که هفته گذشته منتشر شد، سهم رای دهندگانی که اقتصاد، تروم، جرم و جنایت یا مهاجرت را مهم ترین مشکل پیش روی کشور قلمداد می کنند به 52 درصد ارا افزایش یافته که 14 درصد بیش از نسخه جولای است.

مطالباتی که رنگ و بوی خود را از دست داد

به نوشته نیویورک تایمز، نظرسنجی ها نشان می دهد که دموکرات های حامی مسائلی چون سقط جنین یا سلاح از 26 درصد به 14 درصد کاهش یافتند.با نگاهی به گذشته، به راحتی می توان دریافت که چرا روحیه رای دهندگان تغییر کرده است. نظرسنجی ماه جولای، تنها چند هفته  پس از تصمیم دیوان عالی مبنی بر لغو «رو علیه وید»، اخبار مرتبط با سقط چنین هر روز در سرخط اخبار قرار داشت چرا که مردم با پیامدهای آن دست به گریبان بودند و درگیر ممنوعیت های دولتی. اما بعد از آن تحول اخبار، اذهان عمومی را به سمت موضوعات دیگری هدایت کرد؛ پس از آن جستجوهای گوگل برای سقط جنین تقریبا به سحطی رسید که پیش از بهار در آن مرتبه قرار داشت؛ زمانی که صحبت از حق سقط جنین یا لغو آن به میان نیامده بود.

در نظرسنجی نیویورک تایمز و سینا، تنها 5 درصد از رای دهندگان گفتند که سقط جنین مهم ترین مشکل پیش روی کشور است. سایر مسائلی که به نقطه قوت دموکرات ها تبدیل شد، درگیر رخدادهای مشابهی شدند. کمیته مجلس نمایندگان در باب حمله به کنگره، هشت جلسه استماع عمومی را در ماه های ژوئن و ژوئیه و تنها یک جلسه پس از روز کارگر( 13 اکتبر، پس از انجام آخرین نظرسنجی) برگزار کرد، شاید بدین طریق بتواند شورش 6 ژانویه را برای مردم آمریکا تدعاعی کرده و بدین طریق جمهوری خواهان را در موضع ضعف قرار دهد؛ اهرمی که نتیجه ای نداشت.

 محدودیت های مرتبط با سلاح گرم یکی دیگر از موضوعاتی با اهمیت برای دموکرات ها بود که غالبا در واکنش به خشونت با سلاح گرم برجسته می شد. تایمز حداقل 9 تیراندازی دست جمعی را در دو ماه قبل از نظرسنجی های ماه جولای فهرست کرده است از جمله قتل و عام های وحشتناک در یک فروشگاه مواد غذایی در بوفالو و یک مدرسه ابتدایی در تگزاس. موج تیراندازی های این چنینی که ابتدا خشم بسیاری را برانگیخت، حالا کم رنگ شده است.

بخت بالای جمهوری‌خواهان

امروز بیش از هر زمان دیگر دغدغه های اقتصادی اوج گرفته، کاهش بهای بنزین در تابستان و اخبار تا حدودی خوش بینانه جای خود را به نگرانی های دوباره در باب افزایش هزینه زندگی و کاهش در باز سهام داده است. جرم و جنایت و مهاجرت در دست بندی  متفاوتی قرار دارند؛ این ها مشکلاتی دیرینه هستند اما معمولا در کنار اخبار اصلی، به جزء تیراندازی های دست جمعی، بر صفحات اول نقشی ندارند. جمهوری خواهان با این وجود از این گزاره ها به عنوان مسائل مبارزاتی یاد می کنند.

اگر از منظر ایدئولوژیک رای دهنده سازگار باشد تقریبا در باب هر موضوعی با حزب خود هم رای است، از همین رو باور این که رقابت ها می توانند تا به این اندازه بی ثبات باشند، دشوار است. اما میلیون ها آمریکایی – شایدرقمی بیشتر- دیگاه متناقضی دارند. آنها می توانند به سوی نامزدها و احزاب مختلفی جذب شوند بسته به این که چه موضوعی را در یک انتخابت خاص را مهم بدانند. سقط جنین را لحاظ کنید، اگر داده های نظرسنجی ها را باور دارید که 60 درصد آمریکایی فکر می کنند که باید عمدتا حامی قانون باشند، پس سهم بزرگی از رای دهندگانی که در هر انتخاباتی از جمهوری خواهان حمایت می کنند باید حامی سقط جنین باشند.اما این گروه از رای دهندگان احتمالا به واسطه دلایل دیگری حامی جمهوری خواهان هستند، حال یا به دلیل موضوعات اقتصادی و مالیات است یا مهاجرت.