به گزارش اکوایران، اسناد طبقه‌بندی شده از عمارت مارالاگوی دونالد ترامپ حاوی اسناد سری ایالات متحده در مورد ایران و چین بود.

به گزارش واشنگتن‌پست، به گفته افراد آگاه، برخی از اسناد محرمانه‌ای که توسط اف‌بی‌آی از خانه و باشگاه خصوصی دونالد ترامپ در مارالاگو کشف شده، شامل اطلاعات بسیار حساس در مورد ایران و چین است. به گفته آن‌ها، اگر این اطلاعات با دیگران به اشتراک گذاشته شود، می‌تواند روش‌های جمع‌آوری اطلاعاتی را که ایالات متحده می‌خواهد از جهان پنهان نگه دارد، افشا کند.

به گفته این افراد که خواستند نامشان فاش نشود، حداقل یکی از اسناد ضبط شده توسط اف‌بی‌آی، مربوط به برنامه موشکی ایران است. آن‌ها گفتند که اسناد دیگر کار اطلاعاتی بسیار حساس را با هدف چین توصیف می کنند. به گفته کارشناسان، افشای غیرمجاز اطلاعات خاص در اسناد، خطرات متعددی را به همراه خواهد داشت. افرادی که به تلاش‌های اطلاعاتی ایالات متحده کمک می‌کنند ممکن است در معرض خطر قرار گیرند و روش‌های جمع آوری به خطر بیفتد. علاوه بر این، سایر کشورها یا دشمنان ایالات متحده می‌توانند به خاطر اقداماتی که ایالات متحده به صورت مخفیانه انجام داده است، انتقام بگیرند.

 کمیته تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان ایالات متحده در مورد 6 ژانویه طی هفته‌های اخیر رای به احضار ترامپ را داده، در ماه سرسختانه پیگیر نتایج تفحص از اسناد و مدارک به دست آمده مارالاگو بوده است. به اعتقاد آن‌ها برای شکستن قانون جاسوسی لازم نیست جاسوس باشید. در حکمی که اجازه بازرسی از خانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را صادر می کند، گفته شده است که ماموران به دنبال اسنادی هستند که نقض قانون جاسوسی در اختیار دارند.

به گفته منابع آگاه، اسناد طبقه‌بندی شده درباره ایران و چین از حساس‌ترین اسنادی است که اف بی آی تا به امروز در تحقیقات خود از ترامپ و دستیارانش به دلیل سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه بندی شده، ممانعت و از بین بردن سوابق دولتی به دست آورده است.  ترامپ تخلف در داشتن اسناد در مارآ لاگو را رد کرده و در یک مصاحبه تلویزیونی اخیر مدعی شده است که اسنادی را که در اختیار دارد از طبقه بندی خارج کرده است و رئیس جمهور این اختیار را دارد که آن‌هارا از طبقه بندی خارج کند. او حتی مدعی شد رئیس جمهور می تواند اطلاعات را «حتی با فکر کردن به آن» از طبقه‌بندی خارج کند. وکلای امنیت ملی این ادعاها را به سخره گرفته‌اند.

سخنگوی رئیس جمهور سابق به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداده است. اما پس از انتشار این موضوع، ترامپ در رسانه‌های اجتماعی پستی منتشر کرد و این افشاگری‌ها را «حقه اسناد» خوانده و ان را تقبیح کرد و مدعی شد اف‌بی‌آی و اداره ملی اسناد و سوابق در حال تلاش برای متهم کردن او هستند. او نوشت: «چه کسی می‌تواند به آژانس‌های فاسد اعتماد کند. چه کسی می‌داند که آن‌ها چه چیزهایی را به اسناد اضافه و یا از اسناد کم می کنند - ما هرگز نمی‌دانیم».

واشنگتن‌پست قبلا گزارش داده بود که یکی از اسناد کشف شده در تفحص اف‌بی‌آی، اطلاعات دفاع نظامی یک کشور خارجی و قابلیت‌های هسته‌ای آن را توصیف می‌کند. هنوز مشخص نیست آیا این اطلاعات مربوط به ایران، چین یا کشورهای دیگر است. برنامه موشکی و توانمندی‌های هسته ای ایران توسط جهان غرب رصد می شود. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند تهران به به گریز هسته‌ای نزدیک است، اما اطلاعات خود را در مورد تسلط بر برخی فناوری‌های نظامی مانند توانایی نصب کلاهک هسته‌ای با سیستم حمل و نقل دوربرد را تاکنون مسکوت گذاشته‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست در سپتامبر هم گزارش داده بود که برخی از اسناد توقیف شده توسط اف‌بی‌آی جزئیات عملیات فوق محرمانه ایالات متحده را به قدری دقیق نشان می دهد که بسیاری از مقامات ارشد امنیت ملی در مورد آن‌ها مطلع نیستند. به گفته منابع مطلع، که تنها رئیس جمهور، برخی از اعضای کابینه وی یا یک مقام نزدیک به کابینه می‌توانند به مقامات دولتی اجازه دهند تا به جزئیات این برنامه‌ها دسترسی ویژه داشته باشند. بازرسانی که تحقیق در مورد مار-آ-لاگو را انجام می‌دهند، در ابتدا صلاحیت بررسی آن مطالب را نداشتند.