به گزارش اکوایران، رهبر چین با خاتمه کنگره حزب حزب کمونیست، قدرت خود را بیش از پیش تقویت کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کنگره بیستم حزب کمونیست -که هر ۵سال یک بار برگزار می‌شود- روز شنبه به اتمام رسید و طی آن اصلاحاتی در  آیین‌نامه حزب تصویب شد که تسلط آهنین رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ را در مقام کانون حزب تثبیت می‌کند. همچنین کمیته‌ی مرکزی جدیدی معرفی شد که دو عضو سابق این کمیته که کم‌تر به شی نزدیک بودند از آن حذف شده‌ و از افراد نزدیک به شی تشکیل خواهد شد.

کنگره شی 69 ساله را برای سومین دوره پنج ساله به عنوان رهبری تعیین می‌کند و بدین ترتیب جایگاه او به عنوان قدرتمندترین حاکم چین از زمان مائو تسه تونگ، رهبر موسس جمهوری خلق، مستحکم می‌شود.

در کمیته مرکزی 205 نفره جدید حزب که توسط نمایندگان حزب در پایان جلسه یک هفته ای انتخاب شد، اثری از لی کچیانگ، نخست وزیر سابق و وانگ یانگ، دبیر سابق حزب، که به عنوان یک جانشین بالقوه به عنوان نخست وزیر دیده می‌شد، وجود نداشت.

تحلیلگران گفتند که حذف آنها نشان می‌دهد که کمیته دائمی هفت نفره قدرتمند دفتر سیاسی که قرار است روز یکشنبه به طور رسمی اعلام شود، احتمالاً با افراد نزدیک به شی چینش شده است.

چن گانگ، پژوهشگر ارشد موسسه شرق آسیا در سنگاپور گفت: موضوع اصلی این کنگره، همانطور که در اصلاحیه قانون اساسی و گزارش دیده می‌شود، برجسته کردن جایگاه اصلی شی است. او گفت: «با این کنگره، اقتدار شی بیش از پیش افزایش می‌یابد. در ادامه، شاهد تمرکز بیشتر قدرت در اطراف شی و هسته مرکزی خواهیم بود».

xi-jinping-comite-central

لی که در ماه مارس از سمت نخست وزیری کناره گیری کرد و وانگ که ریاست کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین را بر عهده دارد، هر دو 67 سال دارند و بنابراین طبق معیارهای سنی چین واجد شرایط هستند که پنج سال دیگر در کمیته دائمی خدمت کنند. به گفته تحلیلگران و گزارش‌های رسانه‌ها، هیچ‌یک از این دو روابط طولانی‌مدتی با شی، که احتمالا چهار چهره جدید را وارد کمیته دائمی خواهد کرد، ندارند. لی و وانگ هر دو با اتحادیه جوانان کمونیست، گروهی که زمانی با نفوذ بود و کارشناسان می‌گویند در دوران شی جینپینگ قدرت خود را از دست داده اند، ارتباط دارند. نخست‌وزیر وظیفه نظارت بر دومین اقتصاد بزرگ جهان را برعهده دارد، اگرچه به طور گسترده تصور می‌شود که تأثیر این موقعیت کاهش یافته است زیرا شی به‌طور پیوسته کنترل خود را در طول d; دهه قدرتش تثبیت کرده است.

یک محقق سیاسی مستقر در پکن که نامش فاش نشد، گفت که لی تنها صدای مخالف در کمیته دائمی بوده است. این شخص گفت: در ظاهر، شی آزاد است که هر کاری که می خواهد انجام دهد. این بدان معناست که او دیگر با هیچ مقاومت یا کنترل و تعادلی در حزب روبرو نیست. همه سیاست های آینده مطابق میل او انجام خواهد شد. اعضای فعلی کمیته، وانگ هونینگ، 67 ساله، و ژائو لجی، 65 ساله، هر دو مجدداً به عضویت کمیته مرکزی انتخاب شدند و انتظار می‌رود که مجدداً در کمیته اجرایی منصوب شوند. دو عضور دیگر کمیته به سن بازنشستگی رسیده‌اند.

هم‌چنین روز شنبه، این حزب اصلاحاتی را در قانون اساسی خود با هدف تثبیت جایگاه اصلی شی و نقش هدایت کننده اندیشه سیاسی او در حزب تصویب کرد. از جمله اصلاحات قانون اساسی حزب، «دو نهاد» شی را به عنوان رهبر «کانون» حزب تعریف می‌کند و ایده‌های او را به عنوان اصول راهنمای توسعه آینده چین تثبیت کند. «دو پادمان» هم جایگاه «کانونی» شی در درون حزب و اقتدار متمرکز حزب بر چین را تضمین می‌کند. اصلاحیه دیگری در قانون اساسی حزب «توسعه روحیه مبارزه و تقویت توانایی مبارزه» را متذکر شده است.

رای گیری در کنگره با بالا بردن دست در تالار بزرگ بزرگ خلق انجام شد، جایی که بیش‌تر جلسات طی هفته گذشته پشت درهای بسته برگزار شد. در مراسم اختتامیه، هو جین تائو، رئیس‌جمهور پیشین چین که در کنار شی نشسته بود، به طور غیرمنتظره‌ای از صحنه اسکورت شد. هو، 79 ساله، یک‌شنبه گذشته زمانی که به او کمک کردند تا برای مراسم افتتاحیه روی صحنه برود، کمی نامتعادل ظاهر شده بود. کنگره با نواختن گروه نظامی انترناسیونال به پایان رسید.

H3ZLEAFKLNKXLNZ2BEZQCO7PHM

در اولین پلنوم خود در روز یکشنبه، کمیته مرکزی جدید حزب، اعضای دفتر سیاسی بعدی که معمولاً 25 نفر است و کمیته دائمی جدید خود را انتخاب خواهد کرد. رهبری جدید زمانی رونمایی می‌شود که شی، که  انتظار می‌رود در پست  دبیرکل حزب ابقا شود، به اتاق کنفرانس تالار بزرگ وارد شود و سپس سایر اعضای کمیته دائمی به ترتیب رتبه‌شان او را مشایعت کنند.

به نظر می رسد که قدرت شی با وقایع یک سال پر فراز و نشیب کاهش نیافته است، سالی که در آن شی گرفتار رکود شدید اقتصادی، ناکامی او در سیاست کووید صفر، و افزایش تنش‌های چین با غرب، که با حمایت او از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تشدید شده، بود.