به گزارش اکوایران، «ایالات متحده از ظهور چینی با ثبات، صلح آمیز و مرفه استقبال می کند»؛ این عبارت؛ بخشی از استراتژی امنیت ملی دولت اوباما در سال 2015 بود. روز چهارشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا که در زمان تنظیم سند پیشین( سند استراتژی تدوین شده در دولت اوباما) نقش معاونت را عهده دار بود، استراتژی امنیت ملی اش را منتشر کرد؛ سندی که لحنش با آن بازه زمانی متفاوت است. در این سند آمده است« ما حراست از برتری رقابتی پایدار در ارتباط با چین را در اولویت قرار خواهیم داد و پکن را به واسطه تلاش برای تبدیل شدن به قدرت پیشرو در جهان محکوم می می کنیم». در ادامه این سند نیز آمده که روسیه نیز به عنوان یک شریک بالقوه و به عنوان یک تهدید فوری و پایدار برای صلح و ثبات جهانی در طولانی مدت قلمداد نخواهد شد. به بیانی ساده، استراتژی بایدن نشان از چرخش 180 درجه ای نسبت به آخرین دولت حاکم دموکرات داشت و به شکلی نادر با سند تدوین شده ترامپ در سال 2017 دارای نقاط یکسانی بسیاری بود؛ سندی در چارچوبش بر بازگشت رقابت میان قدرت های بزرگ تایید شد.

درک یکسان کبوترها و شاهین‌ها از تهدیدها

ناظران بر این باورند که استراتژی اخیر امریکا که از آن رونمایی شده بدین معنا نیست که از زمان اوباما تا به امروز دنیا و ساختار جهانی اساسا تغییر کرده است. سال 2008 در طول مبارزه های انتخاباتی ریاست جمهوری، جان مک کین،رقیب جمهوری خواه اوباما با تکیه بردیدگاه متفاوتی، چشم انداز استراتژیک این کشور را ارائه کرد. مک کین نیز به سان بسیاری از چهره های دیگر پوتین را دیده بود و می شناخت، علاوه بر این مسکو تنها چند ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2008 به گرجستان حمله کرده بود. با این همه دیدگاه مک کین در باب چین مشابه اوباما بود از همین رو او هرگز دموکراسی هند را در قاب شرکای بالقوه دیکتاتوری های تجدید نظرطلب قرار نداد.

به نوشته فارین پالسی  برای تبیین اختلاف دیدگاه ها می توان گفت که رویکرد چهره هایی چون مک کین که نقش شاهین را در میدان سیاست خارجی ایالات متحده ایفا می کنند در تقابل با رویکرد سیاستمدارانی چون اوباما قرار داشته و دارد. از همین رو استعاره کبوتر و شاهین شاید اندکی گمراه کننده باشد چرا که این فرض ایجاد می شود که دو اردوگاه از منظر آمادگی برای رویارویی با تهدیدها در موضع متفاوتی قرار دارند. اما تفاوت اصلی مرتبط است با درک آنها از تهدید.

شاهین‌ها در جایی که کبوترها اتحاد و شرکت را می بینند؛ از روزنه های خود خصومت را احساس می کنند. با این حال، فارغ از درک متفاوت تهدیدها، استراتژی ترامپ و بایدن در باب موضوع محوری رقابت قدرت های بزرگ با یکدیگر همپوشانی دارد. با این همه راه های زیادی برای مقاببه با این تهدید تعریف شده، همانگونه که طیف وسیعی از استراتژی های دوران جنگ سرد ارائه شدند که همگی در چارچوب مهار قدرت تعریف شدند.

در عرصه سیاسی، استراتژی 48 صفحه ای بایدن تفاوت اندکی با رویکرد مبهم دونالد ترامپ داشت؛ دلایل ابهام ساختاری استراتژی ترامپ شاید این بود که هر کدام از اسناد مرتبط با استراتژی ملی تعریف شده پساجنگ سرد بیش از همه شبیه فهرستی از آرزوها است تا تمرینی برای انطباق اقدامات با اهداف قابل دستیابی.

 نقاط افتراق و اشتراک اسناد بایدن و ترامپ

طبیعتا در چنین فضایی تصمیم های خاص تر به مخالفان این فرصت را می دهد تا قبل از اجرای سند سیاست، بسج شوند. ایجاد اجماع در داخل دولت برای یک اجرای برنامه دقیق جهانی مستلزم قضاوت در باب اختلاف های بی شمار میان اداره ها و جناح های مختلف فعال در عرصه امنیت ملی است.

در این چارچوب فکری باید گفت که سه ستون استراتژی بایدن در ارتباط با چین مبهم باقی مانده است. نخست تاکید بر سرمایه گذاری بر پایه های قدرت در خانه، رقابت پذیری، نوآوری، انعطاف پذیری و دموکراسی است. ستون دوم در باب همسو کردن تلاش ها با شبکه متحدان و شرکا است؛ پایه ای که در تضاد کامل با رویکرد ترامپ قرار دارد.

راهبردهای ترامپ و بایدن فارغ از تفاوت ها تقریبا در باب برخی مسائل همپوشانی دارند؛ مسائل مرتبط با تهدید هایی که ایالات متحده با آن روبرو است. در سند استراتژی بایدن طبیعتا گرمای سنتی با متحدان و نداشتن تردید به سازمان ملل و طیف وسیعی از نهادهای چندجانبه به شکلی عریان خود را نشان می دهد. در این سند بیش از 20 بار به مقوله تغییرات اقلیمی و 11 بار به بحران اب و هوایی اشاره شده در حالی که در سند استراتژی ملی ترامپ، بیش از آن که در باب موضوعات اقلیمی یا اب و هوایی رایزنی شود، به مسئله سرمایه گذاری  پرداخته شده بود.

تهدیدی که زمینه ساز هم صدایی شد

بایدن در حال حاضر 370 میلیارد دلار در حوزه آب و هوایی هزینه کرده که منابعش از طریق کنگره ایالات متحده تامین می شود. در راهبرد امنیت موقتی که اندکی پس از روی کار آمدن بایدن منتشر شد، کاخ  سفبد از همکاری با دولت چین در باب موضوعات آب و هوایی استقبال کرده بود. اما در مقابل در این سند جدید، عبارات مرتبط با چین و استفاده و تولید انبوه زغال سنگ در این کشور تند است.

بررسی استراتژی امنیت ملی بایدن لحن سیاست امنیتی ایالات متحده را تعیین می کند که کاملا با دیدگاه های سلف جمهوری خواهش مطابقت دارد و بسیار متفاوت از آخرین باری است که دموکرات ها چنین سندی را ارائه کردند؛ این رخداد نشان دهنده تغییر عمده در تفکر ایالات متحده است. نگاه گذرا به جنگ سرد به سهولت نشان می دهد که چگونه می توان با یک تهدید پذیرفته شده مقابله کنیم؛ تهدیدی که به همان اندازه که قادر به ایجاد اجماع است می تواند عامل تفرقه هم باشد.