به گزارش اکوایران، "سازش بی‌سابقه دو دشمن"، "تردید پنتاگون پیرامون تعامل موشکی ایران و روسیه"، "اوکراین در آستانه تاریکی مطلق"، "گمانه زنی ها درباره بقای تراس"، "پاکسازی قومی سازمان یافته مقاومت پنجشیر" و "وعده بایدن به رای دهندگان در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

سازش بی‌سابقه دو دشمن

قبل از آن که دولت لبنان توافقی با میانجیگری ایالات متحده برای حل و فصل مناقشه چند‌دهه‌ای مرزی دریایی با اسرائیل را تصویب کند، متنی را در اختیار حزب الله لبنان قرار داد و این گروه قدرتمند نیز آن را تایید کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، حزب الله در طول دیپلماسی شاتلی میان بیروت و تل آویو که ماحصلش متنی است که امروز مورد توافق دو طرف قرار گرفته، از فرایند رایزنی ها دور بوده است. به گفته یک منبع آگاه و نزدیک به مقام های لبنانی که در پشت پرده در جریان رایزنی ها قرار داشته، حزب الله امروز از جزئیات این توافق آگاه شده، نظرات خود را بیان کرده است آن هم در شرایطی که تهدید کرده بود در صورت تامین نشدن حقوق لبنان، هرگونه تحرک غیر معمول اسرائیل در مناطق مورد مناقشه را هدف قرار خواهد داد.

حالا آنگونه که ناظران می گویند سازش بی سابقه ای میان دو بازیگری که دشمنی دیرین با یکدیگر دارند در باب اکتشاف انرژی فراساحلی محقق شده و تایید حزب الله نیز خطر برهم خوردن این توفق را خنثی کرده است.به گفته ناظران، حزب الله لبنان که در ساختار دولتی این کشور دارای نفوذ بسیاری است بر این باور است که نفت و گاز فراساحلی لبنان تنها راه خروج این بازیگر از بحران مالی ویرانگر حاکم است؛ بحرانی که به همه لبنانی ها ضربه ای محکم وارد کرده است.

پنتاگون تعامل موشکی ایران و روسیه رد کرد

وزارت دفاع آمریکا گفته که نمی تواند گزارش ها در باب ارسال موشک های ایران برای روسیه را تایید کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، پنتاگون اعلام کرد که در حال حاضر اطلاعاتی برای تایید گزارش ها در باب این که ایران موشک های زمین به زمین و پهپادهای بیشتری را در اختیار روسیه قرار می دهد، در اختیار ندارد. با این همه خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه که نامی از آنها آورده نشده، مدعی شده است که ایران به کرملین تضمین داده تا پهپادها و موشک های زمین به زمین بیشتری را در اختیار این کشور قرار بدهد.ادعایی که توسط مقام های رسمی ایران تکذیب شده است.

اوکراین در آستانه تاریکی مطلق؟

پس از هشدار زلنسکی مبنی بر این که بمباران تاسیسات انرژی اوکراین توسط روس ها در استانه زمستان که موجب از میان بردن یک سوم تاسیاست برق این کشور شده است، اوکراین از بحران در حال ظهور برای شبکه برق این کشور خبر داد. به نوشته خبرگزاری الجزیره، معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین در این باره گفت که وضعیت در چنین شرایطی به شدت بحرانی است. از همین رو لازم است که سراسر اوکراین خود را برای قطع برق، آب و گرمایش آماده کند. آخرین بار روس ها روز سه شنبه کی یف، خارکیف در شرق و میکولایف در جنوب و مناطق مرکزی دنیپرو را هدف قرار دادند؛ مناطقی که به گفته مقام های اوکراینی بیمارستان هایش با ژنراتورهای پشتیبان کار می کنند. همزمان یک مقام ارشد اوکراینی گفت که حملات روس ها از اوایل هفته گذشته به بیش از 400 هدف زیرساختی در سراسر این کشور آسیب رسانده است.به گفته وزیر توسعه اوکراین از 10 اکتبر 408 موضع اوکراینی هدف قرار گرفته است. این اهداف شامل 45 عدد از تاسیسات انرژی و بیش از 180 ساختمان غیر نظامی است.

گمانه زنی ها درباره بقای «شبح»

لیز تراس در شرایطی که برنامه های اقتصادی اش به واسطه آن که به آشفتگی های بازار این کشور دامن زد، متوقف شده است روز سه شنبه جلسه کابینه را برگزار کرد و انگونه که وزرا دولتش می گویند در باب طرح جدید اقتصادی اش بحث عمیقی انجام شد. گفته می شود برخلاف اخبار رسانه ها مبنی بر خواست محافظه کاران برای استعفای تراس، هیچکس از او نخواست از سمتش کناره گیری کند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، تراس همچنین با قانونگذاران جناح محافظه کار رقیب دیدار کرد و استدلالش این بود که حفظ او در این منصب می تواند زمینه ساز ثبات شود حتی اگر نخست وزیر ناچار شود که تمامی برنامه های شش هفته پیش خود را کنار بگذارد. تراس پیشتر اذعان کرده بود که مرتکب اشتباهاتی شده و به همین دلیل عذرخواهی کرد.با این همه نشریه سان نزدیک به حزب محافظه کار بریتانیا از لیز تراس به عنوان شبح یاد کرده و درباره اش نوشته که به خاطر موجودیت کشور نمی توان اجازه دهیم او ادامه دهد. گاردین، نشریه متمایل به گرایش های چپ ساختار حاکم، محافظه کاران را یه خدمه یک کشتی شورشی مقایسه کرده و نوشته تراس حزب خود را ترک نکرده است اما ظاهرا از آن خارج شده است.

پاکسازی قومی سازمان یافته مقاومت پنجشیر

طالبان 27 نفر از جنگجویان پنجشیر افغانستان را که توسط این گروه بازداشت شده بودند را به ضرب گلوله کشتند. به گزارش خبرگزاری آسوشیدتدپرس، برخلاف ادعای طالبان مبنی بر این که این گروه بازداشتی در جریان نبرد میان طالبان و گروه مقاومت جانشان را از دست دادند، حالا ویدئویی به دست آمده که نشان می دهد که تعدادی مردی که چشم ها و دست هایشان از پشت بسته شده است، توسط شبه نظامیان طالبان به مدت 20 ثانبه گلوله باران شدند و بر زمین افتادند. بعد از آن طالبان به شادی و پایکوبی پرداخت.

محققان با استناد به این ویدئوی هولناک می گویند که تصاویر این ویدئو به روشنی نشان می دهد که طالبان از روش های وحشیانه علیه نیروهای مخالف خود استفاده می کند.دیوید آزبورن، رهبر تیم شاهد افغان در این باب گفت که این ویدئو مشخص ترین نمونه از رفتار طالبان را ارائه می دهد که هدف از آن پاکسازی سازمان یافته جنگجویان جریان مقاومت است. شاهد افغان گفت که ده ها منبع تصویری از رسانه های اجتماعی- عمدتا فیلم و عکس- را تجزیه و تحلیل کرده است تا به طور قطع جنگجویان طالبان را به قتل ده ها مرد در ولسوالی دره پنجشیر مرتبط کند از جمله پنج مردی که در این ویدئو کشته شدنشان ترسیم شد.

وعده بایدن به رای دهندگان آمریکایی

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده  از آمریکایی های نگران حق باروروی خواست تا در انتخابات میان دوره ای به دموکرات ها رای بدهند. او متعهد شده که لایحه ای را در کنگره ارائه خواهد کرد که در صورت پیروزی دوباره دموکرت ها در ماه آینده، از حق سقط جنین در سراسر کشور حراست شود. به نوشته الجزیره، بایدن در سخنرانی روز سه شنبه اش گفت که اوایل سال آینده قانونی را امضا خواهد کرد که به واسطه اش در صورتی که دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان و سنا را بر عهده داشته باشند، حق سقط جنین را حفظ می کند.

در شرایط کنونی دموکرات ها مسئله سقط جنین را به یک موضوع کلیدی انتخاباتی تبدیل کرده اند که تاکنون برایشان بسیار موثر بوده است. نامزدهای دموکرات که در مبارزه انتخاباتی خود بر سقط جنین تمرکز داشتند در رقابت های اولیه پیروز شدند. دادگاه عالی اوایل سال جاری در پرونده دابز علیه سازمان بهداشت زنان جکسون، رو علیه وید، که حق سقط جنین را در ایالات متحده تضمین می کرد، لغو کرد. در چند ماه پس از آن، تقریباً نیمی از 50 ایالت یا سقط جنین را ممنوع کرده اند یا قرار است به زودی این کار را انجام دهند.