به گزارش اکوایران، وزیر امورخارجه اوکراین پیشنهاد کرد روابط دیپلماتیک با تهران قطع شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز سه‌شنبه گفت در حال ارائه پیشنهادی به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور برای قطع رسمی روابط دیپلماتیک با تهران پس از موجی از حملات روسیه با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است.

روسیه روز دوشنبه ده‌ها پهپاد «کامیکازه» را به اهدافی در اوکراین پرتاب کرد که زیرساخت‌های انرژی را مورد حمله قرار دادند و چهار نفر را در پایتخت کی‌یف کشتند. اوکراین مدعی‌ست این حملات با پهپادهای شاهد-136 ساخت ایران انجام شده است، هرچند تهران تامین این پهپادها را رد می‌کند. سخنگوی کرملین هم نسبت به ایرانی بودن این پهپادها اظهار بی‌اطلاعی کرد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین ادعا کرده کی‌یف مطمئن است که آنها ایرانی هستند و آماده است تا «کوله ای از شواهد» را در اختیار قدرت‌های اروپاییِ در تردید قرار دهد. کولبا در یک کنفرانس خبری ادعا کرد: «تهران مسئولیت کامل تخریب روابط با اوکراین را بر عهده دارد. من پیشنهادی برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران به رئیس جمهور اوکراین ارائه می کنم».

photo_2022-10-18_17-11-51

کولبا هم‌چنین گفت که کیف یادداشتی رسمی به اسرائیل ارسال خواهد کرد و به دنبال تدارکات فوری دفاع هوایی و همکاری در این بخش خواهد بود. تاکنون هیچ واکنش فوری از سوی اسرائیل نسبت به اظهارات کولبا وجود نداشته است. پیش‌تر روز سه‌شنبه، وزیر دادگستری اسرائیل، گیدئون سار، از اعضای کابینه امنیتی اسرائیل، به رادیو ارتش گفت: «حمایت ما از اوکراین شامل سیستم‌های تسلیحاتی و تسلیحاتی نمی‌شود و تغییری در این موضع وجود ندارد«.

در حالی که اسرائیل تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده و به کیف کمک‌های ارائه کرده، با اشاره به نگرانی از ادامه همکاری با مسکو در مورد سوریه، از ارائه حمایت نظامی در اوکراین خودداری کرده است.